Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Instrument główny - kontrabas
symbol | jezyk |
2/1647 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem nauczania studentów gry na kontrabasie jest pełne
przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty,
kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu.
Założenia i cele:
- dalszy rozwój osobowości artystycznej studenta
- doskonalenie techniki gry na kontrabasie
- praca nad psychiką studenta w celu wyeliminowania tremy związanej z występami solowymi
- wykształcenie umiejętności samooceny gry
- przyswojenie wiedzy teoretycznej i praktycznej na temat procesu przygotowania utworu do występu solistycznego
- rozwój techniki palcowej prawej ręki (gra pizzicato)
- poznanie literatury kontrabasowej oraz transkrypcji literatury wiolonczelowej i skrzypcowej o wyższym stopniu trudności
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Dyplom ukończenia studiów licencjackich oraz pozytywnie zdany egzamin wstępny na studia magisterskie. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych
przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Udział w projektach kameralnych i orkiestrowych o zróżnicowanym charakterze.
|
bibliografia podstawowa |
- Adam Bogacki - Kontrabas dzisiaj
- Rodion Azarchin-Kontrabas
|
bibliografia uzupełniająca |
- I.Olkiewicz - Kontrabasista-magazyn Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów
|
efekty kształcenia - wiedza |
absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki wiolonczelowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności |
efekty kształcenia - umiejętności |
absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym czy orkiestrowym zachowując wysoki poziom profesjonalizmu absolwent jest zdolny w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach kontrabasowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze kontrabasowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy. |
Semestry
Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, | 2/1647/4719 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- rozwój osobowości artystycznej
- doskonalenie techniki kontrabasowej
- teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
- rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
- dalszy rozwój biegłości czytania nut
- poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem
Efekty kształcenia
Absolwent powinien:
- posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią
się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty,
kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
- posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
- wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w
profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji,
zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, | 2/1647/4731 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- rozwój osobowości artystycznej
- doskonalenie techniki kontrabasowej
- teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
- rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
- dalszy rozwój biegłości czytania nut
- poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem
Efekty kształcenia
Absolwent powinien:
- posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią
się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty,
kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
- posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
- wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w
profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji,
zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Koncert oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, | 2/1647/4744 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- rozwój osobowości artystycznej
- doskonalenie techniki kontrabasowej
- teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
- rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
- dalszy rozwój biegłości czytania nut
- poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem
Efekty kształcenia
Absolwent powinien:
- posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią
się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty,
kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
- posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
- wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w
profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji,
zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
I recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający około 45 min.) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, | 2/1647/4757 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- rozwój osobowości artystycznej
- doskonalenie techniki kontrabasowej
- teoretyczne i praktyczne zapoznanie się z literaturą kontrabasową o większym stopniu trudności
- rozwijanie umiejętności smodzielnej pracy nad utworem
- dalszy rozwój biegłości czytania nut
- poznanie budowy instrumentu oraz naucznie się rozwiązywania podstawowych problemów związanych z jego funkcjonowaniem
Efekty kształcenia
Absolwent powinien:
- posiąść wiedzę i umiejętności gry na kontrabasie, które przyczynią
się do beproblemowego wykonywania zawodu muzyka zarówno solisty,
kameralisty jak i muzyka orkiestrowego
- posiadać w swoim repertuarze utwory i koncerty wymagane na przesłuchaniach wstępnych do orkiestr
- wykazywać pelne przygotowanie do zawodu przejawiające się w
profesjonalnej grze, biegłym czytaniu a vista, prefekcyjnej intonacji,
zaawansowanej technice wykonawczej, właściwej interpretacji dzieła
muzycznego.
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
II recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający ok. 45 min.) oraz obrona pracy magisterskiej. |