symbol | jezyk |
---|---|
2/1697 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z głównymi nurtami i kontrowersjami estetyki, a także ze związkami sztuki z etyką i życiem społecznym. W drugim semestrze zajęć poruszane są także kluczowe zagadnienia z zakresu estetyki muzyki i filozofii muzyki oraz problematyka korespondencji sztuk. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Zdolność do samodzielnej, krytycznej analizy tekstów z zakresu humanistyki (w tym tekstów filozoficznych przeznaczonych dla studentów kierunków artystycznych). Dodatkowo przydatna okazuje się umiejętność znajdowania analogii pomiędzy własnymi doświadczeniami artystycznymi i praktycznymi umiejętnościami a refleksją metaestetyczną i filozoficzną. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Ułatwieniem w przyswajaniu materiału z zakresu estetyki jest znajomość podstawowych pojęć i kategorii filozoficznych, a także historii filozofii, historii sztuki i literatury. Znajomość języków obcych umożliwia śledzenie piśmiennictwa z zakresu estetyki (przydatne dla studentów zainteresowanych włączeniem narzędzi badawczych estetyki do pracy dyplomowej, np. problematyka ekspresji w grze na instrumencie itp.) | |
bibliografia podstawowa | |
1. Dziemidok, Bohdan, Główne kontrowersje estetyki współczesnej, Warszawa 2002. 2. Fubini, Enrico, Historia estetyki muzycznej, Kraków 2002 3. Guczalski, Krzysztof (red.), Filozofia muzyki, Kraków 2003 4. Ingarden, Roman, Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Studia z estetyki, tom 2, Warszawa 1966 5. Scruton, Roger, Muzyka, „Przewodnik po filozofii dla inteligentnych”, Warszawa 2002 6.Stróżewski, Władysław, Czas piękna, „Wokół piękna. Szkice z estetyki ”, Kraków 2002 Pierwszy semestr zajęć służy uwrażliwieniu studentów na korespondencję sztuki muzycznej i innych sztuk. Dzięki narzędziom badawczym estetyki, student uczy się precyzyjnie nazywać zjawiska artystyczne i podejmować świadomą dyskusję na temat współczesnych, niekiedy kontrowersyjnych czy niepokojących zjawisk kulturowych. Celem zajęć jest zachęta do krytycznego myślenia i samodzielnej analizy problemów z zakresu sztuki i życia społecznego. Jednym z przykładów wiązania praktyki artystycznej z codziennością jest pytanie o związki sztuki z moralnością, a ogólniej,estetyki z etyką. Student wykracza poza najbliższą sobie sferę muzyczną i uczy się dostrzegać związki między własną praktyką artystyczną a problemami współczesnej kultury. Zawód muzyka przestaje być zatem oderwany od rzeczywistości, zaś sam student uczy się bardziej odpowiedzialnie traktować swój zawód i dostrzegać wpływ swoich działań na kondycję współczesnej kultury. | |
bibliografia uzupełniająca | |
1. Brelet, Gisèle, Muzyka i moralność (1968)– fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia 2. Chęćka – Gotkowicz, Anna, Dysonanse krytyki. O ocenie wykonania dzieła muzycznego, Gdańsk 2008 3. Quignard, Pascal, Nienawiść do muzyki (1996) – fragmenty tekstu w tłumaczeniu prowadzącego zajęcia, 4. Quignard, Pascal, Wszystkie poranki świata (powieść i film, porównanie, omówienie filmowej adaptacji tekstu literackiego i dyskusja na temat korespondencji sztuki malarskiej, muzyki i literatury) 5.Schopenhauer, Artur, Świat jako wola i przedstawienie, Warszawa 1994 6. Wallis, Mieczysław, Przeżycie i wartość, Kraków 1968. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
szczegółowa wiedza z zakresu estetyki i związana z nią umiejętność wiązania kompetencji praktycznych profesjonalnego muzyka ze świadomym odbiorem innych sztuk (K_W02) | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
wzbogacenie warsztatu naukowego w zakresie estetyki i filozofii sztuki, umiejętność przeniesienia na grunt muzycznych pojęć i kategorii z zakresu estetyki i filozofii sztuki ( K_U05) | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
wypracowanie potrzeby doskonalenia własnego warsztatu badawczego dzięki czerpaniu z narzędzi badawczych estetyki i filozofii sztuki, potrzeba ciągłego poszukiwania powiązań między własną praktyką wykonawczą a dorobkiem z zakresu estetyki, między innymi w zakresie oceny zjawisk artystycznych i własnej działalności wykonawczej, wrażliwość na problemy społeczne poprzez świadomy odbiór sztuki współczesnej i rozumienie podejmowanych na jej gruncie kwestii etycznych, światopoglądowych i społecznych ( K_K01 oraz K_ K06) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr hab. Anna Chęćka, | 2/1697/4940 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Wprowadzenie. Obiektywistyczne , subiektywistyczne, relacjonistyczne koncepcje piękna. 2. Pytanie, co jest istotą sztuki: formalizm, teorie emocjonalistyczne, perceptualizm, antyesencjalizm. Pojęcia - klucze. Przeżycie estetyczne, postawa estetyczna, przedmiot estetyczny. 3. Trzy wymiary dzieła sztuki ( tekst z książki Władysława Stróżewskiego „Wokół piękna”) 4. Wartości artystyczne i wartości estetyczne i powiązane z nimi typy wartościowań. Brak przeżycia estetycznego a ocena dzieła sztuki. Wallis- przeżycie i wartość . 5. Koncepcja dzieła otwartego Umberto Eco. Koncepcja miejsc niedookreślenia w estetyce Romana Ingardena . Przykłady dzieł sztuki „dopełnianych” przez odbiorcę (muzyka, sztuki plastyczne, performance). 6.Shustermann: somaestetyka. 7. Estetyka ponad podziałami kulturowymi: prawda czy złudzenie? Wolfgang Welsch i trans- kulturowość. Przykłady „kultur narodowych” a procesy globalizacyjne. Trans-dyscyplinarność estetyki: estetyka a polityka, estetyka a ekonomia itd. 8. Klaryfikacjonizm Noëla Carrolla. Sztuka a etyka. 9. Kategoria „przygody moralnej” Artura Danto. Czy sztuka może być moralnie zła? Granice swobody wypowiedzi artystycznej. 10. Kłopoty współczesnej krytyki artystycznej. Idealny krytyk – czy istnieje? Grzechy krytyków i recenzentów. Różnorodność ocen estetycznych – typologia Gołaszewskiej 11.Kicz i kamp jako nowe kategorie estetyczne. Brzydota w sztuce. Poszukiwanie nowego paradygmatu estetycznego. 12. Academia electronica Michała Ostrowickiego. Problem estetyzacji świata wirtualnego Deestetyzacja sztuki a estetyzacja życia codziennego. 13. Nowe formy artystycznego wyrazu. Happening, multimedia. Czy moda i design mogą być sztuką? 14 -15. Kłopoty ze sztuką awangardową: jak być świadomym odbiorcą sztuki najnowszej. Podsumowanie zajęć
Podstawowym celem jest uwrażliwienie młodego muzyka na związki zachodzące między jego dyscypliną i innymi sztukami, a także pomiędzy sztuką a życiem społecznym. Zawód muzyka staje się dzięki temu umiejscowiony w kontekście realnych zjawisk kulturowych, co każe stawiać pytania o odpowiedzialność artysty i jego powołanie. Istotnym przykładem może tu być pytanie o związki sztuki z moralnością, a ściślej, tego co estetyczne i etyczne. Humanistyczny namysł nad sztuką w kontekście społecznym pozwala przezwyciężyć czysto rzemieślnicze i bezrefleksyjne podejście do zawodu muzyka. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i udział w dyskusjach. Ocena bdb - przygotowanie do zajęć, systematyczna lektura zadanych tekstów i udział w dyskusji podczas zajęć, pełna znajomość materiału omawianego na zajęciach, umiejętność zaprezentowania i krytycznego odniesienia się do omawianych koncepcji, obecnosć na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) , ocena db - obecność na zajęciach ( dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności), znajomość omawianych koncepcji, ocena dst - znajomość przynajmniej 60 procent materiału omawianego na zajęciach. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.0 | wykład | egzamin | dr hab. Anna Chęćka, | 2/1697/4941 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1.Próby definicji muzyki: od starożytności po współczesność. Roger Scruton, Władysław Stróżewski – współczesne próby definicji muzyki a definicja sztuki. 2.Etyka muzyczna – Damon, Pitagoras. Platońska wizja muzyki .Arystoteles – muzyka jako dyscyplina wolna i szlachetna. 3.4.Czy muzyka może być symbolem porządku moralnego? Koncepcje Pascala Quignarda i Gisèle Brelet. 5.6.Problem znaczenia muzycznego. Susanne Langer, Artur Schopenhauer. Czy muzyka jest sztuką asemantyczną? 7.8. Ingardenowska koncepcja dzieła muzycznego. Sposób istnienia dzieła muzycznego a ontologiczne problemy innych sztuk. Wartości wykonania a wartości dzieła muzycznego. 9.10.Jak słuchamy muzyki? Typologie odbiorców. Ocena a typ odbiorcy. Oceny oparte o przeżycia estetyczne niewłaściwe. Mieczysław Wallis – niemuzykalność, niewrażliwość na malarstwo i literaturę. 11.Wartościowanie muzyki – problem oceny i jej kryteriów. 12.Zagadnienia metakrytyki dzieła muzycznego i jego wykonania. Błędy krytyki muzycznej. 13.Kłopoty z opisem muzyki. Pomiędzy językiem emocji a muzykologicznym żargonem. Poszukiwania sposobów rzetelnego i zrozumiałego opisu doświadczenia muzyczności. 14.Materia muzyczna a materia innych sztuk. Problem dyskursu sztuki i dyskursu o sztuce. 15.Czy doświadczenie muzyczne ma charakter demokratyczny? Spór współczesnych filozofów muzyki, muzykologów. Perspektywa artysty wykonawcy. Wybór pomiędzy cognito a delectatio.
Dzięki zastosowaniu podstawowych kategorii estetycznych, takich jak przeżycie estetyczne, wartość estetyczna, sąd estetyczny, wartościowanie, student poszerza swoje rozumienie muzyki i próbuje wiązać wiadomości i umiejętności nabyte w toku profesjonalnych studiów muzycznych z wiedzą z zakresu estetyki ogólnej i estetyki muzycznej. Estetyka staje się narzędziem pomocniczym w kształtowaniu współczesnego artysty, uczestnika kultury i humanisty (świadomego swoich kompetencji artystycznych i wrażliwych na inne sztuki).
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia mają formę wykładu; po zaprezentowaniu przez wykładowcę głównych zagadnień, studenci są zachęcani do aktywnego udziału w dyskusji . | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy z semestrów kończy się rozmową na tematy omówione w czasie zajęć; studenci odpowiadają na trzy pytania (zakres zagadnień jest wcześniej podany do wiadomości), dodatkowo jest brana pod uwagę obecność na zajęciach i udział w dyskusjach. Ocena bdb - przygotowanie do zajęć, systematyczna lektura zadanych tekstów i udział w dyskusji podczas zajęć, pełna znajomość materiału omawianego na zajęciach, umiejętność zaprezentowania i krytycznego odniesienia się do omawianych koncepcji, obecnosć na zajęciach (dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności) , ocena db - obecność na zajęciach ( dozwolone są 2 nieusprawiedliwione nieobecności), znajomość omawianych koncepcji, ocena dst - znajomość przynajmniej 60 procent materiału omawianego na zajęciach. |