symbol | jezyk |
---|---|
2/1793 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
A/ pogłębienie wiedzy z zakresu literatury muzycznej i historii muzyki B/ umiejętność kojarzenia poszczególnych utworów ze stylami i epokami muzycznymi do których przynależą C/ poszerzenie wiedzy o najwybitniejszych kompozytorach i ich dorobku twórczym D/ poznanie muzyki instrumentalnej i wielkich wirtuozów przeszłości i współczesności
Są to zajęcia grupowe, odbywające się co dwa tygodnie (w niedzielę), o charakterze wykładu - prezentacji audiowizualnej. Ze względu na specyfikę studiów zaocznych studenci wykonują równolegle pracę samodzielną, opartą na studiach własnych i lekturze wybranych zagadnień z literatury przedmiotu (w zależności od indywidualnych zainteresowań). Zmierza ona do napisania prac semestralnych (3-5 w semestrze) przedstawianych do dyskusji i oceny pod koniec każdego semestru. Samodzielne przesłuchiwanie wybranych dzieł muzycznych jest rejestrowane przez studenta w „zeszycie przesłuchań” (ok. 20 utworów w semestrze). Ostatnie zajęcia w semestrze obejmują kolokwium zaliczeniowe. Ostatnie zajęcia kursu – to egzamin z całości materiału. Kurs "Literatura Muzyczna" jest skorelowany z kursem "Historia Form i Stylów" i uzupełniają się wzajemnie. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Na pierwszych zajęciach słuchacze uczestniczą w dwóch testach (pisemnym i słuchowym) mających wykazać ich przygotowanie, zainteresowania i indywidualne pasje. Wynik tych testów ma im dopomóc w wyborze zakresu samodzielnych studiów i prac pisemnych, opracowywanych w ciągu poszczególnych semestrów. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
U.Michels: Atlas muzyki, T.1, T.2. Prószyński i S-ka Warszawa, 2003. Historia muzyki - cykl artykułów z „Ruchu Muzycznego” (wydawanych w latach 1982-87). B.Schaeffer: Kompozytorzy XX wieku, T.1, T.2. Wydawnictwo Literackie Kraków 1990. Kompozytorzy polscy 1918-2000. Praca zbiorowa pod red. Marka Podhajskiego. T I-II. Gdańsk-Warszawa 2005. wybrane hasła z Encyklopedii Muzycznej PWM. wybrane monografie kompozytorów | |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/1793/5210 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Indywidualności twórcze w muzyce XX wieku. Z historii jazzu i muzyki rozrywkowej. Wielcy wirtuozi i interpretatorzy muzyki instrumentalnej w XX i XIX wieku. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład - prezentacja audiowizualna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/1793/5218 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Skriabin. Mahler. Wielkie osobowości twórcze w muzyce romantycznej. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład - prezentacja audiowizualna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/1793/5225 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Bruckner. Chopin. Schubert. Beethoven. Mozart. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład - prezentacja audiowizualna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/1793/5233 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Bach. Monteverdi. Dufay. Machault. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład - prezentacja audiowizualna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych. Egzamin końcowy stanowi sprawdzian z całości materiału (lista pytań oraz test słuchowy) i jest oceniany zgodnie z przyjętą w uczelni zasadą punktacji. |