symbol | jezyk |
---|---|
2/1711 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Program nauczania w zakresie studiów orkiestrowych m a na celu stworzenie studentowi warunków do rozwoju oraz sprawdzenia jego muzycznych i technicznych umiejętności w szerokim repertuarze orkiestrowym | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Praca nad repertuarem orkiestrowym polega na zapoznaniu studenta z literaturą orkiestrową - symfoniczną i operową Zapoznanie studenta z wybranymi, znaczącymi dla instrumentu fragmentami muzyki orkiestrowej oraz praca nad opanowaniem tych partii w sposób perfekcyjny. Zajęcia grupowe uczą techniki współpracy w zakresie intonacji, rytmu, dynamiki, artykulacji i smyczkowania. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Studentom zaleca się uczestniczenie w charakterze słuchacza w koncertach odbywających się na profesjonalnych estradach. Warte polecenia jest korzystanie z fonografii pozwalającej na zapoznanie się z literaturą orkiestrową. Dużą pomocą przyspieszającą proces poznawania literatury jest śledzenie tekstu nutowego kompletnego głosu orkiestrowego podczas słuchania wybranego nagrania. W miarę możliwości zaleca się grę indywidualną a’vista ( ok.15 min.dziennie) | |
bibliografia podstawowa | |
Materiałem bibliograficznym są: - Kompletne głosy orkiestrowe podstawowych pozycji repertuaru orkiestrowego - Monograficzne zeszyty studiów orkiestrowych dotyczące jednego kompozytora (np.Karłowicz, Bacewiczówna) -Zbiorcze zeszyty (studia orkiestrowe) zawierające znaczące dla instrumentu fragmenty orkiestrowe kompozytorów różnych epok. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Wskazane jest poznanie genezy i okoliczności powstania dzieła oraz podstawowych informacji o kompozytorze. Uzupełniającym materiałem w procesie kształcenia są nagrania, a właściwie fragmenty nagrań zawierające znaczące partie dla instrumentu. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | st. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1711/4968 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy) -Czytania a’vista
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć (semestr III-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych. Poniżej podaję jeden wariant.
Program:
wyznaczone przez prowadzącego przedmiot fragmenty literatury wybrane głównie z pozycji klasycznych - W.A.Mozart, L.van Beethoven
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1711/4969 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy) -Czytania a’vista
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć (semestr III-IV) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych. Poniżej podaję jeden wariant.
Program: wybrane przez pedagoga fragmenty muzyki romantycznej – J.Brahms, Fr.Schubert, F.Mendelsohn-Bartholdy, P.Czajkowski, A.Dworzak i inni |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | st. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1711/4970 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy) -Czytania a’vista
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych. Poniżej podaję jeden wariant.
Program : fragmenty muzyki XX wieku – m.in.S.Prokofiew, B.Bartok, D.Szostakowicz, R.Strauss
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, st. wykł. Ewa Raatz, mgr Maria Wiczyńska, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1711/4971 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Dyscypliny zespołowej ( także zachowania się podczas pracy) -Czytania a’vista | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia grupowe z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe pozwalające na osiągnięcie perfekcyjnego rezultatu Ćwiczenia wybranych fragmentów a’vista Przygotowanie studenta do ewentualnego przesłuchania kwalifikacyjnego do orkiestr zawodowych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć (semestr III-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury orkiestrowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas sesji każdego semestru odbywa się egzamin wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu z oceną (w punktacji od 1 do 25). Program egzaminu może być wybierany na poszczególne semestry w/g epok ( barok, klasycyzm romantyzm, muzyka XX wieku), w/g stopnia trudności ( podstawowy repertuar, ważne fragmenty solowe, fragmenty wirtuozowskie) oraz z uwzględnieniem instrumentów pokrewnych. Poniżej podaję jeden wariant.
Program: najtrudniejsze dla instrumentu fragmenty literatury orkiestrowej oraz znaczące partie solowe przeznaczone dla koncertmistrza ( np. Jezioro łabędzie Czajkowskiego, Szecherezada Korsakowa czy poematy symfoniczne R.Straussa).
|