Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - altówka

symboljezyk
2/1642
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania gry na altówce jest rozwijanie artystycznej osobowości oraz pełne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, a także pedagoga przedmiotu.

Zakres treści nauczania:
Poznanie szerokiego spektrum repertuaru, zarówno pod względem różnorodności epok, jak i stylów.

Rozwój i doskonalenie technik gry na instrumencie oraz gruntowne poznanie zagadnień teoretycznych z tym związanych. Kształcenie wrażliwości, wyobraźni muzycznej oraz pamięci.

Doskonalenie umiejętności organizacji samodzielnej pracy nad utworem oraz procesem realizacji wyznaczonych zadań.

Przygotowanie do udziału w koncertach, konkursach muzycznych oraz czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny oraz pozytywne zaliczanie kolejnych etapów nauczania

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w kursach mistrzowskich oraz koncertach zarówno na terenie, jak i poza uczelnią. Poznawanie technik doskonalących umiejętność panowania ad umysłem i ciałem, np. technika Alexandra, anatomia mięśni i stawów.

bibliografia podstawowa

Riley Maurice W. – The History of the Viola

bibliografia uzupełniająca

Tertis Lionel - My Viola and I
Dalton David – Playing the Viola: Conversations with William Primrose
Zeyringer Franz Literatur für Viola

efekty kształcenia - wiedza

posiada gruntowną znajomość ogólnego repertuaru i związanych z nim tradycji wykonawczych posiada wiedzę dotyczącą swobodnego korzystania z różnorodnych mediów (książki, nagrania, materiały nutowe, Internet, nagrania archiwalne itp.) oraz umiejętność samodzielnego poszerzania i rozwijania wiedzy dotyczącej swojej specjalności

efekty kształcenia - umiejętności

posiada wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną umożliwiającą tworzenie, realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych samodzielnie interpretuje i wykonuje utwory muzyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje na wysokim poziomie profesjonalizmu, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi podczas realizacji własnych koncepcji artystycznych wykazuje się umiejętnością świadomego zastosowania wiedzy dotyczącej elementów dzieła muzycznego i obowiązujących wzorców formalnych na bazie doświadczeń związanych z studiami pierwszego stopnia potrafi wykazywać się umiejętnością budowania i pogłębiania obszernego repertuaru w zakresie swojej specjalności, z możliwością specjalizowania się w wybranym obszarze na podstawie wiedzy o stylach muzycznych i związanych z nimi tradycjach wykonawczych wykazuje się umiejętnością konstruowania i wykonywania spójnych i właściwych z punktu widzenia sztuki wykonawczej programów posiada umiejętność kreowania i realizowania projektów artystycznych (często w powiązaniu z innymi dyscyplinami) oraz posiada zdolność do podjęcia wiodącej roli w zespołach różnego typu kontynuując i rozwijając umiejętności nabyte na studiach pierwszego stopnia, poprzez indywidualną pracę utrzymuje i poszerza swoje zdolności do tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji artystycznych posiada umiejętność szybkiego odczytania i opanowania pamięciowego utworów, ze świadomym zastosowaniem różnych typów pamięci muzycznej posiada umiejętność dogłębnego rozumienia i kontrolowania struktur rytmicznych i metrorytmicznych oraz aspektów dotyczących aplikatury, smyczkowania, pedalizacji, frazowania, struktury harmonicznej itp. opracowywanych utworów na bazie doświadczeń uzyskanych na studiach pierwszego stopnia wykazuje się umiejętnością świadomego stosowania technik pozwalających panować nad objawami stresu

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

jest w pełni kompetentnym i samodzielnym artystą, zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy w obrębie specjalności oraz w ramach innych szeroko pojętych działań kulturotwórczych posiada umiejętność krytycznej oceny własnych działań twórczych i artystycznych oraz umie poddać takiej ocenie inne przedsięwzięcia z zakresu kultury, sztuki i innych dziedzin działalności artystycznej świadomie umie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej na podstawie zdobytych na studiach umiejętności i wiedzy, wykorzystując również wiedzę zdobytą w procesie ustawicznego samokształcenia

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (magisterskie uzupełniające, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0011.0wykładegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/1642/4710
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. dwie pary gam jednoimiennych,

2. dwie kontrastujące części  jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha lub M. Regera lub P. Hindemitha,

3. I lub II i III cz. sonaty z towarzyszeniem fortepianu

4. Utwór wirtuozowski solo lub z towarzyszeniem fortepianu.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/1642/4727
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

EGZAMIN:

1. Kaprys,

2. Koncert (w całości) – w przypadku koncertów z XX i XXI wieku I lub II i III cz.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.0015.0wykładegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/1642/4712
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY:

1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym)

2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego

3. 1 kaprys

4. 2 kontrastujące części jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha lub innej formy solowej, 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. H. Casadesus/J.Chr. Bach, H. Casadesus/G.F. Haendel, C. Stamitz, F. Hoffmeister, itp.)

6. Sonatę z fortepianem

7. Koncert (cały) – w przypadku koncertu z XX i XXI wieku I lub II i III cz.

8. Utwór dowolny.

PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych może być ułożony dowolnie. Należy wykonać utwory reprezentujące różne epoki.

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.0016.0wykładegzaminprof. zw. Irena Albrecht, dr hab. Krzysztof Komendarek-Tymendorf, dr hab. Błażej Maliszewski, mgr Maria Wiczyńska, 2/1642/4713
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Zapoznanie z technikami pracy umożliwiającymi zrozumienie i doskonalenie pracy ciała

Wszechstronny rozwój techniki gry na altówce

Rozwijanie wiedzy o stylach muzycznych oraz właściwego wykorzystywania ich podczas wykonywania utworów

Poszerzanie repertuaru wykonawczego

Przygotowanie do wykonywania koncertów – rozwój samodzielności i osobowości studenta

metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

Wspólnej ocenie umiejętności prezentacji utworu pod względem pozytywnych i negatywnych aspektów.

Eliminacja niedoskonałości technicznych oraz muzycznych zaprezentowanego przez studenta materiału.

Wybór i demonstracja przez prowadzącego zajęcia odpowiednich metod dalszej pracy na materiałem.

Stały rozwój osobowości artystycznej studenta, kształtowanie jego wyobraźni, skłanianie do podejmowania samodzielnych wyborów i decyzji w zakresie gry na instrumencie (wybór aplikatury, interpretacja, poszukiwanie brzmienia, stosowania zróżnicowanych środków ekspresji).

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

I i II RECITAL DYPLOMOWY:

1. O. Ševčik – 40 wariacji op.3 (2 do wyboru komisji z komentarzem metodycznym)

2. 1 etiudę z repertuaru pedagogicznego

3. 1 kaprys

4. 2 kontrastujące części jednej z suit na altówkę solo J. S. Bacha lub innej formy solowej, 5. I lub II i III cz. koncertu z popularnego repertuaru pedagogicznego (np. H. Casadesus/J.Chr. Bach, H. Casadesus/G.F. Haendel, C. Stamitz, F. Hoffmeister, itp.)

6. Sonatę z fortepianem

7. Koncert (cały) – w przypadku koncertu z XX i XXI wieku I lub II i III cz.

8. Utwór dowolny.

PRACA PISEMNA MAGISTERSKA I JEJ OBRONA➢ Łącznie w programach recitali dyplomowych może się znaleźć po jednej pozycji prezentowanej w poprzednim roku i w czasie studiów licencjackich. ➢ Programy powinny być ułożone tak, by przynajmniej połowa pozycji była wykonana z pamięci. Program dwóch recitali dyplomowych może być ułożony dowolnie. Należy wykonać utwory reprezentujące różne epoki.

 

 

wykonanie: www.ansta.pl