Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Literatura specj. instr. smyczkowe
symbol | jezyk |
2/1805 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Celem nauczania przedmiotu „Literatura
specjalistyczna” jest poszerzenie wiedzy studenta na temat teorii literatury własnego instrumentu a tym samym rozszerzenie świadomości dotyczącej interpretacji dzieła muzycznego. |
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Zdany egazmin wstępny na studia magisterskie i dyplom ukończenia studiów licencjackich. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach organizaowanych w rodzimej uczelni jak również poza nią. Oglądanie filmów muzycznych w kinie, telewizji czy internecie. |
bibliografia podstawowa |
-
T.
Pelczar - Kontrabas od A do Z
-
R.
Suchecki - Wiolonczela od A do Z
-
J.
Kusiak - Skrzypce od A do Z
-
J.
Kusiak - Przewodnik po muzyce
skrzypcowej
- Z. Jahnke, Z. Sitowski - Literatura skrzypcowa: rys historyczny
|
bibliografia uzupełniająca |
- M. Asikainen, T. Samerek, Chopin – Schumann. U źródeł romantycznych inspiracji
- N. Harnoncourt - Muzyka mową dźwięków
- J. M. Chomiński - Historia muzyki powszechnej
- J. M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska - Historia muzyki polskiej
- T. Chylińska, S. Haraschin, B. Schäffer - Przewodnik koncertowy
- C. Sachs – Historia Instrumentów Muzycznych
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada podstawową wiedzę na temat okoliczności powstania reprezentatywnych utworów przeznaczonych na instrumenty smyczkowe, a także na temat cech, które wyróżniają te dzieła student posiada podstawową wiedzę na temat historii rozwoju budowy instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną student posiada znajomość różnorodnych wykonań i interpretacji reprezentatywnych utworów literatury przeznaczonej na instrumenty smyczkowe |
efekty kształcenia - umiejętności |
student potrafi rozpoznać reprezentatywne utwory z literatury smyczkowej na podstawie usłyszanego fragmentu dzieła student potrafi udzielić podstawowych informacji na temat głównych utworów literatury pisanej na instrumenty smyczkowe dotyczących genezy powstania dzieła, aparatu wykonawczego, budowy formalnej, strony wyrazowej i innych charakterystycznych cech wyróżniających to dzieło student posiada umiejętność przypisania danego dzieła muzycznego do właściwej epoki i stylu kompozytorskiego, a także potrafi określić znaczenie utworu dla rozwoju sztuki wykonawczej student posiada umiejętność przypisania danego dzieła muzycznego do właściwej epoki i stylu kompozytorskiego, a także potrafi określić znaczenie utworu dla rozwoju sztuki wykonawczej student posiada umiejętność gromadzenia informacji na temat interesującego go tematu z zakresu historii literatury muzycznej przeznaczonej na instrumenty smyczkowe |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu literatury przeznaczonej na instrumenty smyczkowe student posiada umiejętność formułowania własnych opinii i dzielenia się nimi przy okazji wystąpień publicznych student w kontekście zdobytej wiedzy, umie udzielać informacji zwrotnej w oparciu o konstruktywną krytykę |
Semestry
Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | st. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, mgr Maria Wiczyńska, | 2/1805/5258 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- czynniki
kształtujące rozwój literatury muzycznej
- wpływ
wydarzeń historycznych, kulturalnych i ekonomicznych na
literaturę muzyczną
- początki literatury pisanej na instrumenty smyczkowe
- specyfika brzmienia poszczególnych instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na kształt dzieła muzycznego
- suita –
geneza powstania formy i początki suity
- solowe utwory na skrzypce i wiolonczelę J. S. Bacha
- suita
w literaturze muzycznej na instrumenty smyczkowe okresu romantyzmu, w muzyce
XX wieku i współczesnej.
- Suita w polskiej literaturze muzycznej
- forma
koncertu – geneza formy, concerto grosso, barokowy koncert
skrzypcowy i wiolonczelowy
- koncert
solowy w literaturze pisanej na instrumenty smyczkowe w okresie przedklasycznym i
klasycznym
- wczesny romantyzm i styl brillante na gruncie koncertu solowego
Głównym założeniem dydaktycznym przedmiotu literatura specjalistyczna jest dążenie
do wyposażenia studenta w podstawy wiedzy teoretycznej z zakresu:
- genezy
powstania utworów muzycznych z zakresu literatury napisanej na instrumenty smyczkowe
-
historia
rozwoju instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną pisaną na te instrumenty
- zapoznanie
się ze zróżnicowanymi stylami kompozytorskimi w kontekście
praktyki wykonawczej
- właściwego
wykorzystania źródeł i nośników informacji
|
metody dydaktyczne |
- wykład prowadzony w sposób interaktywny
- aktywne słuchanie omawianych utworów wraz z dyskusją na temat postawionych tez
- wizualizacje dvd lub video
- wspólne omówienia koncertów słuchanych na żywo
- studiowanie partytur
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia jest:
- zaliczenie testu słuchowego
- pozytywnie oceniony egzamin ustny dotyczący omawianych w ramach przedmiotu treści
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, mgr Maria Wiczyńska, | 2/1805/5259 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- wielkie koncerty romantyczne z instrumentem smyczkowym w partii solowej
- koncerty współczesne
- koncert skrzypcowy, altówkowy, wiolonczelowy i kontrabasowy w polskiej literaturze muzycznej
- geneza powstania formy sonatowej
- L. van
Beethoven i jemu współcześni kompozytorzy – klasyczna sonata
skrzypcowa i wiolonczelowa.
- romantyczna, XX-wieczna i współczesna sonata skrzypcowa, altówkowa, wiolonczelowa i kontrabasowa
- polska sonata pisana na instrumenty smyczkowe
- wykorzystanie instrumentów smyczkowych w utworach kamerlanych i orkiestrowych
- wykorzystanie instrumentów smyczkowych w muzyce popularnej
Głównym założeniem dydaktycznym przedmiotu literatura specjalistyczna jest dążenie
do wyposażenia studenta w podstawy wiedzy teoretycznej z zakresu:
- genezy
powstania utworów muzycznych z zakresu literatury napisanej na instrumenty smyczkowe
-
historia
rozwoju instrumentów z rodziny skrzypiec i jej wpływ na literaturę muzyczną pisaną na te instrumenty
- zapoznanie
się ze zróżnicowanymi stylami kompozytorskimi w kontekście
praktyki wykonawczej
- właściwego
wykorzystania źródeł i nośników informacji
|
metody dydaktyczne |
- wykład prowadzony w sposób interaktywny
- aktywne słuchanie omawianych utworów wraz z dyskusją na temat postawionych tez
- wizualizacje dvd lub video
- wspólne omówienia koncertów słuchanych na żywo
- studiowanie partytur
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Warunkiem zaliczenia jest:
- zaliczenie testu słuchowego
- pozytywnie oceniony egzamin ustny dotyczący omawianych w ramach przedmiotu treści
|