Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Historia Muzyki

symboljezyk
2/1722
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów w zakresie historii muzyki i literatury muzycznej postrzeganych w kontekście stylów i technik kompozytorskich poszczególnych epok historycznych (od średniowiecza po wiek XX) oraz kształcenie umiejętności analitycznego słuchania muzyki z wykorzystaniem wiedzy historycznej.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Od studentów wymaga się frekwencji na zajęciach oraz aktywnego uczestniczenia w zajęciach.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
- brak danych -
bibliografia podstawowa

J.M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki. T. 1, 2, Kraków 1989, 1990

M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998

M. Wozaczyńska, Muzyka renesansu, Gdańsk 2000

D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998

A. Einstein,  Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965

T. A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1981

bibliografia uzupełniająca

E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997

C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Warszawa 1975

Wybrane monografie kompozytorów

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Gra na gitarze (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 2/1722/5002
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Średniowiecze, renesans

- zagadnienia wstępne: pojęcie „historia muzyki”, „styl muzyczny”, „forma muzyczna”, periodyzacja dziejów muzyki

- kultura muzyczna średniowiecznej Europy w kontekście antycznego dziedzictwa oraz problemy filozoficzno-estetyczne epoki

- monodia religijna i świecka (instrumentarium średniowiecza)

- rozwój wielogłosowości do 1450 roku (fazy rozwoju, ośrodki, kompozytorzy, techniki, rozwiązania rytmiczne, gatunki i formy muzyczne)

- renesans: konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne kultury muzycznej i muzyki

- msza i motet w stylu flamandzkim, rzymskim i weneckim

- gatunki muzyki świeckiej (madrygał, pieśń)

- renesansowe instrumenty i muzyka instrumentalna

metody dydaktyczne

- wykład

- dyskusja

- prezentacja audiowizualna

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- wysoka frekwencja na zajęciach

- zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu obejmującego treści programowe danego semestru

- sprawdzian słuchowy potwierdzający znajomość literatury muzycznej danego okresu historycznego

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.002.0wykładzaliczeniedr hab. Danuta Popinigis, 2/1722/5003
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- epoka baroku w perspektywie historycznej, konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne muzyki (zróżnicowanie stylistyczne, gatunkowe i formalne)

- instrumentarium epoki

- włoskie stile moderno – zróżnicowanie form, recepcja poza Włochami

- formy wokalno-instrumentalne (opera, oratorium, kantata)

- formy instrumentalne wczesnego, środkowego i późnego baroku

metody dydaktyczne

- wykład

- dyskusja

- prezentacja audiowizualna

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- wysoka frekwencja na zajęciach

- zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu obejmującego treści programowe danego semestru

- sprawdzian słuchowy potwierdzający znajomość literatury muzycznej danego okresu historycznego

wykonanie: www.ansta.pl