Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Instrument główny - wiolonczela
symbol | jezyk |
2/1643 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem nauczania studentów gry na wiolonczeli jest pełne
przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty,
kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu.
Bardzo ważne jest, aby procesowi temu towarzyszyła praca nad rozwojem
artystycznej osobowości wykonawcy.
Zakres treści nauczania:
- Poszerzenie praktycznej znajomości repertuaru zróżnicowanego pod względem epoki i stylu.
- Wszechstronny rozwój i doskonalenie techniki instrumentalnej ukierunkowany na indywidualne potrzeby danego studenta.
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego zarządzania procesem
realizacji wyznaczonych zadań pod kątem przygotowanie muzyka do pracy w
różnych obszarach działalności artystycznej.
- Zapoznanie ze współczesnymi technikami kompozytorskimi stosowanymi w literaturze wiolonczelowej
- Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym - koncertach,
konkursach oraz upowszechnianie wartości estetycznych sztuki muzycznej.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Ukończone studia licencjackie i pomyślnie zdany egzamin wstępny na studia magisterskie uzupełniające. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych
przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Udział w projektach kameralnych i orkiestrowych o zróżnicowanym charakterze. |
bibliografia podstawowa |
-
L.Ginzburg
– History of the Violoncello
- M. Kliegel - Mit Technik und Fantasie zum kunstlerischen Ausdruck
|
bibliografia uzupełniająca |
- W. Pleeth - Cello
- Harenberg Kammermusikfuhrer
- M. Asikainen, T. Samerek, Chopin – Schumann. U źródeł romantycznych inspiracji
- Ruch Muzyczny
|
efekty kształcenia - wiedza |
absolwent posiada szeroką wiedzę dotyczącą literatury muzycznej związanej ze swoją specjalnością absolwent posiada gruntowną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych absolwent posiada dogłębną wiedzę na temat techniki wiolonczelowej i sposobów rozwiązywania wymagających problemów technicznych w utworach charakteryzujących się wysokim stopniem trudności |
efekty kształcenia - umiejętności |
absolwent posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych absolwent jest w stanie samodzielnie przygotować swoją partię w utworze solowym, kameralnym czy orkiestrowym zachowując wysoki poziom profesjonalizmu absolwent jest zdolny w oparciu o samodzielnie przygotowaną partię właściwie interpretować dzieło muzyczne zgodnie z wymaganiami stylistycznymi a także potrafi przy tym właściwie współpracować z innymi wykonawcami podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych w utworach wiolonczelowych absolwent wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych ze studiami pierwszego stopnia absolwent potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania repertuaru kameralnego związanego ze swoją specjalnością absolwent jest przygotowany do współpracy w zespołach o różnorodnym składzie instrumentalnym i bazując na doświadczeniach zdobytych podczas studiów pierwszego stopnia rozwija umiejętność dostosowania środków wykonawczych do możliwości i specyfiki pozostałych instrumentów wchodzących w skład danego aparatu wykonawczego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
absolwent jest zdolny do świadomego integrowania wiedzy i umiejętności zdobytych w obszarze wiolonczelowej sztuki wykonawczej oraz do ich praktycznego wykorzystania podczas współpracy z innymi muzykami będąc w pełni świadomym, ukształtowanym i kreatywnym artystą potrafi przyjąć postawę otwartości na koncepcje artystyczne innych artystów, z którymi współpracuje, szanuje ich autonomiczne wizje artystyczne i poprzez konstruktywny dialog i wymianę poglądów dąży do stworzenia wspólnej koncepcji artystycznej absolwent jest w pełni przygotowany do współpracy z innymi artystami, zarówno pod względem merytorycznym (w pełni profesjonalna realizacja swojej partii w kontekście całości formalno-wyrazowej utworu, z wykorzystaniem całej zdobytej zintegrowanej wiedzy muzycznej) jak i psychospołecznym (postawa otwartości, szacunku, tolerancji i odpowiedzialności). Dzięki temu absolwent jest w stanie odnaleźć się w różnorodnym środowisku pracy. |
Semestry
Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, dr hab. Marcin Zdunik, | 2/1643/4726 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- kształtowanie swobody aparatu gry w utworach o dużym stopniu zaawansowania
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych
dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu z
dużym naciskiem na muzykę XX w. i współczesną
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- rozwój świadomości w interpretacji utworów jeżeli chodzi o budowę formalną i zasady kameralistyki
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student
powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę
solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze
technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to wykształcenie wiolonczelisty który:
- dysponuje wszechstronną techniką umożliwiającą wykonanie zróżnicowanego repertuaru
- posiada umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego, uwaględniającą wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- jest przygotowany do smodzielnej pracy, która umożliwia realizację
wyznaczonych zadań w określonym czasie i na bardzo dobrym poziomie
- jest w pełni przygotowany do pracy koncertującego muzyka jeżeli
chodzi o właściwy dobór repertuaru, kształtowanie dobrej relacji z
publicznością przez odpowienie przekazywanie treści muzycznej
- potrafi przekazywać zdobytą wiedzę innym trakcie procesu naucznia
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1643/4739 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- kształtowanie swobody aparatu gry w utworach o dużym stopniu zaawansowania
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych
dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu z
dużym naciskiem na muzykę XX w. i współczesną
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- rozwój świadomości w interpretacji utworów jeżeli chodzi o budowę formalną i zasady kameralistyki
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student
powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę
solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze
technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to wykształcenie wiolonczelisty który:
- dysponuje wszechstronną techniką umożliwiającą wykonanie zróżnicowanego repertuaru
- posiada umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego, uwaględniającą wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- jest przygotowany do smodzielnej pracy, która umożliwia realizację
wyznaczonych zadań w określonym czasie i na bardzo dobrym poziomie
- jest w pełni przygotowany do pracy koncertującego muzyka jeżeli
chodzi o właściwy dobór repertuaru, kształtowanie dobrej relacji z
publicznością przez odpowienie przekazywanie treści muzycznej
- potrafi przekazywać zdobytą wiedzę innym trakcie procesu naucznia
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 15.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1643/4752 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- kształtowanie swobody aparatu gry w utworach o dużym stopniu zaawansowania
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych
dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu z
dużym naciskiem na muzykę XX w. i współczesną
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- rozwój świadomości w interpretacji utworów jeżeli chodzi o budowę formalną i zasady kameralistyki
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
Opracownie programu I recitalu dyplomowego
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to wykształcenie wiolonczelisty który:
- dysponuje wszechstronną techniką umożliwiającą wykonanie zróżnicowanego repertuaru
- posiada umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego, uwaględniającą wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- jest przygotowany do smodzielnej pracy, która umożliwia realizację
wyznaczonych zadań w określonym czasie i na bardzo dobrym poziomie
- jest w pełni przygotowany do pracy koncertującego muzyka jeżeli
chodzi o właściwy dobór repertuaru, kształtowanie dobrej relacji z
publicznością przez odpowienie przekazywanie treści muzycznej
- potrafi przekazywać zdobytą wiedzę innym trakcie procesu naucznia
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
I recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający około 60 min.) |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 16.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1643/4765 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- kształtowanie swobody aparatu gry w utworach o dużym stopniu zaawansowania
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych
dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu z
dużym naciskiem na muzykę XX w. i współczesną
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- rozwój świadomości w interpretacji utworów jeżeli chodzi o budowę formalną i zasady kameralistyki
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty i muzyka orkiestrowego - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
opracowanie II recitalu dyplomowego
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to wykształcenie wiolonczelisty który:
- dysponuje wszechstronną techniką umożliwiającą wykonanie zróżnicowanego repertuaru
- posiada umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego, uwaględniającą wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- jest przygotowany do smodzielnej pracy, która umożliwia realizację
wyznaczonych zadań w określonym czasie i na bardzo dobrym poziomie
- jest w pełni przygotowany do pracy koncertującego muzyka jeżeli
chodzi o właściwy dobór repertuaru, kształtowanie dobrej relacji z
publicznością przez odpowienie przekazywanie treści muzycznej
- potrafi przekazywać zdobytą wiedzę innym trakcie procesu naucznia
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
II recital dyplomowy (zróżnicowany program trwający ok. 45 min.) oraz obrona pracy magisterskiej. |