symbol | jezyk |
---|---|
2/1884 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Cele przedmiotu obejmują: - zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej. - zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny - skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie. - przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II st. - dobry słuch muzyczny - zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- wykłady, kursy i seminaria metodyczne ( udział) - hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st. - dyskusje | |
bibliografia podstawowa | |
T. Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej tom I,II,III,IV. T. Wroński - Techniki gry skrzypcowej T. Wroński - Zdolni i niezdolni T. Wroński - O czym nie ma czasu mówić na lekcji Zenon Feliński - Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej Sławomir Tomasik - Kompas skrzypka J. Kusiak - Skrzypce od A do Z K. Wiłkomirski - Technika wiolonczelowa a zagadnienia wykonawstwa
M. Eisenberg - Technika wiolonczelowa
K. Sperski - Próba systematyki błędów postawy i aparatu gry u wiolonczelistów –
uczniów szkół muzycznych
R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z | |
bibliografia uzupełniająca | |
Ivan Galamian - Principle of violin playing and teaching Simon Fischer - Basics Konstanty Mostras - Intonacja A. Dinicu - Z zagadnień wykonawstwa wiolonczelowego
Peter Leisegang - Das Violoncello Methodik
Artykuły ,rozprawy dotyczące problemów nauczania na instrumentach smyczkowych.Prace z zakresu psychologii i pedagogiki : M. Manturzewska,H.Kotarska ( red.) ,Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki Uchyła-Zriski J. ,Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego J. Wierszyłowski , Psychologia muzyki | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, | 2/1884/5524 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- rola nauczyciela w szkolnictwie muzycznym -cele nauczania z uwzględnieniem specyfiki instrumentu głównego -główne zasady pracy z uczniem jej przebieg i organizacja -ogólna charakterystyka szkół -fizjologia gry - technika ogólna -anatomiczna budowa aparatu gry -postawa, zasadnicze ruchy prawej i lewej ręki | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady - ćwiczenia - dyskusje - filmy - literatura | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru; egzamin pisemny lub ustny Kryteria: uczestnictwo w zajęciach, podstawowa wiedza, umiejętność przekazywania zdobytej wiedzy ,wyrazistość udzielania odpowiedzi.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, | 2/1884/5525 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
-sposoby kształtowania dźwięku -analiza i sposoby pracy nad artykulacją ( legato, non legato, staccato, sm.lotne, zmiany kierunku smyczka, zmiany strun, podział smyczka , zmiany pozycji itd.). | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady - ćwiczenia - dyskusje - filmy - literatura | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru; egzamin pisemny lub ustny Kryteria: uczestnictwo w zajęciach, podstawowa wiedza, umiejętność przekazywania zdobytej wiedzy ,wyrazistość udzielania odpowiedzi. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, | 2/1884/5526 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- dwudżwięki - intonacja w grze na inst.smyczkowych - wibracja ,jej rodzaje i sposoby pracy nad jej doskonaleniem - technika przygotowawcza | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady - ćwiczenia - dyskusje - filmy - literatura | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru; egzamin pisemny lub ustny Kryteria: uczestnictwo w zajęciach, podstawowa wiedza, umiejętność przekazywania zdobytej wiedzy ,wyrazistość udzielania odpowiedzi.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, | 2/1884/5527 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- problemy nauczania początkowego -praca nad utworem : charakter, artykulacja - przygotowanie do egzaminu, występu, trema - dobór repertuaru a techniczno-muzyczny rozwój ucznia - pamięć, rodzaje pamięci i jej kształcenie - praca nad doskonaleniem techniki instrumentalnej - ćwiczenie jako środek do nauczenia się utworu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykłady - ćwiczenia - dyskusje - filmy - literatura | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru; egzamin pisemny lub ustny Kryteria: uczestnictwo w zajęciach, podstawowa wiedza, umiejętność przekazywania zdobytej wiedzy ,wyrazistość udzielania odpowiedzi. |