Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Psychologia muzyki

symboljezyk
2/1840
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy na temat psychologicznych aspektów uczenia się, nauczania, tworzenia i wykonywania muzyki, a także praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących roli nauczyciela w rozwoju muzycznym ucznia i sfery interakcji nauczyciel – uczeń.

Treści przedmiotu psychologia muzyki skupiają się przede wszystkim na wiedzy niezbędnej nauczycielowi do zrozumienia czynników powodzenia w działalności muzycznej oraz efektywnego, od strony psychologicznego podejścia do ucznia, nauczania przedmiotów muzycznych.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Podstawą do kursu są treści przedmiotu Psychologia, który studenci realizują podczas studiów licencjackich.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Obserwacje indywidualnych lekcji gry na instrumencie u doświadczonych pedagogów wraz z ich analizą pod kątem relacji nauczyciel-uczeń i jej wpływu na proces nauczania gry.

Dodatkowy kurs komunikacji interpersonalnej.

bibliografia podstawowa

Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. (1999) M.Manturzewska (red.). Warszawa: AMFC

Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. (1990) M.Manturzewska, H.Kotarska (red.) Warszawa: WSiP

J.A.Sloboda (2002) Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: AMFC

bibliografia uzupełniająca

Psychologia rozwoju muzycznego a kształcenie nauczycieli. (2007) B. Kamińska (red.) Warszawa: AMFC

Poradnictwo psychologiczne w polskich szkołach muzycznych. Rys historyczny i współczesne kierunki działań. (2010) M.Manturzewska, B.Kamińska, A.Gluska (red.) CEA Warszawa – Bydgoszcz

Szkice z pedagogiki muzycznej. (2002) Z. Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC

Trwałe wartości edukacji muzycznej w zmieniającym się świecie. (2003) Z. Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC

Mój warsztat artystyczny – mój warsztat pedagogiczny. (2004) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC

Szkoła muzyczna. Studia i szkice. (2009) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: UMFC

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiumdr Magdalena Gliniecka-Rękawik, 2/1840/5331
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Psychologia muzyki jako dziedzina psychologii.
  2. Rozwój muzyczny człowieka.
  3. Charakterystyka okresów rozwoju muzycznego człowieka.
  4. Wartość edukacji muzycznej dla rozwoju dziecka.
  5. Percepcja muzyki.
  6. Percepcja muzyki jako proces przetwarzania informacji. Uwarunkowania percepcji muzyki: słuchana muzyka, słuchacz. Rozumienie muzyki, reagowanie na muzykę.
  7.  Uczenie się muzyki.
  8. Teoria uczenia się muzyki. Wpływ motywacji i stylu pracy muzyka na efekty uczenia się.
  9. Wykonywanie muzyki. Granie a vista, ćwiczenie, biegłe wykonanie. Ocenianie wykonań muzycznych, rozbieżności ocen.
  10. Komponowanie i improwizacja jako procesy psychologiczne.
  11.  Umysł muzyczny w kontekście: kultura i biologia. Kultura a myślenie muzyczne, biologia a myślenie muzyczne – nerwowa organizacja funkcji muzycznych.
  12. Od czego zależy powodzenie w studiach i działalności muzycznej? Predyktory powodzenia w działalności muzycznej.

Efektem kształcenia w tym semestrze jest zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat psychologii muzyki jako dziedziny wiedzy i podstawowych procesów poznawczych decydujących charakterze i sprawności przebiegu głównych umiejetności muzycznych.

metody dydaktyczne

Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch zadanych przez wykładowcę prac pisemnych z zakresu psychologii muzyki oraz pozytywne zaliczenie testu końcowego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzamindr Magdalena Gliniecka-Rękawik, 2/1840/5339
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Zdolności muzyczne

Uzdolnienie, zdolności, talent muzyczny. Różne koncepcje uzdolnienia muzycznego. Metody pomiaru i oceny zdolności. Testy zdolności muzycznych. Ocena osiągnięć muzycznych. Testy osiągnięć muzycznych.

 

2. Dom i środowisko rodzinne jako wyznacznik rozwoju muzycznego ucznia.

Rodzina i środowisko rodzinne jako wyznacznik powodzenia w działalności muzycznej.

Rola środowiska rodzinnego w kształceniu uczniów szkół muzycznych.

 

3. Rola nauczyciela w interakcyjnym procesie rozwoju muzycznego.

Różne modele nauczycieli w przebiegu edukacji muzycznej. Charakterystyka optymalnego nauczyciela w szkole muzycznej.

 

4. Rola i znaczenie pierwszego nauczyciela gry.

 

5. Style nauczania nauczycieli – instrumentalistów.

 

6. Znaczenie komunikacji nauczyciel – uczeń podczas indywidualnych lekcji gry na instrumencie.

 

7. Muzykoterapia.

Definicje muzykoterapii. Główne kierunki teoretyczne. Kierunki rozwojowe.

 

Efektem kształcenia w drugim semestrze ma byc przede wszystkim zapoznanie studenta z rolą nauczyciela gry i zrozumienie jego znaczenia dla powodzenia w nauce gry na instrumencie. Szczególna uwage zwracać będziemy na znaczenie komunikacji interpersonalnej w procesie nauczania gry i na nabycie podstawowej wiedzy i umiejetności z tego zakresu.

metody dydaktyczne

Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu psychologii muzyki oraz pozytywne zaliczenie testu końcowego

wykonanie: www.ansta.pl