symbol | jezyk |
---|---|
3/2145 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Umożliwienie studentom reprezentującym różny stopień zaawansowania opanowanie gry na instrumencie i wykorzystanie nabytych umiejętności jako elementu pracy muzyka wokalisty. Umiejętność posługiwania się instrumentem jako pomoc w odczytywaniu partii wokalnej, opanowanie techniki akompaniowania w oparciu o zróżnicowany repertuar wokalny, umiejętność analizy tekstu muzycznego pod względem formy, stylu i wpływ tych elementów na ostateczną interpretację utworu. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Praca nad prawidłowym ustawieniem aparatu ruchowego, niezależnością rąk w zakresie artykulacji, aplikatury, dynamiki. Doskonalenie techniki i wrażliwości muzycznej w oparciu o gamy, etiudy oraz utwory kompozytorów z różnych epok. Rozwijanie umiejętności czytania a'vista i pamięci odtwórczej oraz transpozycji.
Położenie szczególnego nacisku na utwory o charakterze polifonicznym w celu wykształcenia umiejętności słyszenia poszczególnych głosów. Właściwy dobór repertuaru w zależności od stopnia zaawansowania studentów. Nauka samodzielnej pracy i zdobywanie umiejętności akompaniowania utworów wokalnych. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Brak | |
bibliografia podstawowa | |
Dawne tańce i melodie, J.S.Bach-Łatwe utwory, Drobne utwory, Małe preludia Wybór sonatin z.I (opr. Raube, Hoffman-Rieger), Gamy i pasaże z. I, Utwory dowolne (czytanki muzyczne z. I, P. Czajkowski-Album dla młodzieży Akompaniamenty: N. Vaccai-ćwiczenia, S Moniuszko-Pieśni | |
bibliografia uzupełniająca | |
J.S.Bach-Inwencje 2-głosowe, Suity francuskie (wybrane części), G.F.Haendel-Suity (wybrane części) Wybór sonatin z.II (opr. Raube, Hoffman-Rieger), W.A.Mozart-Sonatiny wiedeńskie, J.Haydn-Sonaty, Divertimenta, Czytanki muzyczne z.II, Fr. Chopin-Walc a-moll, Preludia (wybór) R.Schumann-Album dla młodzieży E.Grieg-Utwory liryczne op.12
W. Chmielowska-Z zagadnień nauczania gry na fortepianie S. Bruhn-Przewodnik interpretacji pianistycznej G. Sandor-O grze na fortepianie H. Neuhaus-Sztuka pianistyczna A. Folders-ABC pianisty | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | st. wykł. Aleksandra Bieg-Piaseczna, mgr Piotr Ejsmont, st. wykł. Maria Konopko, ad. dr Andrzej Nanowski, Dorota Schwarzenberg-Czerny, wykł. Małgorzata Skoneczna-Langman, | 3/2145/6095 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad prawidłowym ustawieniem ręki, znajomością klawiatury, czytanie nut w dwóch kluczach. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Dla początkujących-szkoły na fortepian (Wł. Markiewiczówna, M. Klechniowska) Dla zaawansowanych-program stworzony dla potrzeb Wydz. Wokalno-Aktorskiego i program dla szkół muzycznych I stopnia. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem (min. 11 punktów) Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru, realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga oraz artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | st. wykł. Aleksandra Bieg-Piaseczna, mgr Piotr Ejsmont, st. wykł. Maria Konopko, mgr Małgorzata Nanowska, Dorota Schwarzenberg-Czerny, wykł. Małgorzata Skoneczna-Langman, | 3/2145/6115 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Umiejętność zastosowania artykulacji portato, staccato, legato. Praca nad kształtowaniem dynamiki, budowa gamy, trójdżwięków, kadencje wraz z opalcowaniem. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
C.D. Szkół na fortepian, utwory barokowe-Dawne tańce i melodie, Czytanki muzyczne z. I | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru, realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga oraz artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów. Komisyjny egzamin końcowy (min. 11 punktów)
Program egzaminu końcowego: -2 gamy dur i moll, pasaże, kadencje -utwór barokowy -utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | st. wykł. Aleksandra Bieg-Piaseczna, mgr Piotr Ejsmont, st. wykł. Maria Konopko, mgr Małgorzata Nanowska, Dorota Schwarzenberg-Czerny, wykł. Małgorzata Skoneczna-Langman, | 3/2145/6133 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Dalsza praca nad artykulacją, budowaniem frazy i agogiką. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Etiudy dla dzieci-opr. S. Raube z.I, Dawne tańce i melodie, sonatiny z.I opr. S.Raube. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru, realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga oraz artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów. Zaliczenie ze stopniem (min. 11 punktów) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | st. wykł. Aleksandra Bieg-Piaseczna, mgr Piotr Ejsmont, st. wykł. Maria Konopko, mgr Małgorzata Nanowska, Dorota Schwarzenberg-Czerny, wykł. Małgorzata Skoneczna-Langman, | 3/2145/6152 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad artykulacją i dynamiką. Umiejętność akompaniowania prostych utworów. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Akompaniament-N.Vaccai, Ćwiczenia Dawne tańce i melodie, J.S.Bach-Łatwe utwory, Sonatiny-z.I opr. S.Raube, Hoffmann-Rieger | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem (min. 11 punktów) Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru, realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga oraz artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów.
Program egzaminu końcowego: -2 gamy dur i moll na wyrywki, pasaże kadencje -utwór barokowy -utwór dowolny (etiuda, forma klasyczna lub utwór dowolny) -2 akompaniamenty z solistą
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | st. wykł. Aleksandra Bieg-Piaseczna, mgr Piotr Ejsmont, st. wykł. Maria Konopko, mgr Małgorzata Nanowska, Dorota Schwarzenberg-Czerny, wykł. Małgorzata Skoneczna-Langman, | 3/2145/6173 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad jakością dżwięku, polifonią i aplikaturą. Umiejętność akompaniowania śpiewakom. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
J.S.Bach-Łatwe utwory Etiudy z. I (S.Raube) Sonatiny z.I Utwory dowolne w/g zaawansowania Proste akompaniamenty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium komisyjne (min. 11 punktów) Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru, realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga oraz artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 2.0 | ćwiczenia | kolokwium | st. wykł. Aleksandra Bieg-Piaseczna, mgr Piotr Ejsmont, st. wykł. Maria Konopko, mgr Małgorzata Nanowska, Dorota Schwarzenberg-Czerny, wykł. Małgorzata Skoneczna-Langman, | 3/2145/6188 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad artykulacją, barwą dżwięku, frazą i wyczuciem stylu. Nauka akompaniowania. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Gamy i pasaże równoległe przez 2 oktawy, kadencje do 3 znaków. J.S.Bach-Drobne utwory, Sonatiny Utwory dowolne, proste akompaniamenty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie ze stopniem (min. 11 punktów) Podstawą do zaliczenia jest systematyczna praca studenta w ciągu semestru, realizacja zadań wykonawczych postawionych przez pedagoga oraz artystyczne zaprezentowanie przygotowanych utworów.
Program egzaminu dyplomowego: -2 gamy dur i moll na wyrywki, pasaże kadencje -utwór barokowy -forma klasyczna -utwór dowolny (etiuda, forma klasyczna lub utwór dowolny) -2 akompaniamenty (w tym jeden akompaniament student może zaakompaniować sobie sam) -czytanie a'vista
|