symbol | jezyk |
---|---|
2/1722 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem przedmiotu jest poszerzenie wiedzy studentów w zakresie historii muzyki i literatury muzycznej postrzeganych w kontekście stylów i technik kompozytorskich poszczególnych epok historycznych (od średniowiecza po wiek XX) oraz kształcenie umiejętności analitycznego słuchania muzyki z wykorzystaniem wiedzy historycznej. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Od studentów wymaga się frekwencji na zajęciach oraz aktywnego uczestniczenia w zajęciach. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
- brak danych - | |
bibliografia podstawowa | |
J.M. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Historia muzyki. T. 1, 2, Kraków 1989, 1990 M. Wozaczyńska, Muzyka średniowiecza, Gdańsk 1998 M. Wozaczyńska, Muzyka renesansu, Gdańsk 2000 D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998 A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965 T. A. Zieliński, Style, kierunki i twórcy muzyki XX wieku, Warszawa 1981 | |
bibliografia uzupełniająca | |
E. Fubini, Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997 C. Sachs, Historia instrumentów muzycznych, Warszawa 1975 Wybrane monografie kompozytorów | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 2/1722/5002 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Średniowiecze, renesans - zagadnienia wstępne: pojęcie „historia muzyki”, „styl muzyczny”, „forma muzyczna”, periodyzacja dziejów muzyki - kultura muzyczna średniowiecznej Europy w kontekście antycznego dziedzictwa oraz problemy filozoficzno-estetyczne epoki - monodia religijna i świecka (instrumentarium średniowiecza) - rozwój wielogłosowości do 1450 roku (fazy rozwoju, ośrodki, kompozytorzy, techniki, rozwiązania rytmiczne, gatunki i formy muzyczne) - renesans: konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne kultury muzycznej i muzyki - msza i motet w stylu flamandzkim, rzymskim i weneckim - gatunki muzyki świeckiej (madrygał, pieśń) - renesansowe instrumenty i muzyka instrumentalna | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład - dyskusja - prezentacja audiowizualna | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- wysoka frekwencja na zajęciach - zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu obejmującego treści programowe danego semestru - sprawdzian słuchowy potwierdzający znajomość literatury muzycznej danego okresu historycznego |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr hab. Danuta Popinigis, | 2/1722/5003 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- epoka baroku w perspektywie historycznej, konteksty kulturowe, cechy charakterystyczne muzyki (zróżnicowanie stylistyczne, gatunkowe i formalne) - instrumentarium epoki - włoskie stile moderno – zróżnicowanie form, recepcja poza Włochami - formy wokalno-instrumentalne (opera, oratorium, kantata) - formy instrumentalne wczesnego, środkowego i późnego baroku | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład - dyskusja - prezentacja audiowizualna | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- wysoka frekwencja na zajęciach - zaliczenie na podstawie pisemnego sprawdzianu obejmującego treści programowe danego semestru - sprawdzian słuchowy potwierdzający znajomość literatury muzycznej danego okresu historycznego |