symbol | jezyk |
---|---|
2/1652 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Podstawowym celem nauczania gry na tubie jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, muzyka kameralisty lub solisty. Przedmiot główny realizowany jest w okresie dwóch lat podzielonych na cztery semestry. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny w tygodniowo. Sumarycznie 120 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej). | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student winien kontynuować zapoznawanie się z odmianami tub, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań. | |
bibliografia podstawowa | |
Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów z innych instrumentów. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Jay Friedman Reflections tłum. Łukasz Michalski - Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na tubie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na tubie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na tubie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na tubie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na tubę. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1652/4724 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1652/4737 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1652/4750 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwart, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
I recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany. Dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1652/4763 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwart, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- II recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany.dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych. - Praca pisemna - Obrona pracy pisemnej |