symbol | jezyk |
---|---|
2/1840 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest dostarczenie studentom wiedzy na temat psychologicznych aspektów uczenia się, nauczania, tworzenia i wykonywania muzyki, a także praktycznych umiejętności rozwiązywania problemów dotyczących roli nauczyciela w rozwoju muzycznym ucznia i sfery interakcji nauczyciel – uczeń. Treści przedmiotu psychologia muzyki skupiają się przede wszystkim na wiedzy niezbędnej nauczycielowi do zrozumienia czynników powodzenia w działalności muzycznej oraz efektywnego, od strony psychologicznego podejścia do ucznia, nauczania przedmiotów muzycznych.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Podstawą do kursu są treści przedmiotu Psychologia, który studenci realizują podczas studiów licencjackich. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Obserwacje indywidualnych lekcji gry na instrumencie u doświadczonych pedagogów wraz z ich analizą pod kątem relacji nauczyciel-uczeń i jej wpływu na proces nauczania gry. Dodatkowy kurs komunikacji interpersonalnej. | |
bibliografia podstawowa | |
Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. (1999) M.Manturzewska (red.). Warszawa: AMFC Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. (1990) M.Manturzewska, H.Kotarska (red.) Warszawa: WSiP J.A.Sloboda (2002) Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: AMFC | |
bibliografia uzupełniająca | |
Psychologia rozwoju muzycznego a kształcenie nauczycieli. (2007) B. Kamińska (red.) Warszawa: AMFC Poradnictwo psychologiczne w polskich szkołach muzycznych. Rys historyczny i współczesne kierunki działań. (2010) M.Manturzewska, B.Kamińska, A.Gluska (red.) CEA Warszawa – Bydgoszcz Szkice z pedagogiki muzycznej. (2002) Z. Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC Trwałe wartości edukacji muzycznej w zmieniającym się świecie. (2003) Z. Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC Mój warsztat artystyczny – mój warsztat pedagogiczny. (2004) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: AMFC Szkoła muzyczna. Studia i szkice. (2009) Z.Konaszkiewicz (red.) Warszawa: UMFC | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Magdalena Gliniecka-Rękawik, | 2/1840/5331 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Efektem kształcenia w tym semestrze jest zdobycie przez studenta podstawowej wiedzy na temat psychologii muzyki jako dziedziny wiedzy i podstawowych procesów poznawczych decydujących charakterze i sprawności przebiegu głównych umiejetności muzycznych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch zadanych przez wykładowcę prac pisemnych z zakresu psychologii muzyki oraz pozytywne zaliczenie testu końcowego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Magdalena Gliniecka-Rękawik, | 2/1840/5339 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Uzdolnienie, zdolności, talent muzyczny. Różne koncepcje uzdolnienia muzycznego. Metody pomiaru i oceny zdolności. Testy zdolności muzycznych. Ocena osiągnięć muzycznych. Testy osiągnięć muzycznych.
2. Dom i środowisko rodzinne jako wyznacznik rozwoju muzycznego ucznia. Rodzina i środowisko rodzinne jako wyznacznik powodzenia w działalności muzycznej. Rola środowiska rodzinnego w kształceniu uczniów szkół muzycznych.
3. Rola nauczyciela w interakcyjnym procesie rozwoju muzycznego. Różne modele nauczycieli w przebiegu edukacji muzycznej. Charakterystyka optymalnego nauczyciela w szkole muzycznej.
4. Rola i znaczenie pierwszego nauczyciela gry.
5. Style nauczania nauczycieli – instrumentalistów.
6. Znaczenie komunikacji nauczyciel – uczeń podczas indywidualnych lekcji gry na instrumencie.
7. Muzykoterapia. Definicje muzykoterapii. Główne kierunki teoretyczne. Kierunki rozwojowe.
Efektem kształcenia w drugim semestrze ma byc przede wszystkim zapoznanie studenta z rolą nauczyciela gry i zrozumienie jego znaczenia dla powodzenia w nauce gry na instrumencie. Szczególna uwage zwracać będziemy na znaczenie komunikacji interpersonalnej w procesie nauczania gry i na nabycie podstawowej wiedzy i umiejetności z tego zakresu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, dyskusja, metoda problemowa, studia przypadków. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest obecność i aktywność na zajęciach, wykonanie dwóch prac z zakresu psychologii muzyki oraz pozytywne zaliczenie testu końcowego |