Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - obój

symboljezyk
2/1648
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy zawodowej w najszerszym tego słowa znaczeniu. W okresie studiów magisterskich student nabywa umiejętności upoważniające go do samodzielnej pracy zawodowej zarówno w dziedzinie pedagogicznej 

jak i artystycznej

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem rozpoczęcia studiów magisterskich jest pozytywnie oceniony przez komisję egzamin wstępny, który polega na przedstawieniu trzech utworów zróżnicowanych pod względem wyrazu i epoki, w tym formy sonaty, koncertu i miniatury instrumentalnej. Kandydat powinien wykazać się wysokimi możliwościami technicznymi, które mogą dać gwarancję dalszego rozwoju.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Poza stałymi obowiązkami przynależnymi do wykładów indywidualnych studentom stwarza się  możliwość uczestniczenia w praktyce estradowej podczas różnego rodzaju koncertów organizowanych przez Katedrę. Wskazane jest również uczestnictwo w charakterze słuchacza podczas koncertów na profesjonalnych estradach (Filharmonia, Opera). Ważnym elementem w procesie nauczania jest kontakt z mikrofonem. Uczelnia stwarza również warunki do uczestnictwa w kursach mistrzowskich, a studenci mają ogromny wybór różnego rodzaju warsztatów instrumentalnych zarówno w kraju jak i za granicą. Dużą mobilizację u studenta wywołuje próba podejścia do uczestnictwa w konkursach, a efekty pracy nad programem konkursowym procentują w  późniejszym etapie rozwoju artystycznego. W dużym stopniu pomaga w rozwoju podjęcie przez studenta pracy zawodowej bądź to w szkolnictwie w charakterze pedagoga, a także jako instrumentalista w zespole orkiestrowym.

bibliografia podstawowa

Głównym materiałem bibliograficznym służącym podczas kształcenia jest ogromny wybór literatury muzycznej. Są to różne Szkoły obojowe, Etiudy, Sonaty, Koncerty i niezliczona grupa utworów tzw. dowolnych na obój z fortepianem lub solo. Zakres tej literatury obejmuje okres od baroku po muzykę współczesną.

bibliografia uzupełniająca

Materiałem uzupełniającym w procesie kształcenia są wydane zeszyty naukowe dotyczące technik pracy również innych instrumentów (skrzypce, fortepian). Istotnym podręcznikiem, z którym powinien zapoznać się student-oboista jest „ Obój od A do Z” – Philipa Bate. Wskazane jest poznanie biografii kompozytorów, nad których dziełami aktualnie trwa praca jak również informacje zawarte na wielu wydaniach nutowych, gdyż dotyczą one genezy i okoliczności powstania dzieła.

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na oboju. Zna podstawowy repertuar. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji stroika niezbędną do jego budowy.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na oboju. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na oboju. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na oboju. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory z zakresu literatury na instrument dęty jego specjalności. Umie samodzielnie zbudować stroik.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1648/4720
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych  

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

    -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

    -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,   poczucie czasu itp.)     

    -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej

    -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej

Praca nad przygotowaniem do występu   – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z  muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów).

 

egzamin techniczny

Program:  gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach artykulacyjnych. 5 etiud – jedna pamięciowa

 

egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu brillante, miniatura instrumentalna z fortepianem lub solowa                                    

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1648/4732
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

           Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych  

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

    -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

    -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,   poczucie czasu itp.)     

    -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej

    -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski

 

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej

Praca nad przygotowaniem do występu   – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z  muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów).

 

egzamin techniczny

Program:  gamy wszystkie, interwały i pasaże w szybkich tempach, 5 wybranych,

zróżnicowanych etiud – w tym jedna pamięciowa

 

egzamin w sesji

Program: 3 utwory ze światowej literatury – sonata, koncert wirtuozowski i miniatura instrumentalna

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1648/4745
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych  

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

    -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

    -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,   poczucie czasu itp.)     

    -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej

    -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej

Praca nad przygotowaniem do występu   – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z  muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów)

III i IV semestr to rok dyplomowy, na którym obowiązują 2 recitale, pierwszy w sesji zimowej z oceną wyznaczoną przez komisję, a drugi wraz z przedstawieniem i obroną pracy pisemnej oceniany jest łącznie za całokształt pracy całego przebiegu studiów, ocenę obu recitali i obronę pracy pisemnej. Przewodniczący komisji ogłasza publicznie wynik egzaminu wraz z podaniem informacji o uzyskaniu tytułu magistra sztuki.

Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.

 

I recital dyplomowy – publiczny i afiszowany

Program:  minimum 3 pozycje ze światowego repertuaru obojowego – sonata, koncert i miniatura instrumentalna z zaleceniem umieszczenia w programie recitalu przynajmniej jednej pozycji XX wiecznej

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1648/4758
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych  

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

    -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu

    -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika,   poczucie czasu itp.)     

    -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej

    -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej

Praca nad przygotowaniem do występu   – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z  muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów)

 III i IV semestr to rok dyplomowy, na którym obowiązują 2 recitale, pierwszy w sesji zimowej z oceną wyznaczoną przez komisję, a drugi wraz z przedstawieniem i obroną pracy pisemnej oceniany jest łącznie za całokształt pracy całego przebiegu studiów, ocenę obu recitali i obronę pracy pisemnej. Przewodniczący komisji ogłasza publicznie wynik egzaminu wraz z podaniem informacji o uzyskaniu tytułu magistra sztuki.

 Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.

 

II recital dyplomowy – publiczny i afiszowany

Program: 3 pozycje literatury obojowej – sonata, koncert wirtuozowski i miniatura instrumentalna z fortepianem lub solowa.

Obrona pracy pisemnej 

wykonanie: www.ansta.pl