Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia sztuki

symboljezyk
2/1836
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  1. Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy o tym, jakie funkcje pełni w życiu sztuka (funkcję estetyczną, komunikatywną, poznawczą, wychowawczą, emocjonalną, religijną i użytkową) oraz spowodowanie, aby te funkcje studenci odnaleźli w sobie.
  2. Historia sztuki to nauka humanistyczna, której przedmiotem są dzieła sztuki oraz piśmiennictwo o sztuce. Klasyczna historia sztuki ogranicza się do zagadnień malarstwa, rzeźby i architektury Europy od paleolitu do współczesności oraz obu Ameryk po 1494 r.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  1. Uczestnictwo w wykładach historii sztuki;
  2. Prowadzenie notatek przekazywanych informacji;
  3. Udział w dyskusji, czytanie poleconych lektur.
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Nie wymagane.

bibliografia podstawowa

Głównie w oparciu o „Sztuka świata”, Wydawnictwo Arkady

bibliografia uzupełniająca

Nie wymagana.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na fortepianie (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.002.0wykładkolokwiummgr Małgorzata Jankowska, mgr Kamila Szuścicka, 2/1836/5327
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wielkie epoki w dziejach sztuki :

I. PREHISTORIA

1.Warunki rozwoju, chronologia i geografia sztuki

2.Początki architektury, rzeźba i ceramika

3.Warsztat malarski, przemiany od Lascaux do neolitu

4.Hipotezy i próby interpretacji przekazu sztuki

II. STAROŻYTNOŚĆ

1.Klasyfikacja epok i dziedzin sztuki

2.Mezopotamia

3.Egipt

4.Grecja

5.Rzym

6.Wpływ sztuki antycznej na sztukę europejską

III. BIZANCJUM

1.Sztuka jako synteza wpływów, cezaropapizm

2.Architektura sakralna, Hagia Sophia i San Vitale

3.Malarstwo, mozaiki i konwencja ikony, układy ikonograficzne

IV. ŚREDNIOWIECZE

1.Sztuka wczesnochrześcijańska

2.Romanizm

3.Gotyk

V. RENESANS

1.Architektura renesansu włoskiego

2.Architektura renesansu na północy Europy, Niemcy, Francja, Niderlandy

3.Malarstwo włoskiego renesansu- quattrocento, cinquecento, szkoły malarskie, artyści.

4.Malarstwo renesansowej Europy, Durrer, Breughel, Holbein

5.Rzeźba renesansowa- typowe dzieło, tematy, artyści

6.Renesans w Polsce. Kaplica Zygmuntowska

7.Manieryzm- ostatnia faza renesansu.

metody dydaktyczne
  1. Wykład wspierany rzutnikiem multimedialnym;
  2. Opowiadanie;
  3. Pogadanka;
  4. Opis;
  5. Dyskusja;
  6. Praca z książką
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  1. Zaliczanie kolokwiów;
  2. Egzamin.
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.002.0wykładegzaminmgr Małgorzata Jankowska, mgr Kamila Szuścicka, 2/1836/5335
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Wielkie epoki w dziejach sztuki:

VI. BAROK

1.Architektura i rzeźba baroku- warunki rozwoju, typowe dzieło, dekoracja i konstrukcja,

artyści.

2.Malarstwo barokowe- nowe tematy, artyści.

3.Rokoko- ostatnia faza baroku.

VII. KLASYCYZM

Architektura, malarstwo, rzeźba w Europie i w Polsce. Artyści, realizacje.

IX. SZTUKA XIX WIEKU

1.Romantyzm i realizm- architektura, malarstwo, rzeźba w Europie i w Polsce. Artyści,

realizacje. Akademizm.

2.Impresjonizm i neoimpresjonizm- plama dywizjonistyczna i puentylistyczna. Artyści,

realizacje. Postimpresjonizm.

3.Secesja- architektura, malarstwo, rzeźba, sztuka użytkowa. Artyści, realizacje.

4.Polski modernizm- tematy, artyści, realizacje.

X. SZTUKA XX WIEKU

1.Pierwsza awangarda- fowizm, ekspresjonizm, kubizm, futuryzm, abstrakcja.

2.Nowa architektura, nowe technologie i materiały- konstruktywizm, Bauhaus

3.Dwudziestolecie międzywojenne- dadaizm, surrealizm, realizm socjalistyczny, artyści poza

kierunkami.

4.Dwudziestolecie międzywojenne w Polsce- formizm, koloryzm, abstrakcja, rytm.

5.Druga awangarda- informel, pop art., op art, minimal art, happening, konceptualizm, nowa

figuracja.

6.Polska sztuka powojenna.

XI. POSTMODERNIZM

metody dydaktyczne
  1. Wykład wspierany rzutnikiem multimedialnym;
  2. Opowiadanie;
  3. Pogadanka;
  4. Opis;
  5. Dyskusja;
  6. Praca z książką
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  1. Zaliczanie kolokwiów;
  2. Egzamin.
wykonanie: www.ansta.pl