Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Pedagogika

symboljezyk
2/1796
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej,

- Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006

Podstawy o wychowaniu – t. I;

Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II;

Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III;

- Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II;

- B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001;

- A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002;

- J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996,

- H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000,

- H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004,

- B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000.

bibliografia uzupełniająca

-

efekty kształcenia - wiedza

Wyjaśnia podstawowe pojęcia współczesnej pedagogiki (K_W01; H1A_W02).
Interpretuje wybrane teorie dotyczące wychowania (K_W09; H1A_W05).

efekty kształcenia - umiejętności

Tworzy autorskie projekty kształcenia w celu zanalizowania i zinterpretowania problemów edukacyjnych (K_U03; S1A_U02).
Samodzielnie poszerza wiedzę i rozwija swoje umiejętności (K_U06; H1A_U01).

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Angażuje się w działalność mającą na celu podnoszenie jakości kształcenia, w którym uczestniczy (K_K08; S1A_K05).
Traktuje życie własne jako proces ustawicznego kształcenia się (K_K01; H1A_K01).

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.002.0wykładkolokwiumdr Adriana Barska, 2/1796/5226
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.002.0wykładkolokwiumdr Adriana Barska, 2/1796/5234
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.002.0wykładkolokwiumdr Adriana Barska, 2/1796/5239
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.002.0wykładegzamindr Adriana Barska, 2/1796/5246
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką;

- Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe;

- Główne nurty pedagogiki współczesnej:

pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa;

- Czołowe postaci pedagogiki XX wieku:

J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet;

- Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania  kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy

- Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny,

- Modele szkoły współczesnej,

- Program szkolny,

- Ocenianie,        

- Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny,

- Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego,

- Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.

metody dydaktyczne

Wykład

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Test pisemny

- Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej

- Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej,

- Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi

wykonanie: www.ansta.pl