symbol | jezyk |
---|---|
2/1640 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem przedmiotu jest profesjonalne przygotowanie studentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu. Przedmiot główny realizowany jest w okresie trzech lat podzielonych na sześć semestrów. Siatka godzin przewiduje zajęcia w liczbie 30 godzin na semestr, czyli 2 godziny tygodniowo. Sumarycznie 180 godzin dla prowadzonego instrumentu. Zajęcia odbywa student z pedagogiem prowadzącym klasę. Praca studenta poddawana jest w ciągu roku akademickiego dwukrotnemu sprawdzianowi w formie egzaminów (w zimowej i letniej sesji egzaminacyjnej). | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Opanowanie prawidłowego warsztatu (oddech, intonacja), uzyskanie dobrej jakości dźwięku i prawidłowej artykulacji oraz dobór repertuaru dla właściwego rozwoju studenta. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami tub, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce, brać udział w koncertach symfonicznych, spektaklach operowych na "żywo" a także korzystać z dostępnych nagrań. | |
bibliografia podstawowa | |
Koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy. Należy wykorzystywać utwory oryginalne oraz transkrypcje z innych instrumentów. | |
bibliografia uzupełniająca | |
- Brian Frederiksen: Arnold Jacobs – Song and Wind - Jay Friedman Reflections tłum. Łukasz Michalski | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na tubie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na tubie. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na tubie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista oraz w transpozycjach. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1640/4698 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1640/4699 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1640/4700 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1640/4701 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 7.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1640/4702 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - dobór repertuaru w zależności od indywidualnych możliwości studenta - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwinty i oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 11.0 | wykład | egzamin | mgr Tadeusz Kassak, dr Marian Stefanowicz, | 2/1640/4703 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- doskonalenie techniki gry:oddech, zadęcie, artykulacja, dźwięk - praktyczna realizacja stylów twórczych w różnych utworach
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- zajęcia indywidualne (nauczyciel-student) - ćwiczenia intonacyjne z towarzyszeniem drugiego instrumentu. - samodzielne rozwiązywanie problemów technicznych
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- recital dyplomowy ( minimum 3 zróżnicowane stylistycznie utwory ) - pisemna praca licencjacka |