Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - kontrabas

symboljezyk
2/1647
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania studentów gry na kontrabasie jest pełne przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu.

 

Założenia i cele:

  • dalszy rozwój osobowości artystycznej studenta
  • doskonalenie techniki gry na kontrabasie
  • praca nad psychiką studenta w celu wyeliminowania tremy związanej z występami solowymi
  • wykształcenie umiejętności samooceny gry
  • przyswojenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat procesu przygotowania utworu do występu solistycznego
  • rozwój techniki palcowej prawej ręki (gra pizzicato)
  • poznanie literatury kontrabasowej oraz transkrypcji literatury wiolonczelowej i skrzypcowej o wyższym stopniu trudności
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Dyplom ukończenia studiów licencjackich oraz pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia magisterskie.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Udział w projektach kameralnych i orkiestrowych o zróżnicowanym charakterze.

 

bibliografia podstawowa
  • Adam Bogacki - Kontrabas dzisiaj
  • Rodion Azarchin-Kontrabas
bibliografia uzupełniająca
  • I.Olkiewicz - Kontrabasista-magazyn Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów
efekty kształcenia - wiedza

absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością
absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki wiolonczelowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności

efekty kształcenia - umiejętności

absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych
absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym czy orkiestrowym zachowując wysoki poziom profesjonalizmu
absolwent jest zdolny w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami
podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach kontrabasowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych
na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością
absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze kontrabasowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami
będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej
absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/1647/4719
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • rozwój osobowości artystycznej
  • doskonalenie techniki kontrabasowej
  • teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
  • rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
  • dalszy rozwój biegłości czytania nut
  • poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem

 

Efekty kształcenia

 

Absolwent powinien:

  • posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty, kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
  • posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
  • wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji, zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/1647/4731
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • rozwój osobowości artystycznej
  • doskonalenie techniki kontrabasowej
  • teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
  • rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
  • dalszy rozwój biegłości czytania nut
  • poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem

 

Efekty kształcenia

 

Absolwent powinien:

  • posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty, kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
  • posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
  • wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji, zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym

 

Egzamin semestralny - Koncert oraz utwór dowolny

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/1647/4744
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • rozwój osobowości artystycznej
  • doskonalenie techniki kontrabasowej
  • teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
  • rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
  • dalszy rozwój biegłości czytania nut
  • poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem

 

Efekty kształcenia

 

Absolwent powinien:

  • posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty, kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
  • posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
  • wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji, zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający około 45 min.)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminst. wykł. Janusz Dobrowolski, 2/1647/4757
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • rozwój osobowości artystycznej
  • doskonalenie techniki kontrabasowej
  • teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
  • rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
  • dalszy rozwój biegłości czytania nut
  • poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem

 

Efekty kształcenia

 

Absolwent powinien:

  • posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty, kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
  • posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
  • wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji, zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła muzycznego.
metody dydaktyczne
  • indywidualna praca pedagoga ze studentem
  • demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
  • współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
  • nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
  • zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

II recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający ok. 45 min.) oraz obrona pracy magisterskiej.

wykonanie: www.ansta.pl