Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Proseminarium pracy licencjackiej

symboljezyk
2/1799
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Przygotowanie studentów do realizacji pisemnej pracy dyplomowej, która jest częścią końcowego egzaminu licencjackiego w zakresie gry na instrumencie.

   Nadrzędnym celem jest przekazanie studentom-instrumentalistom wiedzy merytorycznej i praktycznej w zakresie: (1) problematyki/tematyki prac licencjackich; (2) etapów tworzenia pracy; (3) poszukiwania i poprawnego wykorzystania literatury (materiały źródłowe i opracowania); (4) konstrukcji pracy (rozdziały, podrozdziały, odsyłacze i przypisy, bibliografia).

Charakter przedmiotu uwzględnia zarówno aspekty formalne jak i merytoryczne pracy licencjackiej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się przede wszystkim aktywnego odniesienia się do problematyki przedmiotu, co skutkuje obecnością na zajęciach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

-Antczak Mariola, Nowacka Anna, Przypisy, powołania, bibliografia załącznikowa. Jak tworzyć i stosować, wyd. 2, poprawione, Warszawa,  2009, ISBN 978-83-61464-13-6 [+ CD].

-Eco Umberto, Jak napisać pracę dyplomową. Poradnik dla humanistów, przekład i aneks Grażyna Jurkowlaniec, wstęp do wyd. polskiego Wojciech Tygielski, Warszawa, 2007, ISBN 978-83-235-0373-6.

-Lindsay David, Dobre rady dla piszących teksty naukowe, przełożył Karol Pesz, Wrocław, 1995, ISBN 83-7085-145-2.

-Oliver Paul, Jak pisać prace uniwersyteckie. Poradnik dla studentów, przekład i posłowie Jadwiga Piątkowska, Kraków, 1999, ISBN 83-08-02889-6.

-Pieter Józef, Z zagadnień pracy naukowej, Wrocław, 1974.

-Szkutnik Zdzisław, Metodyka pisania pracy dyplomowej. Skrypt dla studentów, Poznań, 2005, ISBN 83-7177-371-4.

bibliografia uzupełniająca

-Gambarelli Gianfranco, Łucki Zbigniew, Jak przygotować pracę dyplomową lub doktorską. Wybór tematu, pisanie, prezentowanie, publikowanie, wyd. 1, Kraków, 1995, ISBN 83-7052-291-2.

-Pioterek Paweł, Zieleniecka Barbara, Technika pisania prac dyplomowych, wyd. 3, e, zmienione i uzupełnione, Poznań,  2004, ISBN 83-7205-376-6.

-Polska Norma, PN – ISO 690: Dokumentacja. Przypisy bibliograficzne. Zawartość, forma, struktura, Polski Komitet Normalizacyjny, Warszawa, 2002.

efekty kształcenia - wiedza

Studenci: - dysponują podstawową wiedzą w zakresie etapów tworzenia pracy licencjackiej; - posiadają wiadomości w zakresie metod badawczych adekwatnych do tematyki/problematyki własnej pracy licencjackiej; - mają uporządkowaną wiedzę szczegółową umożliwiającą docieranie do niezbędnych informacji (książek, artykułów, nagrań, materiałów nutowych, Internetu) i ich analizowanie i interpretowanie we właściwy sposób; - orientują się w piśmiennictwie dotyczącym kierunku studiów/specjalności w aspekcie historycznym i współcześnie.

efekty kształcenia - umiejętności

Studenci: - osiągnęli techniczną umiejętność zbierania materiałów (źródeł i opracowań), dokonywania spostrzeżeń, obserwacji, tj. wykonywania badań przy zastosowaniu określonych metod; - posiadają umiejętność operowania literaturą czyli dorobkiem innych autorów, oraz źródłami, która jest ważną cechą pracy licencjackiej, będącej połączeniem obcego dorobku z rezultatmi własnych badań; - potrafią wyszukiwać, oceniać i użytkować informacje z wykorzystaniem dokumentów piśmiennych, elektronicznych, audiowizualnych, dźwiękowych, graficznych (nuty, partytury) i ikonograficznych; - wykazują umiejętność logicznego doboru i układu zagadnień przy konstruowaniu planu i konspektu pracy; - potrafią przedstawić w formie pisemnej swoje przemyślenia, wywody i osiągnięcia z uwzględnieniem elementarnych zasad pisarstwa naukowego.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Studenci wykazują kreatywność w gromadzeniu, analizowaniu i w świadomy sposób interpretowniu potrzebnych informacji w perspektywie zadań wynikających z kształtowania warsztatu muzyka-instrumentalisty.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
58.001.0wykładzaliczenie bez ocenymgr Barbara Długońska, 2/1799/5241
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

– Wprowadzenie do problematyki pracy licencjackiej (wymagania, literatura dotycząca technologii pisania pracy, egzamin licencjacki – obrona pracy). – Prace przygotowawcze (ustalenie problematyki, sporządzenie planu pracy, cechy dobrego planu, kompletowanie literatury przedmiotu czyli poznanie stanu badań, wyczerpanie literatury przedmiotu i jej selekcja, funkcje literatury). – Wybór metod badawczych. Sposoby wyszukiwania literatury przedmiotu. Biblioteczne i elektroniczne narzędzia informacji. - Gromadzenie materiału naukowego i jego rodzaje. Konstrukcja pracy. – Zasady opisu bibliograficznego i redagowanie przypisów. Różne formy bibliografii.  – Organizacja procesu pisania (cechy pisarstwa naukowego, redagowanie tekstu, cytowanie, plagiat a parafrazowanie, wygląd zewnętrzny komputeropisu). -  Kryteria oceny pracy.

Do podstawowych efektów kształcenia należą:

 - umiejętność doboru metod badawczych adekwatnych do problematyki/tematu pracy licencjackiej;

 - umiejętność korzystania z literatury i opracowania bibliografii wg norm opisu bibliograficznego;

 - umiejętność poprawnego konstruowania pracy (logicznego doboru i układu zagadnień) przygotowująca studentów do pisania pracy licencjackiej pod kierunkiem promotora (pedagoga instrumentu głównego).

Cykl wykładów ilustrowany przykładami i odwołaniami do podstawowej bibliografii powinien przygotować studentów do pisania pracy licencjackiej pod kierunkiem promotora,  pedagoga instrumentu głównego.

metody dydaktyczne

Cykl wykładów przygotowanych przez prowadzącego w połączeniu z prezentacją przykładowych planów/konspektów i wzorów opisu bibliograficznego dokumentów piśmienniczych, elektronicznych, audiowizualnych, dźwiękowych, graficznych (nuty i partytury), ikonograficznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie przedmiotu (zaliczenie bez stopnia) na podstawie:

 -  obecności na zajęciach  i aktywne w nich uczestnictwo;

- pisemne przedstawienie koncepcji pracy licencjackiej: projektowany tytuł pracy, sformułowanie przedmiotu i problematyki pracy, określenie układu pracy, omówienie podstaw źródłowych pracy (literatura), podstawowa bibliografia (minimum 2 strony).

wykonanie: www.ansta.pl