Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - waltornia

symboljezyk
2/1653
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania gry na waltorni jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, muzyka kameralisty lub solisty.

Przedmiot główny realizowany jest w okresie dwóch lat podzielonych na cztery semestry. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny w tygodniowo. Sumarycznie 120 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien kontynuować zapoznawanie się z rodzajami waltorni, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów

z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

Philip Farkas: The Art of French Horn Playing, Summy-Birchard Inc., 1956

Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind, Windsong Press Ltd,. 1997. Tłumaczenie polskie: Łukasz Michalski

Edward Daniecki: Doskonalenie gry na rogu, wyd. Akademia Muzyczna w Gdańsku, 2004

Józef Pawłowski: Róg od A do Z, PWM, Kraków, 1972

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na waltorni. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na waltorni. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na waltorni. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na waltorni.Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na waltornię.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. Edward Daniecki, 2/1653/4725
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1/ doskonalenie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej w zakresie gry na waltorni, rozwijanie techniki gry na instrumencie,

2/ kształtowanie i rozwijanie uzdolnień muzycznych oraz wrażliwości na środki wyrazu artystycznego,

3/ rozwijanie wyobraźni muzycznej, kreatywność,

4/ przygotowanie do samodzielnej pracy nad utworami,

5/ rozwijanie umiejętności gry solo, z akompaniamentem, w zespołach kameralnych, orkiestrowych,

6/ przygotowanie do podjęcia studiów III stopnia oraz do ewentualnego udziału w konkursach.

metody dydaktyczne

1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem,

2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze,

3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studenta,

4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów,

5/ Nauczanie  w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru następuje na podstawie:

1/ kontroli obecności na wykładach,

2/ Egzaminu na koniec semestru - stwierdzenia opanowania koncertowego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym wykonania jednego utworu z pamięci,

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. Edward Daniecki, 2/1653/4738
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1/ doskonalenie umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej w zakresie gry na waltorni, rozwijanie techniki gry na instrumencie,

2/ kształtowanie i rozwijanie uzdolnień muzycznych oraz wrażliwości na środki wyrazu artystycznego,

3/ rozwijanie wyobraźni muzycznej, kreatywność,

4/ przygotowanie do samodzielnej pracy nad utworami,

5/ rozwijanie umiejętności gry solo, z akompaniamentem, w zespołach kameralnych, orkiestrowych,

6/ przygotowanie do podjęcia studiów III stopnia oraz do ewentualnego udziału w konkursach.


metody dydaktyczne

1/ Wykłady indywidualne z pojedynczym studentem,

2/ Planowanie rozwiązania problemu, opcje wykonawcze,

3/ Metoda w pełni angażująca samodzielność studenta,

4/ Dyskusja, eksponowanie środków oddziałujących na słuch, wymiana poglądów,

5/ Nauczanie  w oparciu o zabiegi korektywne (kierowanie, kontrola, czynności uczenia).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie semestru następuje na podstawie:

1/ kontroli obecności na wykładach,

2/ Egzaminu na koniec semestru - stwierdzenia opanowania koncertowego repertuaru semestralnego w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym wykonania jednego utworu z pamięci,

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminprof. Edward Daniecki, 2/1653/4751
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwart, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

 

 

 


metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym

i formalnym - publiczny i afiszowany.

Dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminprof. Edward Daniecki, 2/1653/4764
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwart, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

 

 

 



metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- I I recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany.

- Dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych.

- Praca pisemna

- Obrona pracy pisemnej

 

 

wykonanie: www.ansta.pl