symbol | jezyk |
---|---|
2/1648 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy zawodowej w najszerszym tego słowa znaczeniu. W okresie studiów magisterskich student nabywa umiejętności upoważniające go do samodzielnej pracy zawodowej zarówno w dziedzinie pedagogicznej jak i artystycznej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem rozpoczęcia studiów magisterskich jest pozytywnie oceniony przez komisję egzamin wstępny, który polega na przedstawieniu trzech utworów zróżnicowanych pod względem wyrazu i epoki, w tym formy sonaty, koncertu i miniatury instrumentalnej. Kandydat powinien wykazać się wysokimi możliwościami technicznymi, które mogą dać gwarancję dalszego rozwoju. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Poza stałymi obowiązkami przynależnymi do wykładów indywidualnych studentom stwarza się możliwość uczestniczenia w praktyce estradowej podczas różnego rodzaju koncertów organizowanych przez Katedrę. Wskazane jest również uczestnictwo w charakterze słuchacza podczas koncertów na profesjonalnych estradach (Filharmonia, Opera). Ważnym elementem w procesie nauczania jest kontakt z mikrofonem. Uczelnia stwarza również warunki do uczestnictwa w kursach mistrzowskich, a studenci mają ogromny wybór różnego rodzaju warsztatów instrumentalnych zarówno w kraju jak i za granicą. Dużą mobilizację u studenta wywołuje próba podejścia do uczestnictwa w konkursach, a efekty pracy nad programem konkursowym procentują w późniejszym etapie rozwoju artystycznego. W dużym stopniu pomaga w rozwoju podjęcie przez studenta pracy zawodowej bądź to w szkolnictwie w charakterze pedagoga, a także jako instrumentalista w zespole orkiestrowym. | |
bibliografia podstawowa | |
Głównym materiałem bibliograficznym służącym podczas kształcenia jest ogromny wybór literatury muzycznej. Są to różne Szkoły obojowe, Etiudy, Sonaty, Koncerty i niezliczona grupa utworów tzw. dowolnych na obój z fortepianem lub solo. Zakres tej literatury obejmuje okres od baroku po muzykę współczesną. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Materiałem uzupełniającym w procesie kształcenia są wydane zeszyty naukowe dotyczące technik pracy również innych instrumentów (skrzypce, fortepian). Istotnym podręcznikiem, z którym powinien zapoznać się student-oboista jest „ Obój od A do Z” – Philipa Bate. Wskazane jest poznanie biografii kompozytorów, nad których dziełami aktualnie trwa praca jak również informacje zawarte na wielu wydaniach nutowych, gdyż dotyczą one genezy i okoliczności powstania dzieła. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na oboju. Zna podstawowy repertuar. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji stroika niezbędną do jego budowy. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na oboju. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na oboju. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na oboju. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory z zakresu literatury na instrument dęty jego specjalności. Umie samodzielnie zbudować stroik. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, | 2/1648/4720 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej Praca nad przygotowaniem do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce. Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą. Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów).
egzamin techniczny Program: gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach artykulacyjnych. 5 etiud – jedna pamięciowa
egzamin w sesji Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu brillante, miniatura instrumentalna z fortepianem lub solowa |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, | 2/1648/4732 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej Praca nad przygotowaniem do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce. Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą. Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów).
egzamin techniczny Program: gamy wszystkie, interwały i pasaże w szybkich tempach, 5 wybranych, zróżnicowanych etiud – w tym jedna pamięciowa
egzamin w sesji Program: 3 utwory ze światowej literatury – sonata, koncert wirtuozowski i miniatura instrumentalna |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, | 2/1648/4745 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej Praca nad przygotowaniem do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce. Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą. Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów) III i IV semestr to rok dyplomowy, na którym obowiązują 2 recitale, pierwszy w sesji zimowej z oceną wyznaczoną przez komisję, a drugi wraz z przedstawieniem i obroną pracy pisemnej oceniany jest łącznie za całokształt pracy całego przebiegu studiów, ocenę obu recitali i obronę pracy pisemnej. Przewodniczący komisji ogłasza publicznie wynik egzaminu wraz z podaniem informacji o uzyskaniu tytułu magistra sztuki. Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.
I recital dyplomowy – publiczny i afiszowany Program: minimum 3 pozycje ze światowego repertuaru obojowego – sonata, koncert i miniatura instrumentalna z zaleceniem umieszczenia w programie recitalu przynajmniej jednej pozycji XX wiecznej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, | 2/1648/4758 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Praca nad rozwiązywaniem zauważonych niedoskonałości warsztatowych Doskonalenie sztuki wykonawczej w zakresie: -Właściwego dla danej epoki odczytania stylu -Rozwoju techniki potrzebnej dla uzyskania perfekcji wykonawczej (intonacja, dynamika, poczucie czasu itp.) -Przygotowania kondycji fizycznej i psychicznej -Poznania literatury dotyczącej pokrewnych instrumentów – obój miłosny i rożek angielski | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej Praca nad przygotowaniem do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce. Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą. Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne. Podczas pierwszych dwóch semestrów obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym(od 1 do 25 punktów) III i IV semestr to rok dyplomowy, na którym obowiązują 2 recitale, pierwszy w sesji zimowej z oceną wyznaczoną przez komisję, a drugi wraz z przedstawieniem i obroną pracy pisemnej oceniany jest łącznie za całokształt pracy całego przebiegu studiów, ocenę obu recitali i obronę pracy pisemnej. Przewodniczący komisji ogłasza publicznie wynik egzaminu wraz z podaniem informacji o uzyskaniu tytułu magistra sztuki. Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.
II recital dyplomowy – publiczny i afiszowany Program: 3 pozycje literatury obojowej – sonata, koncert wirtuozowski i miniatura instrumentalna z fortepianem lub solowa. Obrona pracy pisemnej |