symbol | jezyk |
---|---|
2/1769 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
- Poznanie najnowszych nurtów refleksji pedagogicznej, - Zachęcanie do refleksji krytyczno – hermeneutycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
- B. Śliwerski (red.), Pedagogika, Gdańsk 2006 Podstawy o wychowaniu – t. I; Pedagogika wobec edukacji, polityki oświatowej i badań naukowych – t. II; Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej – t. III; - Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika (podręcznik akademicki), Warszawa 2003, t. I, II; - B. Śliwerski, Współczesne teorie i nurty wychowania, Kraków 2001; - A. Janowski, Pedagogika praktyczna, Warszawa 2002; - J. Homplewicz, Etyka pedagogiczna, Warszawa 1996, - H. Sęk, Wypalenie zawodowe. Przyczyny, mechanizmy, zapobieganie, Warszawa 2000, - H. Kwiatkowska, Tożsamość nauczycieli, Gdańsk 2004, - B. Niemierko, Kształcenie według wymagań, [w:] A. Kruszewski (red.), Pedagogika w pokoju nauczycielskim, Warszawa 2000. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Wyjaśnia podstawowe pojęcia współczesnej dydaktyki (K_W01; H1A_W02). | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Tworzy autorskie programy kształcenia dla wybranych zakresów umiejętności praktycznej (K_U03; S1A_U04). | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Angażuje się w działalność mającą na celu podnoszenie jakości kształcenia, w którym uczestniczy (K_K08; S1A_K05). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Adriana Barska, | 2/1769/5117 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy - Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny, - Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego, - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny - Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej - Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej, - Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr Adriana Barska, | 2/1769/5126 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Status teoretyczny pedagogiki, dyscypliny współpracujące z pedagogiką; - Metodologia badań pedagogicznych: podejście ilościowe i jakościowe; - Główne nurty pedagogiki współczesnej: pozytywistyczna, kultury, personalno – egzystencjalna, Nowego Wychowania, krytyczna, emancypacyjna, międzykulturowa; - Czołowe postaci pedagogiki XX wieku: J. Korczak, J. Dewey, R. Steiner, C. Freinet; - Kategorie pojęciowe współczesnej teorii wychowania kontekst kulturowy, społeczny, rozwojowy - Szkoła jako środowisko edukacyjne – rys historyczny, - Modele szkoły współczesnej, - Program szkolny, - Ocenianie, - Sylwetka nauczyciela – wychowawcy: rys historyczny, - Współczesny nauczyciel według J. Rutkowiak, Z. Kwiecińskiego, A. Nowickiego, - Uczniowie: konformiści i nonkonformiści.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Test pisemny - Podstawowa wiedza z zakresu pedagogiki ogólnej - Umiejętność wskazywania na sprzeczności w teorii i praktyce pedagogicznej, - Umiejętność dokonywania porównań między zróżnicowanymi koncepcjami pedagogicznymi
|