symbol | jezyk |
---|---|
2/1764 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
A/ pogłębienie wiedzy z zakresu historii muzyki i literatury muzycznej B/ ukazanie gatunków i form muzycznych w ich rozwoju w poszczególnych epokach C/ postrzeżenie muzyki w kontekście dziejów cywilizacji i kultury D/ umiejętność kojarzenia poszczególnych utworów ze stylami i epokami muzycznymi do których przynależą
Są to zajęcia grupowe, odbywające się co dwa tygodnie (w niedzielę), o charakterze wykładu - prezentacji audiowizualnej. Ze względu na specyfikę studiów zaocznych studenci wykonują równolegle pracę samodzielną, opartą na studiach własnych i lekturze wybranych zagadnień z literatury przedmiotu (w zależności od indywidualnych zainteresowań). Zmierza ona do napisania prac semestralnych (3-5 w semestrze) przedstawianych do dyskusji i oceny pod koniec każdego semestru. Samodzielne przesłuchiwanie wybranych dzieł muzycznych jest rejestrowane przez studenta w „zeszycie przesłuchań” (ok. 20 utworów w semestrze). Ostatnie zajęcia w semestrze obejmują kolokwium zaliczeniowe. Ostatnie zajęcia kursu – to egzamin z całości materiału. Kurs "Historia Form i Stylów" jest skorelowany z kursem "Literatura Muzyczna" i uzupełniają się wzajemnie. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Na pierwszych zajęciach słuchacze uczestniczą w dwóch testach (pisemnym i słuchowym) mających wykazać ich przygotowanie, zainteresowania i indywidualne pasje. Wynik tych testów ma im dopomóc w wyborze zakresu samodzielnych studiów i prac pisemnych, opracowywanych w ciągu poszczególnych semestrów. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska: Historia muzyki, cz.I, cz.II. PWM Kraków 1989. J.M.Chomiński, K.Wilkowska-Chomińska: Historia muzyki polskiej, cz.I, cz.II. PWM Kraków 1996. D.Gwizdalanka: Historia muzyki. Podręcznik dla szkół muzycznych. Część I: Od antyku do opery barokowej. PWM Kraków 2005. Część II: Barok-Klasycyzm-Romantyzm. PWM SA Kraków 2006. M.Kowalska: ABC historii muzyki. Musica Iagellonica Kraków 2001. M.Wozaczyńska: Muzyka średniowiecza. AM Gdańsk 1998. M.Wozaczyńska: Muzyka renesansu. AM Gdańsk 1996. D.Szlagowska: Muzyka baroku. AM Gdańsk 1998. A.Einstein: Muzyka w epoce romantyzmu. PWN Warszawa 1965. T.Zieliński: Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku. Wydawnictwa COK Warszawa 1981. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- brak danych - | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 15.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/1764/5112 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia wstępne: czym była i czym jest historia muzyki; zagadnienie stylu, formy i gatunku. Muzyka w cywilizacjach starożytności. Muzyka średniowiecza. Muzyka w epoce renesansu. Polscy kompozytorzy średniowiecza i renesansu i ich dokonania. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład - prezentacja audiowizualna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 15.00 | 2.0 | wykład | egzamin | as. mgr Marek Wasilewski, | 2/1764/5121 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Muzyka baroku. Barok muzyczny w Polsce. Gatunki i formy barokowej muzyki instrumentalnej. Muzyka w klasycyzmie. Twórczość instrumentalna dojrzałego klasycyzmu. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład - prezentacja audiowizualna. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Czynne uczestnictwo w zajęciach. Prowadzenie "zeszytu przesłuchań". Sprawdzian obejmujący treści programowe semestru. Przedstawienie i obrona 3 pisemnych prac semestralnych. |