Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka przedm. instr. smyczkowe

symboljezyk
2/1802
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

 

Cele przedmiotu obejmują:

- zaznajomienie studentów z problemami i specyfiką zawodu nauczyciela oraz przygotowanie go do pracy pedagogicznej.

- zaznajomienie studentów z dorobkiem metodycznym własnej dyscypliny

- skierowanie ich uwagi na doskonalenie i rozwój warsztatu metodycznego, umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ośrodków w tej dziedzinie.

- przekazanie studentom teoretycznych podstaw wiedzy pedagogicznej, wyposażenie ich w pewne umiejętności praktyczne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

 

- umiejętności instrumentalne na poziomie szkoły muzycznej II st.

- dobry słuch muzyczny

- zainteresowania i predyspozycje do wykonywania zawodu nauczyciela

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

 

- wykłady, kursy i seminaria metodyczne ( udział)

- hospitacje na lekcjach prowadzonych w szkołach muzycznych I i II st.

- dyskusje

bibliografia podstawowa

 

T. Wroński - Zagadnienia gry skrzypcowej tom I,II,III,IV.

T. Wroński - Techniki gry skrzypcowej

T. Wroński - Zdolni i niezdolni

T. Wroński - O czym nie ma czasu mówić na lekcji

Zenon Feliński - Współczesne problemy dydaktyki skrzypcowej

Sławomir Tomasik - Kompas skrzypka

J. Kusiak - Skrzypce od A do Z

K. Wiłkomirski - Technika wiolonczelowa a zagadnienia wykonawstwa

 

M. Eisenberg - Technika wiolonczelowa

 

K. Sperski - Próba systematyki błędów postawy i aparatu gry u wiolonczelistów –

 

uczniów szkół muzycznych

 

R. Suchecki - Wiolonczela od A do Z

bibliografia uzupełniająca

 

Ivan Galamian - Principle of violin playing and teaching

Simon Fischer - Basics

Konstanty Mostras - Intonacja

A. Dinicu - Z zagadnień wykonawstwa wiolonczelowego

 

Peter Leisegang - Das Violoncello Methodik 

 

Artykuły ,rozprawy dotyczące problemów nauczania na instrumentach smyczkowych.Prace z zakresu psychologii i pedagogiki :

M. Manturzewska,H.Kotarska ( red.) ,Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki

Uchyła-Zriski J. ,Wybrane zagadnienia z dydaktyki wychowania muzycznego

J. Wierszyłowski , Psychologia muzyki

 

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczenieprof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, 2/1802/5252
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

- problemy początkowego nauczania cd.

-technika i interpretacja

-korekta aparatu gry

-pamięć ,rodzaje pamięci i jej kształcenie

metody dydaktyczne

 

-wykłady

-ćwiczenia

-dyskusje

-filmy

-literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Egzamin ustny i pisemny.

Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładkolokwiumprof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Maria Suwara, prof. AM, 2/1802/5253
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

- trema

-praca nad doskonaleniem techniki instrumentalnej

-ćwiczenie jako środek do nauczenia się utworu

-przegląd literatury pedagogicznej

metody dydaktyczne

 

-wykłady

-ćwiczenia

-dyskusje

-filmy

-literatura

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

 

Egzamin ustny i pisemny.

Kryteria: uczestnictwo i aktywność na wykładach. Wiedza, umiejętność jej przekazywania.

wykonanie: www.ansta.pl