Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Analiza literacko-muzyczna form musicalu

symboljezyk
3/2103polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Nauczanie przedmiotu trwa dwa semestry III roku studiów. Zajęcia o charakterze seminaryjnym odbywają się w wymiarze dwóch godzin tygodniowo (łącznie). Samodzielne prace studentów (próby analityczne) są omawiane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i korektą. Celem kursu jest osiągnięcie przez studenta sprawności w analizie formalnej dzieła wokalno-instrumentalnego - musicalu oraz problematyki związanej z tekstem literackim; opanowanie biegłego analizowania i interpretowania zapisu utworów wokalnych, jak również zdobycie umiejętności poszukiwania i prawidłowego wykorzystania literatury przedmiotu oraz metodologii pracy analitycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

znajomość zasad muzyki oraz podstaw harmonii systemu tonalnego dur-moll

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

harmonia

historia muzyki z literaturą

historia teatru

bibliografia podstawowa

Bielacki Marek, Musical. Geneza i rozwój formy dramatyczno-muzycznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 1994.

Chomiński Józef M., Wilkowska-Chomińska Krystyna, Formy muzyczne, t. I-V, Kraków 1983-1987.

Engel Lehman, Words with music. Creating the Broadway musical libretto, Applause Theatre & Cinema Books, New York 2006.

Green Stanley, Broadways Musicals Show by Show (sixth edition), revised and updated by Kay Green, Applause Theatre&Cinema Books, New York 2008.

Grun Bernard, Dzieje operetki, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 1974.

Hischak Thomas, The Oxford companion to the American musical. Theatre,
film, and television, Oxford University Press, cop. 2008.
Olszewski Wojciech Kazimierz, Podstawy harmonii we współczesnej muzyce jazzowej i rozrywkowej, Polskie Wydawnictwo Muzyczne, Kraków 2009.

Podhajski Marek, Formy muzyczne. Skrypt dla studentów, Warszawa 1991.

bibliografia uzupełniająca

Frankel Aaron, Writing the Broadway Musical, First Da Capo Press Edition 2000.

Gołębiowski Marek, Musical amerykański na tle kultury popularnej USA, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1989.

Karpiński Maciej, Życie i śmierć na Broadwayu. Szkice o współczesnym teatrze amerykańskim, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1990.

Marianowicz Antoni, Przetańczyć całą noc... (Z dziejów musicalu), Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1979.

 

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Wokalistyka
musical (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 09/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.000.0wykładkolokwiumas. mgr Beata Kotłowska, 3/2103/6011
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.      Analiza i interpretacja tekstu literackiego (prozodia tekstu; środki i zabiegi stylistyczne; możliwości interpretacyjne tekstu).

2.      Problematyka formy muzycznej a zasady organizacji materiału muzycznego (ze szczególnym uwzględnieniem problematyki harmonii tonalnej).

3.      Ustroje formalne - budowa okresowa (właściwości motywu, frazy, zdania).

4.      Charakterystyka analizy muzycznej - przykłady songów.

 

Efektem kształcenia winno być utrwalenie (zdobycie) przez studenta wiedzy, umożliwiającej biegłą analizę i interpretację tekstu literackiego oraz zapisu utworów wokalnych (solowych, kameralnych) i partytur orkiestrowych (wyciągów).

metody dydaktyczne

- wykłady wprowadzające z prezentacją wybranych metod analitycznych

- ćwiczenia realizujące problemy prezentowane w trakcie wykładu

- samodzielne prace studentów (próby analityczne) omawiane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i korektą (metoda seminaryjna)

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne i pisemne) oraz na podstawie ustnej pracy analitycznej o charakterze seminaryjnym (zaliczenie z oceną).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.000.0wykładkolokwiumas. mgr Beata Kotłowska, 3/2103/6012
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1.      Formy dramatyczno-muzyczne a musical - forma musicalu i jego źródła (opera/operetka/literatura/film).

2.      Aspekty formalne musicalu (budowa, typy recytatywów/songów, konstrukcja bohatera, dramaturgia dzieła).

3.      Tematyka i konstrukcja musicalu (libretto/book) a język muzyczny (możliwości interpretacyjne).

4.      Analiza formalna musicalu/partii wybranego bohatera/songów – indywidualna praca studenta.

 

Efektem kształcenia winno być osiągnięcie przez studentów sprawności w analizie formalnej dzieła wokalno-instrumentalnego ze szczególnym uwzględnieniem musicalu (opery) oraz problematyki związanej z tekstem literackim oraz zdobycie umiejętności poszukiwania i prawidłowego wykorzystania literatury przedmiotu oraz metodologii pracy analitycznej.

metody dydaktyczne

- wykłady wprowadzające z prezentacją wybranych metod analitycznych

- ćwiczenia realizujące problemy prezentowane w trakcie wykładu

- samodzielne prace studentów (próby analityczne) omawiane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i korektą (metoda seminaryjna).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia jest opanowanie całości programu kursu, weryfikowane podczas zajęć (wypowiedzi ustne i pisemne) oraz na podstawie pisemnej pracy analitycznej o charakterze seminaryjnym (zaliczenie z oceną).

wykonanie: www.ansta.pl