Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Przedmiot humanistyczny do wyboru Estetyka

symboljezyk
2/1717
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi nurtami i kontrowersjami estetyki, a także ze związkami sztuki z etyką i życiem społecznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

-

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-

bibliografia podstawowa

1. Fubini, Enrico, Historia estetyki muzycznej, Kraków 2002

2. Guczalski, Krzysztof (red.), Filozofia muzyki, Kraków 2003

3. Ingarden, Roman, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Studia z estetyki, tom 2, Warszawa 1966

4. Scruton, Roger, Muzyka, „Przewodnik po filozofii dla inteligentnych”, Warszawa 2002

5.Stróżewski, Władysław, Czas piękna, „Wokół piękna. Szkice z estetyki ”, Kraków 2002

bibliografia uzupełniająca

1. Brelet, Gisèle, Muzyka i moralność ­(1968)– fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia

2. Chęćka – Gotkowicz, Anna, Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego, Gdańsk 2008

3. Quignard, Pascal, Nienawiść do muzyki (1996) – fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia

4.Schopenhauer, Artur, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994

5. Wallis, Mieczysław, Przeżycie i wartość, Kraków 1968.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.002.0wykładkolokwiumdr hab. Anna Chęćka, 2/1717/4980
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Wprowadzenie. Obiektywistyczne , subiektywistyczne, relacjonistyczne koncepcje piękna.

2. Pytanie, co jest istotą sztuki: formalizm, teorie emocjonalistyczne, perceptualizm, antyesencjalizm. Pojęcia - klucze. Przeżycie estetyczne, postawa estetyczna, przedmiot estetyczny.

3. Trzy wymiary dzieła sztuki ( tekst z książki Władysława Stróżewskiego  „Wokół piękna”)

4. Wartości artystyczne i wartości estetyczne i powiązane z nimi typy wartościowań. Brak przeżycia estetycznego a ocena dzieła sztuki. Wallis- przeżycie i wartość .

5. Koncepcja dzieła otwartego Umberto Eco.  Koncepcja miejsc niedookreślenia w estetyce Romana Ingardena . Przykłady dzieł sztuki „dopełnianych” przez odbiorcę (muzyka, sztuki plastyczne, performance).

6.Shustermann: somaestetyka.         

7. Estetyka ponad podziałami kulturowymi: prawda czy złudzenie?  Wolfgang Welsch i trans- kulturowość. Przykłady „kultur narodowych” a procesy globalizacyjne.  Trans-dyscyplinarność estetyki: estetyka a polityka, estetyka a ekonomia itd.

8. Klaryfikacjonizm Noëla Carrolla. Sztuka a etyka. 

9. Kategoria „przygody moralnej” Artura Danto. Czy sztuka może być moralnie zła? Granice swobody wypowiedzi artystycznej. 

10. Kłopoty współczesnej krytyki artystycznej. Idealny  krytyk – czy istnieje? Grzechy krytyków i recenzentów.  Różnorodność ocen estetycznych – typologia Gołaszewskiej

11.Kicz i kamp jako nowe kategorie estetyczne.

 Brzydota w sztuce. Poszukiwanie nowego paradygmatu estetycznego.

12. Academia electronica Michała Ostrowickiego. Problem estetyzacji świata wirtualnego Deestetyzacja sztuki a estetyzacja życia codziennego. 

13. Nowe formy artystycznego wyrazu. Happening, multimedia. Czy moda i design mogą być sztuką?

14 -15. Kłopoty ze sztuką awangardową: jak być świadomym odbiorcą sztuki najnowszej. Podsumowanie zajęć

metody dydaktyczne

Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji .

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na  trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo  jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i  udział w dyskusjach

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.002.0wykładegzamindr hab. Anna Chęćka, 2/1717/4983
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1-2.Czym jest muzyka? Starożytni  filozofowie o muzyce.

Roger Scruton, Władysław Stróżewski –  współczesne próby odpowiedzi;

3-4. Etyka muzyczna – Damon, Pitagoras. Platońska wizja muzyki  .Arystoteles – muzyka jako dyscyplina wolna i szlachetna.

5-6.Czy muzyka może być symbolem porządku moralnego? Koncepcje Pascala Quignarda i Gisèle Brelet

7-8.Problem znaczenia muzycznego. Susanne Langer, Artur Schopenhauer. Czy muzyka jest sztuką asemantyczną?

9-10. Ingardenowska koncepcja dzieła muzycznego.  Wartości wykonania a wartości dzieła muzycznego

11.-12.Jak słuchamy muzyki? Typologie odbiorców. Ocena a typ odbiorcy. Oceny oparte o przeżycia estetyczne  niewłaściwe. Mieczysław  Wallis – niemuzykalność.

13-14.  Wartościowanie muzyki – problem oceny i jej kryteriów. Zagadnienia metakrytyki dzieła muzycznego i jego wykonania.

15. Kłopoty z opisem muzyki. Pomiędzy językiem emocji a muzykologicznym żargonem. Poszukiwania sposobów rzetelnego  i zrozumiałego opisu doświadczenia muzyczności.

metody dydaktyczne

Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji .

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na  trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo  jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i  udział w dyskusjach.

wykonanie: www.ansta.pl