Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - tuba

symboljezyk
2/1640
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem przedmiotu jest profesjonalne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu.

Przedmiot główny realizowany jest w okresie trzech lat podzielonych na sześć semestrów. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny tygodniowo. Sumarycznie 180 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej).

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru dla właściwego rozwoju studenta.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami tub, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań.

bibliografia podstawowa

Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy. Należy wykorzystywać utwory oryginalne oraz transkrypcje z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind

- Jay Friedman Reflections tłum. Łukasz Michalski

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na tubie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na tubie. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na tubie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista oraz w transpozycjach. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1640/4698
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1640/4699
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.008.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1640/4700
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.008.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1640/4701
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.007.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1640/4702
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania
  • egzamin techniczny: gamy i etiudy
  • egzamin z przygotowanego repertuaru,
  • zgodność realizacji z założeniami dydaktycznymi

Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów        (skala 1-25).

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.0011.0wykładegzaminmgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, 2/1640/4703
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk

- praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach

 

metody dydaktyczne

- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student)

- ćwiczenia intonacyjne z  towarzyszeniem drugiego instrumentu.

- samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

- recital dyplomowy ( minimum 3 zróżnicowane stylistycznie utwory )

- pisemna praca licencjacka

wykonanie: www.ansta.pl