symbol | jezyk |
---|---|
2/1651 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Podstawowym celem nauczania gry na trąbce jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, muzyka kameralisty lub solisty. Przedmiot główny realizowany jest w okresie dwóch lat podzielonych na cztery semestry. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny w tygodniowo. Sumarycznie 120 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej). | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student winien kontynuować zapoznawanie się z odmianami trąbek, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań. | |
bibliografia podstawowa | |
Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów z innych instrumentów. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Zalecane są następujące pozycje: - A. Vizutti – „Trumpet Method” - R. Quinque – “Atmung Stütze Ansatz - H.L. Clarke – “Technical Studies” - T. Dokshizer – “System of studus for trumpeters” - J. Pawłowski – “Trąbka od A-Z” Należy też zapoznać się z bibliografią twórców utworów na trąbkę. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na trąbce. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na trąbce. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na trąbce.Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na trąbkę. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1651/4723 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zawsze należy pamiętać o doskonaleniu wrażliwości muzycznej, rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, doskonaleniu techniki gry (różne rodzaje artykulacji, technika oddechowa). - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa,kwinty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty klasowe i publiczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunki zaliczenia przedmiotu wraz z metodami i kryteriami oceniania Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1651/4736 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- Zawsze należy pamiętać o doskonaleniu wrażliwości muzycznej, rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, doskonaleniu techniki gry (różne rodzaje artykulacji, technika oddechowa). - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa,kwinty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty klasowe i publiczne. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunki zaliczenia przedmiotu wraz z metodami i kryteriami oceniania Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1651/4749 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwarty, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- I recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany. - Wskazane jest prezentowanie przynajmniej jednego utworu z towarzyszeniem orkiestry lub zespołu kameralnego. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1651/4762 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwarty, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- II recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany. - Dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych. - Jeden z utworów powinien być prezentowany na trąbce Es lub piccolo. |