Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Dydaktyka przedm. instr. dęte

symboljezyk
2/1801
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania założonego przedmiotu jest gruntowne przygotowanie studenta do pracy w charakterze nauczyciela gry na instrumencie dętym

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Wykłady kończą się egzaminem w trakcie którego student winien:

a/ wykazać wiedzę w przedmiocie objętym programem nauczania

b/ uzyskać zaliczenie praktyki pedagogiczne

Celem egzaminu jest sprawdzenie ogólnej orientacji studenta w zakresie tematyki objętej ramowym programem nauczania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem sfery intelektualnej oraz merytorycznej wiedzy studenta jak : pedagogika, psychologia, historia sztuki, historia kultury
  • uczestnictwo w zajęciach prowadzonych przez wybitnych pedagogów, uczestnictwo czynne i bierne w koncertach i inne.
bibliografia podstawowa

Wybór szerokiego zakresu literatury metodycznej założonego instrumentu jak książki,
opracowania, broszury, szkoły gry na instrumencie, wysoko specjalistyczne opracowania
metodyczne autorstwa wybitnych metodyków – instrumentalistów na poszczególne
instrumenty.


Szczególnie polecane opracowania to :

Kupisiewicz Cz. Metody programowania dydaktycznego 1975 W - wa

Włodarski Z. Psychologia prawidłowości uczenia się i nauczania 1980

Lewandowska K. Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku

 szkolnym 1978 W - wa

Horbulewicz J. Rozwój pamięci muzycznej 1963 W - wa

Wurz H. Blasdruck Und Atemstutze beim Querflotenspiel

Wroński T. Zagadnienia gry skrzypcowej 1965 W - wa

bibliografia uzupełniająca

Wszelkiego rodzaju periodyki i artykuły o treści nauczania metodycznego, piśmiennictwo

efekty kształcenia - wiedza

Student poznaje zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie. Zna podstawy psychologii nauczania muzyki.

efekty kształcenia - umiejętności

Student potrafi samodzielnie skonstruować optymalny indywidualny program nauczania oraz zaplanować i udokumentować przebieg cyklu nauczania. Umie wykorzystać zdobytą wiedzę dotyczącą problemów technicznych i wykonawczych w kształceniu instrumentalistów.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Umiejętność kompleksowego kształcenia dzieci i młodzieży na szczeblu podstawowym i ponadpodstawowym w zakresie gry na instrumentach dętych.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
115.001.0wykładzaliczeniemgr Tadeusz Kassak, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, 2/1801/5250
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych które
umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonalenie swego warsztatu
pedagogicznego. Tak więc:

A. Teoria nauczania

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania

 4. Praca na lekcji i jej przebieg

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego

 środowiska – jako formy samokształcenia.

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie

 w kształceniu instrumentalisty

 

B. Fizjologia gry

 1. Kwalifikacje do zawodu

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy

 3. Higiena gry

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na instrumentach dętych

 7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny


9. Embouchure

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej

 

C. Zakres umiejętności wykonawczych

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretnym

 Instrumencie

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\

 atakowanie i kończenie dźwięku,

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne, potrójne

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć

 w zależności od typu pamięci studenta

 8. Psychologia ;stres i trema

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i

 dyspozycji wykonawczych studenta

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia. Studentów obowiązują także wykłady zmienne o problematyce pedagogicznej które odnotowywane są na osobnych kartach zaliczeniowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

min. 50% obecność na zajęciach

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
215.001.0wykładkolokwiummgr Tadeusz Kassak, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marian Stefanowicz, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, 2/1801/5251
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Założone treści programowe winny się koncentrować w trzech grupach tematycznych które
umożliwią praktyczne poznanie zagadnienia i umożliwią doskonalenie swego warsztatu
pedagogicznego. Tak więc:

A. Teoria nauczania

 1. Ogólne zasady dydaktyki w procesie nauczania gry na instrumencie

 2. Zasady konstrukcji programu nauczania i kryteria doboru treści programowych

 3. Planowanie i dokumentacja nauczania

 4. Praca na lekcji i jej przebieg

 6. Praca domowa ucznia , jej o0rganizacja i specyfika

 7. Kontrola i ocena wyników nauczania pod kątem realizacji celów nauczania gry

 oraz ogólnych celów i zadań wychowawczych uczelni

 8. Doskonalenie swoich umiejętności : rola samokształcenia artystycznego i

 pedagogicznego: rola seminariów metodycznych i kursów interpretacji muzycznej

 rola i znaczenie aktywnego udziału nauczyciela w życiu artystycznym swego

 środowiska – jako formy samokształcenia.

 9. Praktyka artystyczna (audycje, koncerty, przesłuchania, konkursy) i jej znaczenie

 w kształceniu instrumentalisty

 

B. Fizjologia gry

 1. Kwalifikacje do zawodu

 2. Słuchowa i sonorystyczna kontrola gry. Gra jako nabyty zespół ruchowy

 3. Higiena gry

 4. Postawa przy grze, układ rąk – aplikatura

 5. Budowa anatomiczna aparatu oddechowego

 6. Wybrane elementy z zakresu fizjologii oddychania w grze na instrumentach dętych

 7. Podparcie oddechowe jako istotna część warsztatu dęcisty

 8. Ćwiczenia oddechowe, oddech permanentny


9. Embouchure

 10. Technika kształtowania dźwięku praca języka a artykulacja

 11. Ośrodkowy układ nerwowy i podstawy koordynacji ruchowej

 

C. Zakres umiejętności wykonawczych

 1. Podstawowe problemy wychowawcze, specyfika uzdolnień do gry na konkretnym

 Instrumencie

 2. Sposoby kształcenia dźwięku na instrumencie, proces powstawania dźwięku\

 atakowanie i kończenie dźwięku,

 3. Artykulacja - dźwięk prosty, wibracja, stacc. pojedyncze, podwójne, potrójne

 frullato, flażolety, whistle-tony, wielodźwięki i inne

 4. Środki techniki i ekspresji założonego instrumentu

 5. Podstawowe elementy problematyki interpretacyjnej

 6. Początkowe nauczanie gry na danym instrumencie

 7. Pamięć muzyczna ; rodzaje pamięci; sposoby uczenia się utworu na pamięć

 w zależności od typu pamięci studenta

 8. Psychologia ;stres i trema

 9. Charakterystyka głównych trudności i niepowodzeń w rozwijaniu umiejętności i

 dyspozycji wykonawczych studenta

metody dydaktyczne

Wykłady prowadzone są zbiorowo, podczas których realizowane są praktyczne zadania z zakresu nauczania gry na instrumencie. Studenci realizują konkretne problemy połączone z dyskusją, tyczącą rozwiązania wybranego zagadnienia. Studentów obowiązują także wykłady zmienne o problematyce pedagogicznej które odnotowywane są na osobnych kartach zaliczeniowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zdany egzamin końcowy. Student musi wykazać minimum wiedzy ( 11 pkt.) z założonego przedmiotu, podlegając ocenie punktacyjnej w skali od 1 – 25 pkt.

wykonanie: www.ansta.pl