symbol | jezyk |
---|---|
2/1731 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi nurtami i kontrowersjami estetyki, a także ze związkami sztuki z etyką i życiem społecznym. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
- | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- | |
bibliografia podstawowa | |
Dziemidok, Bohdan, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002. Dziemidok, Bohdan, Sztuka, emocje, wartości, Warszawa 1992. Gołaszewska, Maria, Odbiorca sztuki jako krytyk, Kraków 1967. Gołaszewska, Maria, Świadomość piękna, Warszawa 1970. Gołaszewska, Maria, Estetyka współczesności, Kraków 2001. Ingarden, Roman, Przeżycie, dzieło, wartość, Kraków 1966 Stróżewski, Władysław, Wartościowanie a ocena, „Znak”, 4 (1965). Stróżewski, Władysław, Wokół piękna, Kraków 2002. Tatarkiewicz Władysław, Dzieje sześciu pojęć Tatarkiewicz Władysław, Historia estetyki, t.1-3. Wallis, Mieczysław, Przeżycie i wartość. Pisma z estetyki i nauki o sztuce, Kraków 1968. | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Brelet, Gisèle, Muzyka i moralność (1968)– fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia 2. Chęćka – Gotkowicz, Anna, Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego, Gdańsk 2008 3. Quignard, Pascal, Nienawiść do muzyki (1996) – fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia 4.Schopenhauer, Artur, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994 5. Wallis, Mieczysław, Przeżycie i wartość, Kraków 1968. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Anna Chęćka, | 2/1731/5032 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie. Obiektywistyczne , subiektywistyczne, relacjonistyczne koncepcje piękna. 2. Pytanie, co jest istotą sztuki: formalizm, teorie emocjonalistyczne, perceptualizm, antyesencjalizm. Pojęcia - klucze. Przeżycie estetyczne, postawa estetyczna, przedmiot estetyczny. 3. Trzy wymiary dzieła sztuki ( tekst z książki Władysława Stróżewskiego „Wokół piękna”) 4. Wartości artystyczne i wartości estetyczne i powiązane z nimi typy wartościowań. Brak przeżycia estetycznego a ocena dzieła sztuki. Wallis- przeżycie i wartość . 5. Koncepcja dzieła otwartego Umberto Eco. Koncepcja miejsc niedookreślenia w estetyce Romana Ingardena . Przykłady dzieł sztuki „dopełnianych” przez odbiorcę (muzyka, sztuki plastyczne, performance). 6.Shustermann: somaestetyka. 7. Estetyka ponad podziałami kulturowymi: prawda czy złudzenie? Wolfgang Welsch i trans- kulturowość. Przykłady „kultur narodowych” a procesy globalizacyjne. Trans-dyscyplinarność estetyki: estetyka a polityka, estetyka a ekonomia itd. 8. Klaryfikacjonizm Noëla Carrolla. Sztuka a etyka. 9. Kategoria „przygody moralnej” Artura Danto. Czy sztuka może być moralnie zła? Granice swobody wypowiedzi artystycznej. 10. Kłopoty współczesnej krytyki artystycznej. Idealny krytyk – czy istnieje? Grzechy krytyków i recenzentów. Różnorodność ocen estetycznych – typologia Gołaszewskiej 11.Kicz i kamp jako nowe kategorie estetyczne. Brzydota w sztuce. Poszukiwanie nowego paradygmatu estetycznego. 12. Academia electronica Michała Ostrowickiego. Problem estetyzacji świata wirtualnego Deestetyzacja sztuki a estetyzacja życia codziennego. 13. Nowe formy artystycznego wyrazu. Happening, multimedia. Czy moda i design mogą być sztuką? 14 -15. Kłopoty ze sztuką awangardową: jak być świadomym odbiorcą sztuki najnowszej. Podsumowanie zajęć | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji . | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i udział w dyskusjach |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr hab. Anna Chęćka, | 2/1731/5035 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1-2.Czym jest muzyka? Starożytni filozofowie o muzyce. Roger Scruton, Władysław Stróżewski – współczesne próby odpowiedzi; 3-4. Etyka muzyczna – Damon, Pitagoras. Platońska wizja muzyki .Arystoteles – muzyka jako dyscyplina wolna i szlachetna. 5-6.Czy muzyka może być symbolem porządku moralnego? Koncepcje Pascala Quignarda i Gisèle Brelet 7-8.Problem znaczenia muzycznego. Susanne Langer, Artur Schopenhauer. Czy muzyka jest sztuką asemantyczną? 9-10. Ingardenowska koncepcja dzieła muzycznego. Wartości wykonania a wartości dzieła muzycznego 11.-12.Jak słuchamy muzyki? Typologie odbiorców. Ocena a typ odbiorcy. Oceny oparte o przeżycia estetyczne niewłaściwe. Mieczysław Wallis – niemuzykalność. 13-14. Wartościowanie muzyki – problem oceny i jej kryteriów. Zagadnienia metakrytyki dzieła muzycznego i jego wykonania. 15. Kłopoty z opisem muzyki. Pomiędzy językiem emocji a muzykologicznym żargonem. Poszukiwania sposobów rzetelnego i zrozumiałego opisu doświadczenia muzyczności. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji . | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i udział w dyskusjach |