Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wariant A (przedmioty pedagogiczne) - Psychologia muzyki

symboljezyk
2/1893
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Charakterystyka przedmiotu: Przedmiot Psychologia muzyki stanowić ma rozszerzenie i pogłębienie, o aspekty związane z muzyką, zagadnień przedstawionych w trakcie kursu Psychologii (semestr zimowy). Poruszone tematy dotyczyć będą związków między muzyką a językiem, emocjonalnych aspektów muzyki, jej roli w regulacji nastroju, psychoterapii oraz wspieraniu rozwoju a także wykorzystaniu muzyki w marketingu i reklamie. Studenci  zapoznają się także z mózgowymi podstawami odbioru wrażeń muzycznych oraz ze zmianami neuroanatomicznymi zachodzącymi podczas treningu muzycznego. Przedstawione zostaną także zagadnienia związane ze specyfiką nauczania w szkolnictwie muzycznym.

 

Założenia i cele:

  • zrozumienie mechanizmów percepcji znaczenia i emocji w muzyce,
  • poznanie psychologicznych podstaw preferencji muzycznych,
  • poznanie związków muzyki z językiem,
  • zapoznanie z podstawowymi zagadnieniami z zakresu muzykoterapii,
  • zastosowanie muzyki i edukacji muzycznej w procesach wspierania rozwoju,
  • poznanie wpływu muzyki na człowieka poprzez muzyczne środowisko przestrzeni publicznej
  • zrozumienie specyfiki pracy w szkolnictwie muzycznym (m.in. trema, praca z uczniem wybitnie zdolnym)
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Brak wymagań wstępnych.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa
  • Sloboda, J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
  • Kłosiński, M. (1995). Człowiek w sytuacji kontaktu z muzyką, Warszawa: Instytut Kultury
  • Meyer, L. (1974). Emocje i znaczenie w muzyce. Kraków: PWM
  • Sloboda, J.A. (2002). Poznanie, emocje i wykonanie – trzy wykłady, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
  • Krumhansl, C.L. (2002). Music: A link between cognition and emotion. Current Directions in Psychological Science, 11, 45-50
  • J.K Dadak-Kozicka, W. Jankowski (red.), Integrujące wartości muzyki,
  • W. Jankowski, B. Kamińska i A. Miśkiewicz (red.), Czowiek - muzyka -psychologia. Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina,
  • Konaszkiewicz Z. (2004) Muzyka w życiu osób niepełnosprawnych, Warszawa: Akademia Muzyczna im. F. Chopina
bibliografia uzupełniająca
  • Chan, A.S., Yim-Chi, Ho., Mei-Chun, Ch. (1998). Music training improves verbal memory. Nature, 396, 128.
  • Cheek, J.M., Smith, L.R. (1999). Musical training and mathematics achievement. Adolescence, 34, 759-761.
  • Forgeard, M. (2008). The relation between music and phonological processing in normal-reading children and ahildren with dyslexia. Music Percepction, 25), 383-390
  • Franklin, M. S., Attray, K., Moore, K. S., Moher, J., Yip, Ch. Y., Jonides, J. (2008). The effects of musical training on verbal memory. Pscyhology of Music, 36, 353-365.
  • Gaser, Ch., Schlaug, G. (2003). Brain structures differ between musicians and non-musicians. The Journal of Neuroscience, 23, 9240-9245.
  • Ho, Y. Ch., Cheung, M. Ch., Chan, A. S. (2003). Music training improves verbal but not visual memory-­­­­­­­­­­­­cross-sectional and longitudinal explorations in children. Neuropsychology, 17, 439-450
  • Hodges, D. (2000).  Special Focus: Music and the brain: Implications of music and brain research. Music Educators Journal, 8, 17-22.
  • Husain, G., Thompson, W.F., Schellenberg, G. (2002). Effects of musical tempo and mode on arousal, mood, and spatial abilities. Music Percepction, 20, 151-171.
  • Krumhansl, C. L. (1997). An exploratory study of musical emotions and psychophysiology. Canadian Journal od Experimental Psychology, 51, 336-352
  • Nęcka, E. (1994). Inteligencja i procesy poznawcze. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Overy, K., Nicolson, R. I., Fawcett, A. J. Dyslexia and Music: Measuring musical timing skills. Dyslexia: An international Journal of Research and Practice, 9, 18-36.
  • Schellenberg, G. (2001). Music and nonmusical abilities. Annals New York Academy of Sciences, 930, 355-371.
  • Schellenberg, E.G. (2004). Musci lessons enhance IQ. Psychological Science, 15, 511-514.
  • Schellenberg, E.G., Hallam, S. (2005). Music listening and cognitive abilities in 10-and 11- year-olds: The Blur Effect. Annals New York Academy of Sciences, 1060, 202-209.
  • Schellenberg, E., G. (2006.) Long-term positive associations between music lessons and IQ.  Journal of Educational Psychology, 98, 457-468.
efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na gitarze (magisterskie uzupełniające, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładegzaminmgr Eliza Ludkiewicz, 2/1893/5548
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zajęcia 1: Psychologia muzyki jako dziedzina nauki

 

Zajęcia 2: Nurty badań w psychologii muzyki. Psychologia muzyki w Polsce.

 

Zajęcia 3: Muzyka a język.

 

Zajęcia 4: Emocje i znaczenie w muzyce.

 

Zajęcia 5: Neuroanatomiczne podstawy odbioru wrażeń muzycznych.

 

Zajęcia 6: Wpływ słuchania muzyki na funkcje poznawcze i regulację nastroju.

 

Zajęcia 7: Czynne uprawianie muzyki a rozwój poznawczy i zmiany mózgowe.

 

Zajęcia 8: Muzyka w rozwoju dziecka.

 

Zajęcia 9: Preferencje muzyczne.

 

Zajęcia 10 i 11: Muzykoterapia.

 

Zajęcia 12 i 13: Społeczny aspekt muzyki. Wykorzystanie muzyki w marketingu i reklamie.

 

Zajęcia 14: Psychologiczne aspekty pedagogiki instrumentalnej.

 

Zajęcia 15: Kiedy mózg słyszy inaczej – anomalie w funkcjonowaniu mózgu a muzyka.

metody dydaktyczne

Dyskusja, warsztat, wykład (z zastosowaniem prezentacji multimedialnej).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie: egzamin testowy (test jednokrotnego wyboru)

Warunek zaliczenia: 51% poprawnych odpowiedzi

Dodatkowe punkty do oceny: obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieusprawiedliwione obecności w semestrze) oraz aktywność.

wykonanie: www.ansta.pl