Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Wariant A (przedmioty pedagogiczne) - Dydaktyka przedmiotowa

symboljezyk
2/1889
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu Dydaktyka przedmiotowa jest zapoznanie studentów z problematyką nauczania w stopniu umożliwiającym podjęcie samodzielnej praktyki pedagogicznej w szkole muzycznej I i II stopnia oraz wzbogacenie wiedzy o treści wynikające z problematyki kursu metodycznego (pomoc w rozwiązywaniu trudnych i nieznanych problemów technicznych i metodycznych występujących w pracy dydaktycznej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Obecność obowiązkowa na wykładach i ćwiczeniach

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Uczestnictwo czynne i bierne w kursach i lekcjach mistrzowskich

bibliografia podstawowa

Podstawową wiedzę metodyczną czerpią gitarzyści z podręczników – tzw. szkół gry na gitarze.

"Poradnik metodyczny dla gitarzystów" 1990 AM w Łodzi - S. Wiśniewski, J. Nalepka, A. Kowalczyk

E. Pujol – Escuela Razonada de la Guitarra

J. Cardoso, -Nauka i metoda techniki gitarowej, Wyd. Professional MUSIC Press, 1995 S. Tennant – Pumping nylon, Ed. Nathaniel Gunod,

K. Sosiński -  Materiały do nauki gry na gitarze, PWM; Studium gry akordowej na gitarze, PWM

J. Lipski - „Gitara klasyczna” - Szkoła gry na gitarze wydanego przez PWM

R. Ziemlański - Gitara z nauczycielem i bez - podręcznik do nauki gry na gitarze klasycznej, Wydawnictwo: Absonic

T. Stachak – "Gitara pierwsza klasa". „Gitara ekstra klasa”; Uczeń i nauczyciel; Centrum Dystrybucji Nut nuty.pl - FRAZA s.c., Wrocław

L. Brouwer  - „Nuevos Estudios Sencillos”, „Etudes Simples- Estudios Sencillos”

J. Powroźniak -  ABC gitary, PWM; Skarbczyk gitarzysty, PWM; Pierwsze kroki gitarzysty, PWM; Zeszyty z serii "Grajmy na gitarze"

J. Powroźniak - Studium techniki gitarowej, PWM; Łatwe utwory dawnych mistrzów, PWM; Ulubione utwory na gitarę, PWM;

M. Tröster – 10 etudes for solo guitar, Ed.: Verlag Vogt&Fritz, Schweinfurt – V&F 114

bibliografia uzupełniająca

Piotr Zaleski, Jarema Klich, Marek Zieliński - Metodyka nauczania gry na gitarze, Wyd. Absonic  ISBN/ISMN: 8387217723 B. Henze – Das Gitarrespiel Publ. F. Hofmeister Musikverlag

Jens Wagner - Hinweise zu einer Haltungs- und Bewegungslehre für Gitarristen

ABEL CARLEVARO AND THE HISTORY OF GUITAR

Renato Belluci - Classical guitar technique; "Men and kites rise highest against the wind.";  "Education is learning what you didn't even know you didn't know"; i inne – patrz www.mangore.com

S. Schyga – Learn How To Play Guitar, http://www.LearnHowToPlayGuitar.com; http://www.mp3.com/learnhowtoplayguitar

Dość dużym powodzeniem wśród nauczycieli cieszą się też:

Szkoła na gitarę do zajęć indywidualnych i grupowych D. Kreidlera wydana przez Professional Music Press

i inne materiały publikowane w biuletynach „Gitara”; „Świat Gitary...”, „Poradnik Muzyczny” etc.

efekty kształcenia - wiedza

Student:
posiada podstawową wiedzę dydaktyczną związaną z procesem nauczania gry na gitarze,
ma niezbędną wiedzę o specyfice metodycznej problemów związanych z nauczaniem gry na gitarze,
wie, gdzie znajdują się najważniejsze źródła wiedzy dydaktyczno-metodycznej i w miarę potrzeby z nich korzysta,
zna różne koncepcje pedagogiczne i wie, jak je wykorzystać w praktyce,
posiada dobrą znajomość repertuaru dydaktycznego i wie , jak go dopasować do indywidualnych potrzeb swoich uczniów,
zna podstawę programową dotyczącą nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I stopnia i wie, jak ją realizować.

efekty kształcenia - umiejętności

Student:
potrafi właściwie rozpoznać indywidualne potrzeby swoich uczniów i dopasować do nich odpowiednie środki (repertuar) dydaktyczne,
potrafi właściwie określić istotę danego problemu i umie go objaśnić uczniowi w przystępny sposób,
umie wykorzystywać swoją wiedzę metodyczną w sposób zgodny z zasadami dydaktycznymi,
potrafi umiejętnie korzystać z rozmaitych pomocy naukowych,
nie narzuca swoim uczniom metod pracy, które zakłócają tok naturalnej narracji muzycznej i niekorzystnie odbijają się potem na ich postępach w nauce.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student:
posiada zdolność krytycznej oceny swoich umiejętności pedagogicznych i potrafi samodzielnie pracować nad doskonaleniem swojego warsztatu pedagogicznego,
zawsze okazuje wszystkim swoim uczniom szacunek i nie różnicuje ich ze względu na umiejętności gry na gitarze, w każdej sytuacji potrafi znaleźć (w miarę potrzeby dla każdego ucznia) odpowiednie rozwiązanie, nie obniżając przy tym swoich wymagań,
jest otwarty na dzielenie się swoją wiedzą pedagogiczną – zarówno z uczniami, jak i z nauczycielami gitary oraz pedagogami innych specjalności,
posiada kwalifikacje i niezbędne kompetencje do nauczania gry na gitarze na podstawowym poziomie edukacji muzycznej.

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na gitarze (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładkolokwiummgr Emilia Majewska, 2/1889/5537
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści merytoryczne przedmiotu:

- Zagadnienia techniczne

  • aparat gry
  • podstawowe techniki gitarowe (np. arpeggio, legato, chwyt barre, flazolety, zmiany pozycji, tremolo)

- Zagadnienia dydaktyczne

  • zapoznanie z procesem kształcenia, z zasadami nauczania
  • przygotowanie lekcji (konspekty lekcji)
  • wskazówki dotyczące ćwiczenia, pracy nad utworem
  • literatura pedagogiczna ( w tym podręczniki metodyczne)
  • początkowy etap nauki gry na gitarze
  • problematyka nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I i II stopnia
  • gitara w zespole
  • tradycyjne i współczesne koncepcje nauczania gry na gitarze
metody dydaktyczne
  • wykłady
  • robocze zajęcia seminaryjne
  • prace pisemne
  • lekcje prowadzone przez studentów
  • dyskusja na temat związany z przeprowadzoną lekcją
  • analiza problemowa materiału dydaktycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przeprowadzenie lekcji na temat związany z początkowym etapem nauczania
  • analiz problemowa utworów
  • obecność na zajęciach i realizacja prac zleconych (np. omówienie podręczników metodycznych)
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładegzaminmgr Emilia Majewska, 2/1889/5538
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści merytoryczne przedmiotu:

- Zagadnienia techniczne

  • aparat gry
  • podstawowe techniki gitarowe (np. arpeggio, legato, chwyt barre, flazolety, zmiany pozycji, tremolo)

- Zagadnienia dydaktyczne

  • zapoznanie z procesem kształcenia, z zasadami nauczania
  • przygotowanie lekcji (konspekty lekcji)
  • wskazówki dotyczące ćwiczenia, pracy nad utworem
  • literatura pedagogiczna ( w tym podręczniki metodyczne)
  • początkowy etap nauki gry na gitarze
  • problematyka nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I i II stopnia
  • gitara w zespole
  • tradycyjne i współczesne koncepcje nauczania gry na gitarze
metody dydaktyczne
  • wykłady
  • robocze zajęcia seminaryjne
  • prace pisemne
  • lekcje prowadzone przez studentów
  • dyskusja na temat związany z przeprowadzoną lekcją
  • analiza problemowa materiału dydaktycznego
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • przedstawienie na piśmie dwóch konspektów lekcji na dowolnie wybrane tematy z programu nauczania gry na gitarze w szkole muzycznej I i II stopnia
  • przedstawienie propozycji własnego programu nauczania w szkole muzycznej I stopnia ( lub w innej placówce dydaktycznej)
  • przeprowadzenie lekcji pokazowej ( o ile to możliwe - z uczniem) na dowolnie  wybrany temat
  • obecność na zajęciach i realizacja prac zleconych
  • egzamin
wykonanie: www.ansta.pl