symbol | jezyk |
---|---|
3/2144 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest opanowanie przez studentów elementarnych umiejętności aktorskich. Przedmiot jest kursem wprowadzającym do bardziej zaawansowanych przedmiotów aktorskich. Założeniem jest konieczność kładzenia dużego nacisku na umiejętności aktorskie jako jednej z najważniejszych cech absolwenta. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
uruchomienie wyobraźni, umiejętność skupienia, świadomość ciała | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
historia literatury, historia teatru, podstawy psychologii, prakseologii | |
bibliografia podstawowa | |
Stanisławski K.: Praca aktora nad sobą, PIW 1954 Czechow M.: O technice aktora, Wyd. Arche 2000 Stanisławski K.: Moje życie w sztuce Shurtleff M.: Przesłuchanie | |
bibliografia uzupełniająca | |
Donellan D.: Aktor i cel PWST Kraków 2009 | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 60.00 | 4.0 | wykład | egzamin | mgr Joanna Bogacka, | 3/2144/6094 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad trzema grupami ćwiczeń, które będą bazą aktorską przyszlego aktora-wokalisty.
Trzy grupy tych ćwiczeń nawzajem sie przenikają, ale musza być opracowane oddzielnie.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów. Przykłady ćwiczeń: Wizualizacja: Zamknij oczy i wyobraź sobie że jesteś drzewem. Określ gatunek, kształt, kolor liści. Jaka jest pogoda. Jaka pora roku? Co widzisz wokół siebie? Co słyszysz? Określ wszystkie szczególy tak dokładnie jak tylko potrafisz. Wzrok: Przez 30 sekund patrz na jakąś osobę lub rzecz, następnie odwróć wzrok i opisz szczegółowo co widziałeś. Lustro: Dwie osoby stoją naprzeciw siebie, jedna naśladuje ruchy drugiej zachowując się niczym odbicie w lustrze. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I semestr kończy się egzaminem z elementarnych zadań aktorskich. Studenci pokazują etiudy, które sami wymyślili i opracowali w ciągu semestru, biorą także udzial w scenach zbiorowych, np.: Manekiny w sklepie, Czarownice, Wygrałem w Totolotka, Dwa psy w parku, Pociąg |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 60.00 | 4.0 | wykład | egzamin | mgr Joanna Bogacka, | 3/2144/6114 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Kontynuacja ćwiczeń z semestru poprzedniego. Kształtowanie wyobraźni ruchowej, przestrzennej, koncentracji, współdziałania w grupie, wrażliwości na partnera. Słowo - próby logicznego porozumiewania się na scenie w ramach konkretnego tekstu. Improwizacje słowne. Improwizacje w ciszy (posługiwanie się gestem). Interpretacja prostych wierszyków, najczęściej dla dzieci. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Ćwiczenia moderowane przez pedagoga. Uczestnictwo czynne, jak i bierne (obserwacja innych studentów wykonujących działania sceniczne). Etiudy wg. własnych pomysłów studentów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
II semestr kończy się egzaminem komisyjnym z widownią studencką. W skła degzaminu wchodzą interpretacje prostych wierszyków, najczęściej dla dzieci (Brzechwa, Tuwim, limeryki Barańczaka)inscenizowane najprościej, ale wymagające od studenta opanowania, koncentracji, wyobraźni i świadomości. cel dydaktyczny- sprawdzenie panowania nad ciałem, skupienia i wyobraźni, oraz umiejetności zdobytych przez rok. |