Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wariant A (przedmioty pedagogiczne) - Dydaktyka przedmiotowa

symboljezyk
2/1895
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Dydaktyka przedmiotowa jest zapoznanie studentów z problematyką nauczania w stopniu umożliwiającym podjęcie samodzielnej praktyki pedagogicznej w szkole muzycznej I i II stopnia oraz wzbogacenie wiedzy o treści wynikające z problematyki kursu metodycznego (pomoc w rozwiązywaniu trudnych i nieznanych problemów technicznych i metodycznych występujących w pracy dydaktycznej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Obecność obowiązkowa na wykładach i ćwiczeniach

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestnictwo czynne i bierne w kursach i lekcjach mistrzowskich.

bibliografia podstawowa

Podstawową wiedzę metodyczną czerpią gitarzyści z podręczników – tzw. szkół gry na gitarze.

"Poradnik metodyczny dla gitarzystów" 1990 AM w Łodzi - S. Wiśniewski, J. Nalepka, A. Kowalczyk

E. Pujol – Escuela Razonada de la Guitarra

J. Cardoso, -Nauka i metoda techniki gitarowej, Wyd. Professional MUSIC Press, 1995 S. Tennant – Pumping nylon, Ed. Nathaniel Gunod,

K. Sosiński -  Materiały do nauki gry na gitarze, PWM; Studium gry akordowej na gitarze, PWM

J. Lipski - „Gitara klasyczna” - Szkoła gry na gitarze wydanego przez PWM

R. Ziemlański - Gitara z nauczycielem i bez - podręcznik do nauki gry na gitarze klasycznej, Wydawnictwo: Absonic

T. Stachak – "Gitara pierwsza klasa". „Gitara ekstra klasa”; Uczeń i nauczyciel; Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl - FRAZA s.c., Wrocław

L. Brouwer  - „Nuevos Estudios Sencillos”, „Etudes Simples- Estudios Sencillos”

J. Powroźniak -  ABC gitary, PWM; Skarbczyk gitarzysty, PWM; Pierwsze kroki gitarzysty, PWM; Zeszyty z serii "Grajmy na gitarze"

J. Powroźniak - Studium techniki gitarowej, PWM; Łatwe utwory dawnych mistrzów, PWM; Ulubione utwory na gitarę, PWM;

M. Tröster – 10 etudes for solo guitar, Ed.: Verlag Vogt&Fritz, Schweinfurt – V&F 114

bibliografia uzupełniająca

Piotr Zaleski, Jarema Klich, Marek Zieliński - Metodyka nauczania gry na gitarze, Wyd. Absonic  ISBN/ISMN: 8387217723 B. Henze – Das Gitarrespiel Publ. F. Hofmeister Musikverlag

Jens Wagner - Hinweise zu einer Haltungs- und Bewegungslehre für Gitarristen

ABEL CARLEVARO AND THE HISTORY OF GUITAR

Renato Belluci - Classical guitar technique; "Men and kites rise highest against the wind.";  "Education is learning what you didn't even know you didn't know"; i inne – patrz www.mangore.com

S. Schyga – Learn How To Play Guitar, http://www.LearnHowToPlayGuitar.com; http://www.mp3.com/learnhowtoplayguitar

Dość dużym powodzeniem wśród nauczycieli cieszą się też:

Szkoła na gitarę do zajęć indywidualnych i grupowych D. Kreidlera wydana przez Professional Music Press

i inne materiały publikowane w biuletynach „Gitara”; „Świat Gitary...”, „Poradnik Muzyczny” etc.

efekty kształcenia - wiedza

Student:
posiada głęboką wiedzę pedagogiczną dzięki, której potrafi zrozumieć specyfikę procesów wychowawczych, kształcących i metodologicznych w powiązaniu z nauczaniem gry na gitarze na danym etapie,
zna różnorodne osiągnięcia dydaktyczne z dawnej i współczesnej historii tego instrumentu i wie jak je wykorzystywać we własnej praktyce,
wie, gdzie należy poszukiwać pedagogicznej wiedzy źródłowej i chętnie korzysta z doświadczeń metodycznych innych instrumentalistów (smyczkowców, pianistów etc.),
posiada niezbędną wiedzę do tworzenia własnych koncepcji metodycznych i prowadzi indywidualne eksperymenty w tym zakresie,
zna podstawę programową dotyczącą nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I i II stopnia i wie, jak ją realizować.

efekty kształcenia - umiejętności

Student:
posiada umiejętność rozwiązywania problemów dydaktycznych w kontekście rozmaitych uwarunkowań, które mogą wpływać na efekty końcowe,
potrafi dostrzegać problemy dydaktyczne w utworze i umie je wnikliwie analizować i metodycznie realizować,
odczuwa potrzebę doskonalenia swojej wiedzy i jest otwarty na wszelkie nowości oraz na wzajemną wymianę doświadczeń z innymi gitarzystami,
potrafi przeprowadzić lekcję z wykorzystaniem poznanej wiedzy dydaktycznej,
wykorzystuje w praktyce całą swoją wiedzę pedagogiczną w sposób kreatywny i niezwykle skuteczny, osiągając rezultaty na najwyższym poziomie.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:
często wykorzystuje swoją wiedze metodyczną do krytycznego spojrzenia na własne dokonania artystyczne i chętnie koryguje zauważone mankamenty w swoim warsztacie muzycznym,
bardzo chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami,
ma świadomość okoliczności składających się na tzw. autorytet pedagogiczny i potrafi go budować w swojej karierze pedagogicznej,
posiada kwalifikacje i niezbędne kompetencje do nauczania gry na gitarze na wszystkich poziomach edukacji muzycznej.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na gitarze (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładegzaminmgr Emilia Majewska, 2/1895/5550
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Zagadnienia techniczne

  • aparat gry
  • podstawowe techniki gitarowe (np. arpeggio, legato, chwyt barre, flazolety, zmiany pozycji, tremolo)

- Zagadnienia dydaktyczne

  • zapoznanie z procesem kształcenia, z zasadami nauczania
  • przygotowanie lekcji (konspekty lekcji)
  • wskazówki dotyczące ćwiczenia, pracy nad utworem
  • literatura pedagogiczna ( w tym podręczniki metodyczne)
  • początkowy etap nauki gry na gitarze
  • problematyka nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I i II stopnia
  • gitara w zespole
  • tradycyjne i współczesne koncepcje nauczania gry na gitarze
metody dydaktyczne
  • wykłady
  • robocze zajęcia seminaryjne
  • prace pisemne
  • lekcje prowadzone przez studentów
  • dyskusja na temat związany z przeprowadzoną lekcją
  • analiza problemowa materiału dydaktycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przeprowadzenie lekcji na temat związany z początkowym etapem nauczania
  • analiz problemowa utworów
  • obecność na zajęciach i realizacja prac zleconych (np. omówienie podręczników metodycznych)
wykonanie: www.ansta.pl