Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - fagot

symboljezyk
2/1644
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem dydaktycznym przedmiotu głównego, jest wyposażenie studenta w teoretyczne podstawy wiedzy muzycznej oraz praktyczne umiejętności w formie trwałych nawyków w zakresie posługiwania się sztuką wykonawczą takie jak:

 - wskazanie metod pracy służących samodzielnemu rozwiązywaniu problemów wykonawczych i interpretacyjnych, występujących w literaturze fagotowej przewidzianej dla studiów magisterskich

- nabycie umiejętności gry na fagocie, umożliwiających poprawną grę na instrumencie: solo, w zespołach kameralnych i w orkiestrze, na poziomie odpowiadającym ukończeniu studiów magisterskich

- rozwijanie wrażliwości muzycznej studenta i umiejętności dokonania prawidłowej samooceny związanej z grą na fagocie

- przygotowanie studentów do uczestnictwa w konkursach fagotowych i kameralnych

- przygotowanie studentów do podjęcia pracy w zawodowych orkiestrach oraz szkołach muzycznych a także do prowadzenia samodzielnej działalności koncertowej.

 W ramach zajęć (cztery semestry) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Umiejętności gry na fagocie na poziomie odpowiadającym ukończeniu licencjackich studiów muzycznych, oraz zdanie egzaminu kwalifikacyjnego na studia uzupełniające magisterskie

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

-praca nad pogłębianiem potencjału intelektualnego studenta, poprzez uaktywnianie wrażliwości na inne dziedziny sztuki - literaturę piękną, sztuki plastyczne, teatr, film.

Wskazane jest uczestnictwo w charakterze słuchacza podczas koncertów na profesjonalnych estradach (filharmonia, opera).

-poza stałym trybem wykładów indywidualnych studentom stwarza się możliwość uczestniczenia w praktyce estradowej podczas różnego rodzaju koncertów organizowanych przez katedrę.

-ważnym elementem w procesie nauczania jest praktyczny kontakt z mikrofonem

-uczelnia stwarza również warunki do uczestnictwa w kursach mistrzowskich, a studenci mają ogromny wybór różnego rodzaju warsztatów instrumentalnych zarówno w kraju jak i za granicą.

-teoretyczne i praktyczne poznanie technik relaksacyjnych

-specjalną mobilizację u studenta stanowią przygotowanie i uczestnictwo w konkursach muzycznych, a efekty pracy nad programem konkursowym procentują w  dalszym etapie rozwoju artystycznego.

bibliografia podstawowa

Głównym materiałem bibliograficznym służącym podczas kształcenia jest ogromny wybór fagotowej literatury muzycznej. Są to różnego rodzaju Szkoły na fagot, etiudy, sonaty, koncerty i miniatury na fagot solo lub z towarzyszeniem fortepianu. Zakres literatury obejmuje okres od baroku po muzykę współczesną.

Materiał ten nie stanowi zamkniętego zbioru utworów, a jest stale uzupełniany innymi propozycjami z dziedziny dydaktyki fagotowej.

Doboru utworów realizujących założenia programowe dokonuje pedagog prowadzący klasę fagotu.

bibliografia uzupełniająca

Materiałem uzupełniającym w procesie kształcenia są wydane zeszyty naukowe dotyczące technik wykonawczych w śpiewie oraz w grze na innych instrumentach (skrzypce, fortepian).

Wskazane jest poznanie biografii kompozytorów, nad których dziełami aktualnie trwa praca, jak również informacje zawarte na wielu wydaniach nutowych - dotyczą one genezy i okoliczności powstania dzieła.

-Jopping Gunther  Oboe & Fagott, Schott, Mainz 1980

-Wojciech Turek Fagot w duecie instrumentalnym. Historia i specyfika gatunku, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2008

efekty kształcenia - wiedza

Student ma wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na fagocie. Zna podstawowy repertuar. Rozróżnia stylistykę różnych epok twórczych, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji stroika niezbędną do jego budowy.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na fagocie. Potrafi zrealizować własny projekt autorski. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni w zakresie gry na fagocie. Ma świadomość operowania różnorodną barwą dźwięku związaną z charakterem wykonywanego dzieła. Posiada umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na fagocie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista. Posiada umiejętność kontrolowania wszelkich struktur rytmicznych z uwzględnieniem każdego rodzaju metrum, oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi rozpoznawać i zapamiętywać utwory z zakresu literatury na instrument dęty jego specjalności. Umie samodzielnie zbudować stroik.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność profesjonalnego organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie własne i innych muzyków dokonania artystyczne.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1644/4716
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Do głównych treści programowych należy zaliczyć:

- doskonalenie warsztatu technicznego, poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato, pojedyncze, podwójne, potrójne, frullato, wielodźwięki, itp.)

- pracę nad techniką manualną, czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,  

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów z towarzyszeniem fortepianu lub bez

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją prezentowanego dzieła (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywny i  właściwy stylistycznie dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy semestralnej

- umiejętność budowy i samodzielnej obróbki stroika fagotowego, a także dostosowania go do estetycznych wymagań wykonywanej muzyki oraz własnych preferencji wykonawczych

- możliwość zapoznania się w stopniu elementarnym z grą na kontrafagocie

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

Obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym( od 1 do 25 punktów).

 

egzamin techniczny

Program:  gamy durowe molowe, wszystkie interwały i pasaże w różnych odmianach  artykulacyjnych. 5 etiud – jedna pamięciowa

 

egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu brillante,   miniatura instrumentalna z fortepianem lub solowa

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1644/4728
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Do głównych treści programowych należy zaliczyć:

- doskonalenie warsztatu technicznego, poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato, pojedyncze, podwójne, potrójne, frullato, wielodźwięki, itp.)

- pracę nad techniką manualną, czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,  

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów z towarzyszeniem fortepianu lub bez

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją prezentowanego dzieła (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywny i  właściwy stylistycznie dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy semestralnej

- umiejętność budowy i samodzielnej obróbki stroika fagotowego, a także dostosowania go do estetycznych wymagań wykonywanej muzyki oraz własnych preferencji wykonawczych

- możliwość zapoznania się w stopniu elementarnym z grą na kontrafagocie

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

Obowiązuje egzamin techniczny na zaliczenie miesiąc po rozpoczęciu semestru oraz egzamin w sesji w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry oceniany przez komisję w systemie punktowym( od 1 do 25 punktów).

 

egzamin techniczny

Program:  gamy wszystkie, interwały i pasaże w szybkich tempach, 5 wybranych, zróżnicowanych etiud – w tym jedna pamięciowa

egzamin w sesjo

 

Program: 3 utwory ze światowej literatury – sonata, koncert wirtuozowski i miniatura instrumentalna

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1644/4741
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 Do głównych treści programowych należy zaliczyć:

- doskonalenie warsztatu technicznego, poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato, pojedyncze, podwójne, potrójne, frullato, wielodźwięki, itp.)

- pracę nad techniką manualną, czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,  

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów z towarzyszeniem fortepianu lub bez

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją prezentowanego dzieła (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywny i  właściwy stylistycznie dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy semestralnej

- umiejętność budowy i samodzielnej obróbki stroika fagotowego, a także dostosowania go do estetycznych wymagań wykonywanej muzyki oraz własnych preferencji wykonawczych

- możliwość zapoznania się w stopniu elementarnym z grą na kontrafagocie

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

Studia kończy egzamin dyplomowy realizowany w formie dwóch recitali oraz pracy pisemnej. Temat pracy pisemnej i sposób prezentacji pracy dyplomowej ustala, po konsultacji z pedagogiem – kierownik katedry.

 

Formą zaliczenia semestru, a tym samym składową częścią oceny ukończenia całego toku studiów jest I recital dyplomowy w sesji zimowej z oceną wyznaczoną przez komisję w skali od 0 do 25 punktów.

 

I recital dyplomowy

Program:  minimum 3 pozycje  repertuaru fagotowego – sonata, koncert i miniatura instrumentalna z zaleceniem umieszczenia w programie recitalu  przynajmniej jednej pozycji XX wiecznej.

 

Recital jest formą publicznego koncertu, podsumowującego całokształt pracy studenta na studiach. Dopuszcza się powtórzenie tylko 2 pozycji repertuarowych z ubiegłych lat, w obydwu recitalach. W programie prócz utworów solowych i z akompaniamentem fortepianu, mogą znaleźć się pozycje muzyki kameralnej.

W ocenie recitalu uwzględnia się: jakość dźwięku, precyzję techniczną i  intonacyjną, stylistyczną wierność  co do formy i charakteru wykonywanej muzyki a także ogólne artystyczne wrażenie. Skala ocen

 

 

I recital dyplomowy

Program:  minimum 3 pozycje  repertuaru fagotowego – sonata, koncert i  miniatura instrumentalna z zaleceniem umieszczenia w programie recitalu  przynajmniej jednej pozycji XX wiecznej.

 

 

 

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1644/4754
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych treści programowych należy zaliczyć:

- doskonalenie warsztatu technicznego, poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato, pojedyncze, podwójne, potrójne, frullato, wielodźwięki, itp.)

- pracę nad techniką manualną, czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,  

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów z towarzyszeniem fortepianu lub bez

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją prezentowanego dzieła (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywny i  właściwy stylistycznie dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy semestralnej

- umiejętność budowy i samodzielnej obróbki stroika fagotowego, a także dostosowania go do estetycznych wymagań wykonywanej muzyki oraz własnych preferencji wykonawczych

- możliwość zapoznania się w stopniu elementarnym z grą na kontrafagocie

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

Na roku dyplomowym student ma możliwość ubiegania się o występ solowy z orkiestrą zgłaszając swój udział w przesłuchaniach wyznaczonych przez prorektora do spraw artystycznych.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok wraz z muzyką XX wieku, wykorzystującą niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

Formą zaliczenia semestru, a tym samym ukończenia całego toku studiów jest II recital dyplomowy w sesji letniej z oceną wyznaczoną przez komisję w skali od 0 do 25 punktów.

 

Studia kończy egzamin dyplomowy realizowany w formie dwóch recitali oraz pracy pisemnej. Temat pracy pisemnej i sposób prezentacji pracy dyplomowej ustala, po konsultacji z pedagogiem – kierownik katedry.

 

II recital dyplomowy – publiczny i afiszowany

Program:  minimum 3 pozycje ze światowego repertuaru fagotowego – sonata, koncert i  miniatura instrumentalna z zaleceniem umieszczenia w programie recitalu  przynajmniej jednej pozycji XX wiecznej.

 

Recital jest formą publicznego koncertu, podsumowującego całokształt pracy studenta na studiach. Dopuszcza się powtórzenie tylko 2 pozycji repertuarowych z ubiegłych lat, w obydwu recitalach. W programie prócz utworów solowych i z akompaniamentem fortepianu, mogą znaleźć się pozycje muzyki kameralnej.

W ocenie recitalu uwzględnia się: jakość dźwięku, precyzję techniczną i  intonacyjną, stylistyczną wierność  co do formy i charakteru wykonywanej muzyki a także ogólne artystyczne wrażenie.

 

Ocena końcowa jest łączną oceną dotyczącą przebiegu studiów, oceną obu recitali i pracy pisemnej a także jej obrony. Przewodniczący komisji ogłasza publicznie wynik egzaminu wraz z podaniem informacji o uzyskaniu tytułu magistra sztuki.

wykonanie: www.ansta.pl