Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - puzon

symboljezyk
2/1650
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Podstawowym celem nauczania gry na puzonie jest profesjonalne przygotowanie przyszłych absolwentów do pracy zawodowej: muzyka orkiestrowego, nauczyciela, muzyka kameralisty lub solisty.

Przedmiot główny realizowany jest w okresie dwóch lat podzielonych na cztery semestry. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny w tygodniowo. Sumarycznie 120 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru do właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien kontynuować zapoznawanie się z odmianami puzonów, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy, transkrypcje utworów

z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

- J. Pawłowski – “Puzon od A-Z”

- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind

 

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na puzonie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na puzonie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na puzonie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na puzonie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory przeznaczone na puzon.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, prof. Magdalena Zawadzka-Alves Silva, 2/1650/4722
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach krzyżykowych.
  • Etiudy: M.Bordogni: Vocalises, G.Senon: 25 Etiud
  • Sonaty: A.Vivaldi: Sonaty, G.Ph.Telemann: 12 Fantazji, J.S.Bach: Suity
  • Koncerty: L.E.Larsson: Koncert, E.Reiche: II Koncert A;  F.David: Concertino Es, D.Milhaud: Concertino d’Hiver
  • Utwory dowolne: E.Bozza: Ballada, Z.Stojowski: Fantazja, A.Guillmant: Morceau symphonique,
  • W ramach kształcenia gry na puzonie altowym przez jeden semester obowiązuje następujący program: Etiudy z repertuaru puzonu tenorowego czytane w kluczu altowym oraz koncert G.Ch.Wagenseila i koncert J.G.Albrechtsbergera.
  • polepszenie intonacji i artykulacji

 

metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru, zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, prof. Magdalena Zawadzka-Alves Silva, 2/1650/4734
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: dur-moll w tonacjach bemolowych.
    • Etiudy: M.Bordogni: Vocalises, E.Bozza: Kaprysy, K.Guzowski: Etiuda, G.Senon: 25 Etiud.    
  • Sonaty: G.Ph.Telemann: 12 Fantazji, K.Serocki: Sonatina
  • Koncerty: G.F.Haendel: Concerto, P.Vidal: Solo de Concert
  • Utwory dowolne: R.Boutry: Capriccio, W.Bujanowski: 3 Pieces
  • polepszenie intonacji i artykulacji
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, prof. Magdalena Zawadzka-Alves Silva, 2/1650/4747
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: jako codzienne ćwiczenia
  • Sonaty: P.Hindemith: Sonata, J.Casterede: Sonatina
  • Koncerty: M.Spisak: Concertino, G.Behar: Concert, F.Hidas: Koncert, T.Paciorkiewicz: Koncert
  • Utwory dowolne: E.Bozza: Hommage a Bach, C.M.Weber: Romans
  •  polepszenie intonacji i artykulacji oraz techniki gry
metody dydaktyczne
  • ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu.
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • I recital dyplomowy
semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, prof. Magdalena Zawadzka-Alves Silva, 2/1650/4760
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  • Gamy i pasaże: jako codzienne ćwiczenia
  • Sonaty: G.Frescobaldi: Canzoni, A.Vivaldi: Sonaty, J.D.Link: Sonate, S.Sulek: Sonata
  • Koncerty: H.Tomasi: Koncert, L.Grondahl: Koncert, K.Serocki: Koncert, T.Serly: Concerto, N.Rota: Concerto
  • Utwory dowolne: L.Bernstein: Elegie for Mippy II, L.Berio: Sequenza V, E.Hess: Capriccio, F.Martin: Ballada, J.M.Defaye: Choral Cadenze et Fugato, J.G.Roppartz: Piece
  • polepszenie intonacji i artykulacji oraz techniki gry

 

metody dydaktyczne

ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego puzonu lub fortepianu

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • praca pisemna
  • II recital dyplomowy

 

wykonanie: www.ansta.pl