symbol | jezyk |
---|---|
2/1710 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1/ Doskonalenie i przyswojenie umiejętności praktycznych i interpretacyjnych wybranych fragmentów dzieł na orkiestrę lub z towarzyszeniem orkiestry noszących charakter solowy (flet,obój,fagot,waltornia,trąbka,puzon tuba) lub grupy tych instrumentów 2/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych. 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Rozwiązywanie problemów wymagających kompleksowej wiedzy z różnych przedmiotów | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Umiejętność gry na instrumencie dętym w stopniu odpowiadającym poziomowi po ukończeniu I roku studiów I stopnia (licencjackie) | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student powinien grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań. | |
bibliografia podstawowa | |
1/ Symfonie, 2/ Uwertury, 3/ Akompaniamenty koncertów (wokalnych, instrumentalnych), 4/ Opery, operetki, musical. 5/ Formy wokalno-instrumentalne. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Karol Stromenger: Przewodnik operowy, Polskie Wydawnictwo “Iskry”, 1964 - Józef Kański: Przewodnik operowy, PWM, 1964 - T. Chylińska, S Haraschin, B. Schaffer: Przewodnik koncertowy, PWM, 1965 - Praca zbiorowa: Encyklopedia muzyczna, PWM, 1979
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Znajomość najważniejszy wyjątków z literatury orkiestrowej poszczególnych instrumentów. Wiedza dotycząca problemów wykonawczych wybranych partii orkiestrowych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student potrafi wykonać najbardziej problematyczne wyjątki z literatury orkiestrowej z uwzględnieniem poprawnej intonacji, artykulacji, agogiki, dynamiki i barwy. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Przygotowanie do pracy w profesjonalnym zespole orkiestrowym. Umiejętność pracy w ensamblach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. Edward Daniecki, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1710/4966 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru (III – VI) - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. Edward Daniecki, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1710/4967 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru (III – VI) - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 1.0 | wykład | kolokwium | prof. Edward Daniecki, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1710/5670 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru (III – VI) - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze, |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 1.0 | wykład | egzamin | prof. Edward Daniecki, prof. zw. dr hab. Krzysztof Langman, prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, prof. dr hab. Wojciech Orawiec, prof. dr hab. Józef Raatz, mgr Adam Stachowiak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1710/5671 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1/ Solowe i sekcyjne fragmenty utworów symfonicznych i standardowej literatury orkiestrowej, 2/ Wiedza, umiejętności i nawyki gry w orkiestrze w oparciu o problemy techniki instrumentalnej, 3/ Poznawanie i wdrażanie metod przygotowania studenta w zakresie problematyki wykonawczej i interpretacyjnej dzieła muzycznego przed artystycznym wykonaniem, 4/ Znajomość i umiejętność wykonania partii solowych jako przygotowanie do podjęcia zawodowej pracy w zespołach orkiestrowych.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem i grupowe, 2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze, 3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studentów, 4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów, 5/ Nauczanie w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia). | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie semestru następuje na podstawie: 1/ kontroli obecności na wykładach, 2/ Egzaminu na koniec semestru (III – VI) - stwierdzenia opanowania wybranego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym udział w orkiestrze |