symbol | jezyk |
---|---|
2/1830 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym założeniem jest wprowadzenie i zapoznanie studentów z najważniejszymi nurtami, stylami i technikami kompozytorskimi muzyki XX wieku. Przedmiot ma charakter przekrojowy, tak więc obejmuje zagadnienia od początku ubiegłego stulecia aż po muzykę najnowszą. Celem przedmiotu jest przede wszystkim świadome poznanie najważniejszych zjawisk które zaszły w muzyce XX wieku oraz nakreślenie kontekstu i pokazanie rozwoju muzyki jako logicznego ciągu przyczynowo - skutkowego.
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od uczestników kursu wymaga się przyswojenia informacji przekazanych na wykładach. Na ocenę końcową wpływa również frekwencja i aktywność studenta na zajęciach.Stan wiedzy weryfikowany jest podczas testu zaliczeniowego i egzaminu końcowego.
| |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Brak | |
bibliografia podstawowa | |
Rae Charles Bodman, Muzyka Lutosławskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1996
Schäffer Bogusław, Kompozytorzy XX wieku, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1990
Schäffer Bogusław, Nowa muzyka, problemy współczesnej techniki kompozytorskiej PWM, Kraków 1958
Schäffer Bogusław, Dźwięki i znaki, wprowadzenie do kompozycji współczesnej, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1969
Schönberg Arnold, Moja ewolucja, Teksty o muzyce współczesnej, Res Facta 6, PWM, Kraków 1972
Skowron Zbigniew, Nowa muzyka amerykańska, Musica Iagellonica, Kraków 1995
| |
bibliografia uzupełniająca | |
Brak | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 1.0 | wykład | zaliczenie | dr Piotr Nowicki, | 2/1830/5309 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka amerykańska:
Charles Ives, transtendentalizm
I awangarda amerykańska, Ives, Cowell, Ruggles, Becker,Rieger oraz Varese
II awangarda amerykańska, Cage, Parch, Harrison
Conlon Nancarrow oraz nowojorska szkoła Action Music
Minimal Music, La Monte Young, Terry Riley, Steve Reich
George Crumb-asymilacja tradycji i awangardy
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przedstawienie danego zagadnienia wraz z przykładami muzycznymi w formie nagrań i pokazem partytur
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest przstąpienie do testu zaliczeniowego i odpowiedzenie w formie pisemnej na siedem pytań ocenianych w skali 25-punktowej.
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | dr Piotr Nowicki, | 2/1830/5317 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka europejska
I awangarda europejska, Schoenberg, Webern, Berg. Muzyka atonalna i dodekafonia
II awangarda europejska, Serializm. Stockhausen, Boulez, Nono
Yannis Xenakis i Olivier Messiaen-kalkulacja i metafizyka
Nowa Prostota, Part, Gubajdulina, Górecki, Kilar
Polska szkoła kompozytorska, charakterystyka zjawiska
Witold Lutosławski, aleatoryzm kontrolaowny, technika łańcuchowa
Paweł Szymański-surkonwencjonalizm, Paweł Mykietyn-młode pokolenie kompozytorów polskich
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Przedstawienie danego zagadnienia wraz z przykładami muzycznymi w formie nagrań i pokazem partytur
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia kursu jest przestąpienie do egzaminu w formie pisemnej.Studenci zobowiązani są do odpowiedzenia na 10 pytań ocenianych w skali 25-punktowej.
|