Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka przedm. instr. dęte

symboljezyk
2/1883
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania założonego przedmiotu, jest gruntowne przygotowanie studenta do pracy w charakterze nauczyciela gry na instrumencie dętym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wykłady kończą się egzaminem w trakcie którego student winien:

a/ wykazać wiedzę w przedmiocie objętym programem nauczania

b/ uzyskać zaliczenie praktyki pedegogicznej

c/ uzyskać zaliczenie pisemnego kolokwium w I semestrze na temat znajomości co
najmniej czterech podstawowych pozycji z literatury metodycznej przedmiotu.

Uzyskanie wszystkich zaliczeń, jest warunkiem dopuszczenia do egzaminu końcowego

którego celem jest sprawdzenie ogólnej orientacji studenta w zakresie tematyki objętej
ramowym programem nauczania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem sfery intelektualnej oraz
merytorycznej wiedzy studenta jak : pedagogika, psychologia, historia sztuki, historia kultury uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez wybitnych pedagogów, uczestnictwo czynne i bierne w koncertach i inne.

bibliografia podstawowa

Wybór szerokiego zakresu literatury metodycznej założonego instrumentu jak książki, opracowania, broszury, szkoły gry na instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania metodyczne autorstwa wybitnych metodyków – instrumentalistów na poszczególne instrumenty.

Szczególnie polecane opracowania to :

Kupisiewicz Cz. Metody programowania dydaktycznego 1975 W - wa

Włodarski Z. Psychologia prawidłowości uczenia się i nauczania 1980

Lewandowska K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku
szkolnym 1978 W - wa

Horbulewicz J. Rozwój pamięci muzycznej 1963 W - wa
Wurz H. Blasdruck Und Atemstutze beim Querflotenspiel
Wroński T. Zagadnienia gry skrzypcowej 1965 W - waWybór szerokiego zakresu literatury metodycznej założonego instrumentu jak książki, opracowania, broszury, szkoły gry na instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania

bibliografia uzupełniająca

Wszelkiego rodzaju periodyki i artykuły o treści nauczania metodycznego, piśmiennictwo

efekty kształcenia - wiedza

Student poznaje zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie. Zna podstawy psychologii nauczania muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi samodzielnie skonstruować optymalny indywidualny program nauczania oraz zaplanować i udokumentować przebieg cyklu nauczania. Umie wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą problemów technicznych i wykonawczych w kształceniu instrumentalistów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Umiejętność kompleksowego kształcenia dzieci i młodzieży na szczeblu podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie gry na instrumentach dętych.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwiummgr Tadeusz Kassak, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, 2/1883/5520
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:

A. Teoria nauczania

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania

 4. Praca na lekcji i jej przebieg

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego

 środowiska – jako formy samokształcenia.

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty

 B. Fizjologia gry

 1. Kwalifikacje do zawodu

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy

 3. Higiena gry

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych


7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny

 9. Embouchure

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej

 C. Zakres umiejętności wykonawczych

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny

 Instrumencie

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\

 atakowanie i kończenie dźwięku,

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć

 w zależności od typu pamięci studenta

 8. Psychologia ;stres i trema

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i

 dyspozycji wykonawczych studenta

 

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczone kolokwium w sesji zimowej.

Student musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, 2/1883/5521
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:

A. Teoria nauczania

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania

 4. Praca na lekcji i jej przebieg

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego

 środowiska – jako formy samokształcenia.

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty

 B. Fizjologia gry

 1. Kwalifikacje do zawodu

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy

 3. Higiena gry

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych


7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny

 9. Embouchure

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej

 C. Zakres umiejętności wykonawczych

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny

 Instrumencie

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\

 atakowanie i kończenie dźwięku,

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć

 w zależności od typu pamięci studenta

 8. Psychologia ;stres i trema

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i

 dyspozycji wykonawczych studenta

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin w sesji letniej poprzedzony zaliczonym kolokwium w sesji zimowej. Student musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiummgr Tadeusz Kassak, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, 2/1883/5522
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:

A. Teoria nauczania

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania

 4. Praca na lekcji i jej przebieg

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego

 środowiska – jako formy samokształcenia.

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty

 B. Fizjologia gry

 1. Kwalifikacje do zawodu

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy

 3. Higiena gry

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych


7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny

 9. Embouchure

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej

 C. Zakres umiejętności wykonawczych

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny

 Instrumencie

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\

 atakowanie i kończenie dźwięku,

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć

 w zależności od typu pamięci studenta

 8. Psychologia ;stres i trema

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i

 dyspozycji wykonawczych studenta

 

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczone kolokwium w sesji zimowej.

Student musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, 2/1883/5523
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych, które umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonaleni swego warsztatu pedagogicznego. Tak więc:

A. Teoria nauczania

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania

 4. Praca na lekcji i jej przebieg

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego

 środowiska – jako formy samokształcenia.

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie w kształceniu instrumentalisty

 B. Fizjologia gry

 1. Kwalifikacje do zawodu

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy

 3. Higiena gry

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na inst.. dętych


7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny

 9. Embouchure

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej

 C. Zakres umiejętności wykonawczych

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretny

 Instrumencie

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\

 atakowanie i kończenie dźwięku,

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne potrójne

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć

 w zależności od typu pamięci studenta

 8. Psychologia ;stres i trema

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i

 dyspozycji wykonawczych studenta

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin w sesji letniej poprzedzony zaliczonym kolokwium w sesji zimowej. Student musi wykazać minimum wiedzy z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.

wykonanie: www.ansta.pl