Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - trąbka

symboljezyk
2/1651
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania gry na trąbce jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, muzyka kameralisty lub solisty.

Przedmiot główny realizowany jest w okresie dwóch lat podzielonych na cztery semestry. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny w tygodniowo. Sumarycznie 120 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien kontynuować zapoznawanie się z odmianami trąbek, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów

z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

Zalecane są następujące pozycje:

- A. Vizutti – „Trumpet Method”

- R. Quinque – “Atmung Stütze Ansatz

- H.L. Clarke – “Technical Studies”

- T. Dokshizer – “System of studus for trumpeters”

- J. Pawłowski – “Trąbka od A-Z”

Należy też zapoznać się z bibliografią twórców utworów na trąbkę.

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na trąbce. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na trąbce. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na trąbce.Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na trąbkę.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1651/4723
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zawsze należy pamiętać o doskonaleniu wrażliwości muzycznej, rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, doskonaleniu techniki gry (różne rodzaje artykulacji, technika oddechowa).

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa,kwinty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty klasowe i publiczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunki zaliczenia przedmiotu wraz z metodami i kryteriami oceniania Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów         (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1651/4736
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- Zawsze należy pamiętać o doskonaleniu wrażliwości muzycznej, rozwijaniu umiejętności samodzielnej pracy, doskonaleniu techniki gry (różne rodzaje artykulacji, technika oddechowa).

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa,kwinty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty klasowe i publiczne.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunki zaliczenia przedmiotu wraz z metodami i kryteriami oceniania Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów         (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1651/4749
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwarty, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- I recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany.

- Wskazane jest prezentowanie przynajmniej jednego utworu z towarzyszeniem orkiestry lub zespołu kameralnego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1651/4762
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, kwarty, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- minimum trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- II recital dyplomowy - minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym i formalnym - publiczny i afiszowany.

- Dopuszcza się prezentację dzieł kameralnych.

- Jeden z utworów powinien być prezentowany na trąbce Es lub piccolo.

wykonanie: www.ansta.pl