Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Studia orkiestrowe instr. smyczkowe

symboljezyk
2/1711
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Program nauczania w zakresie studiów orkiestrowych m a na celu stworzenie studentowi warunków do rozwoju oraz sprawdzenia jego muzycznych i technicznych umiejętności w szerokim repertuarze orkiestrowym

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Praca nad repertuarem orkiestrowym polega na zapoznaniu studenta z literaturą orkiestrową -

symfoniczną i operową

Zapoznanie studenta z wybranymi, znaczącymi dla instrumentu fragmentami muzyki

orkiestrowej oraz praca nad opanowaniem tych partii w sposób perfekcyjny.

Zajęcia grupowe uczą techniki współpracy w zakresie intonacji, rytmu, dynamiki, artykulacji

i smyczkowania.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Studentom zaleca się uczestniczenie w charakterze słuchacza w koncertach odbywających się na

profesjonalnych estradach. Warte polecenia jest korzystanie z fonografii pozwalającej na

zapoznanie się z literaturą orkiestrową. Dużą pomocą przyspieszającą proces poznawania

literatury jest śledzenie tekstu nutowego kompletnego głosu orkiestrowego podczas słuchania

wybranego nagrania. W miarę możliwości zaleca się grę indywidualną a’vista

( ok.15 min.dziennie)

bibliografia podstawowa

Materiałem bibliograficznym są:

- Kompletne głosy orkiestrowe podstawowych pozycji repertuaru orkiestrowego

- Monograficzne zeszyty studiów orkiestrowych dotyczące jednego kompozytora (np.Karłowicz,

Bacewiczówna)

-Zbiorcze zeszyty (studia orkiestrowe) zawierające znaczące dla instrumentu fragmenty orkiestrowe kompozytorów różnych epok.

bibliografia uzupełniająca

Wskazane jest poznanie genezy i okoliczności powstania dzieła oraz podstawowych informacji o

kompozytorze.

Uzupełniającym materiałem w procesie kształcenia są nagrania, a właściwie fragmenty nagrań

zawierające znaczące partie dla instrumentu.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Instrumentalistyka
Instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.001.0wykładkolokwiumst. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1711/4968
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie:

-Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

-Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,

poczucie czasu itp.)

-Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy)

-Czytania a’vista

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr III-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych.

Poniżej podaję jeden wariant.

 

Program:

 

wyznaczone przez prowadzącego przedmiot fragmenty literatury wybrane

głównie z pozycji klasycznych - W.A.Mozart, L.van Beethoven

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.001.0wykładegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1711/4969
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie:

-Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

-Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,

poczucie czasu itp.)

-Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy)

-Czytania a’vista

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr III-IV) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych.

Poniżej podaję jeden wariant.

 

Program: wybrane przez pedagoga fragmenty muzyki romantycznej – J.Brahms,

Fr.Schubert, F.Mendelsohn-Bartholdy, P.Czajkowski, A.Dworzak i inni

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.001.0wykładkolokwiumst. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1711/4970
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie:

-Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

-Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,

poczucie czasu itp.)

-Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy)

-Czytania a’vista

 

 

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych.

 Poniżej podaję jeden wariant.

 

Program

: fragmenty muzyki XX wieku – m.in.S.Prokofiew, B.Bartok, D.Szostakowicz, R.Strauss

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.001.0wykładegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1711/4971
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie:

-Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

-Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,

poczucie czasu itp.)

-Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy)

-Czytania a’vista

metody dydaktyczne

Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu

Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista

Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr III-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25).

Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych.

Poniżej podaję jeden wariant.

 

 

 

Program:

najtrudniejsze dla instrumentu fragmenty literatury orkiestrowej oraz znaczące partie solowe przeznaczone dla koncertmistrza ( np. Jezioro łabędzie Czajkowskiego, Szecherezada Korsakowa czy poematy symfoniczne R.Straussa).

 

 

wykonanie: www.ansta.pl