Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - tuba

symboljezyk
2/1652
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania gry na tubie jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, muzyka kameralisty lub solisty.

Przedmiot główny realizowany jest w okresie dwóch lat podzielonych na cztery semestry. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny w tygodniowo. Sumarycznie 120 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien kontynuować zapoznawanie się z odmianami tub, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.


bibliografia podstawowa

Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów

z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

- Jay Friedman Reflections tłum. Łukasz Michalski

- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na tubie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na tubie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na tubie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na tubie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na tubę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1652/4724
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1652/4737
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1652/4750
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwart, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym

i formalnym - publiczny i afiszowany.

Dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1652/4763
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwart, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- II recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany.dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych.

- Praca pisemna

- Obrona pracy pisemnej

wykonanie: www.ansta.pl