Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - klarnet

symboljezyk
2/1646
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka – klarnecisty, solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, artysty przygotowanego do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych pierwszego i drugiego st.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem rozpoczęcia studiów magisterskich jest pozytywny wynik uzyskany w trakcie egzaminów wstępnych, podczas których kandydat winien wykazać się opanowaniem techniki gry w stopniu dającym gwarancje na jego szybki, dalszy rozwój, a także wyczuciem stylu wykonywanych utworów i ogólną wrażliwością muzyczną.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem intelektu, charakteru i merytorycznej wiedzy studenta takie jak: propedeutyka muzyki współczesnej, zespoły kameralne, dodatkowe zajęcia z teorii muzyki, a także wszelkie inne seminaria mające związek z dziedziną muzyki i innych sztuk oraz szeroko pojętą ideą humanizmu.

bibliografia podstawowa

Wybór szerokiego zakresu literatury klarnetowej – szkoły, etiudy, koncerty solowe, utwory kameralne, sonaty, miniatury. Zakres literatury obejmuje utwory oryginalnie pisane na klarnet, a także transkrypcje kompozycji przeznaczonych na inne instrumenty.

bibliografia uzupełniająca

Literatura dotycząca biografii twórców utworów klarnetowych, a także wydawnictwa dotyczące historii instrumentu, jego budowy, metodyki takie jak: „The clarinet” autorstwa J. Brymera, „The clarinet of the twenty-firsth century” pióra E. Michael’a Richards’a, „The Cambridge Companion to the Clarinet” wyd. Cambridge University Press i in.

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na klarnecie. Zna podstawowy repertuar. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą należytego doboru stroika.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na klarnecie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na klarnecie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na klarnecie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista oraz w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi samodzielnie dobrać odpowiedni stroik adekwatny do własnych możliwości wykonawczych i prezentowanego repertuaru.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/1646/4718
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywnie zdane egzaminy techniczny (forma zaliczenia)  i semestralny (podlegające weryfikacji punktacyjnej w skali 1-25), obejmujący utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie  semestru. 

 

 - egzamin techniczny

  Program: gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach

  Artykulacyjnych, 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.

 

- egzamin semestralny

 Program: minimum 3 utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/1646/4730
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywnie zdane egzaminy techniczny (forma zaliczenia)  i semestralny (podlegające weryfikacji punktacyjnej w skali 1-25), obejmujący utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie  semestru. 

 

- egzamin techniczny

Program:  gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach

Artykulacyjnych, 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.

 

- egzamin w semestralny

 Program: minimum 3 utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/1646/4743
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr trzeci zakończony jest egzaminem semestralnym w formie I recitalu dyplomowego, podlegający weryfikacji punktacyjnej od 0 do 25 pkt.

 

I recital dyplomowy

Program:  minimum 3 pozycje repertuaru klarnetowego zróżnicowanych pod kątem stylistycznym, i formalnym. Dopuszcza się możliwość prezentowania utworów kameralnych

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminprof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, 2/1646/4756
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta.

Doskonalenie techniki gry pod względem:

- prawidłowej techniki oddechu

- prawidłowego układu zadęcia

- pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)

 

metody dydaktyczne

Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów.

Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Semestr czwarty zakończony jest egzaminem semestralnym w formie II recitalu dyplomowego, podlegający weryfikacji punktacyjnej od 0 do 25 pkt. a także złożenia pisemnej pracy do egzaminu magisterskiego i jej obrony.

W skład oceny końcowej wchodzi ocena obydwu recitali dyplomowych, ocena pracy pisemnej i jej obrony, a także średnia ocen z całego toku studiów.

 

II recital dyplomowy

 Program:  minimum 3 pozycje repertuaru klarnetowego zróżnicowanych pod kątem stylistycznym, i formalnym. Dopuszcza się możliwość prezentowania utworów kameralnych. Obrona pracy pisemnej. 

wykonanie: www.ansta.pl