symbol | jezyk |
---|---|
2/1646 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka – klarnecisty, solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, artysty przygotowanego do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych pierwszego i drugiego st. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem rozpoczęcia studiów magisterskich jest pozytywny wynik uzyskany w trakcie egzaminów wstępnych, podczas których kandydat winien wykazać się opanowaniem techniki gry w stopniu dającym gwarancje na jego szybki, dalszy rozwój, a także wyczuciem stylu wykonywanych utworów i ogólną wrażliwością muzyczną. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem intelektu, charakteru i merytorycznej wiedzy studenta takie jak: propedeutyka muzyki współczesnej, zespoły kameralne, dodatkowe zajęcia z teorii muzyki, a także wszelkie inne seminaria mające związek z dziedziną muzyki i innych sztuk oraz szeroko pojętą ideą humanizmu. | |
bibliografia podstawowa | |
Wybór szerokiego zakresu literatury klarnetowej – szkoły, etiudy, koncerty solowe, utwory kameralne, sonaty, miniatury. Zakres literatury obejmuje utwory oryginalnie pisane na klarnet, a także transkrypcje kompozycji przeznaczonych na inne instrumenty. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura dotycząca biografii twórców utworów klarnetowych, a także wydawnictwa dotyczące historii instrumentu, jego budowy, metodyki takie jak: „The clarinet” autorstwa J. Brymera, „The clarinet of the twenty-firsth century” pióra E. Michael’a Richards’a, „The Cambridge Companion to the Clarinet” wyd. Cambridge University Press i in. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na klarnecie. Zna podstawowy repertuar. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą należytego doboru stroika. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na klarnecie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na klarnecie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na klarnecie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista oraz w transpozycjach. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi samodzielnie dobrać odpowiedni stroik adekwatny do własnych możliwości wykonawczych i prezentowanego repertuaru. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1646/4718 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywnie zdane egzaminy techniczny (forma zaliczenia) i semestralny (podlegające weryfikacji punktacyjnej w skali 1-25), obejmujący utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach Artykulacyjnych, 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin semestralny Program: minimum 3 utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1646/4730 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywnie zdane egzaminy techniczny (forma zaliczenia) i semestralny (podlegające weryfikacji punktacyjnej w skali 1-25), obejmujący utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach Artykulacyjnych, 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin w semestralny Program: minimum 3 utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1646/4743 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr trzeci zakończony jest egzaminem semestralnym w formie I recitalu dyplomowego, podlegający weryfikacji punktacyjnej od 0 do 25 pkt.
I recital dyplomowy Program: minimum 3 pozycje repertuaru klarnetowego zróżnicowanych pod kątem stylistycznym, i formalnym. Dopuszcza się możliwość prezentowania utworów kameralnych |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1646/4756 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi i kształtowania umiejętności samodzielnej pracy nad utworem muzycznym. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne)
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji i niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr czwarty zakończony jest egzaminem semestralnym w formie II recitalu dyplomowego, podlegający weryfikacji punktacyjnej od 0 do 25 pkt. a także złożenia pisemnej pracy do egzaminu magisterskiego i jej obrony. W skład oceny końcowej wchodzi ocena obydwu recitali dyplomowych, ocena pracy pisemnej i jej obrony, a także średnia ocen z całego toku studiów.
II recital dyplomowy Program: minimum 3 pozycje repertuaru klarnetowego zróżnicowanych pod kątem stylistycznym, i formalnym. Dopuszcza się możliwość prezentowania utworów kameralnych. Obrona pracy pisemnej. |