symbol | jezyk |
---|---|
2/1637 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Nadrzędnym celem nauczania jest przygotowanie studenta do studiów magisterskich. Należy przy tym pamiętać by tak ukierunkować kształcenie, które umożliwi absolwentowi grę w orkiestrze i występy solowe. Studia te mają także przygotować do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych pierwszego stopnia. Zajęcia realizowane są w trybie indywidualnym przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin. W każdym semestrze należ przygotować co najmniej trzy utwory z akompaniamentem oraz dziesięć etiud /utworów solowych/. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywny wynik uzyskany podczas egzaminów wstępnych, podczas których kandydat powinien się wykazać opanowaniem gry na trąbce B w całej skali, z uwzględnieniem wszystkich rodzajów artykulacji, czytaniem a’vista oraz umiejętnością transpozycji. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami trąbek, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce. Słuchanie „na żywo” koncertów symfonicznych i spektakli operowych. | |
bibliografia podstawowa | |
Literatura trąbkowa powinna zawierać: szkoły gry na trąbce, koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy. Należy wykorzystywać utwory oryginalne oraz transkrypcje z innych instrumentów. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Zalecane są następujące pozycje: - A. Vizutti – „Trumpet Method” - R. Quinque – “Atmung Stütze Ansatz - H.L. Clarke – “Technical Studies” - T. Dokshizer – “System of studus for trumpeters” - J. Pawłowski – “Trąbka od A-Z” Należy też zapoznać się z bibliografią twórców utworów na trąbkę. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na trąbce. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na trąbce. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na trąbce. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1637/4680 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwinty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1637/4681 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1637/4682 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program: - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu. Jeden utwór na trąbce C lub D. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1637/4683 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu. Jeden utwór na trąbce C lub D. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 7.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1637/4684 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Program: - gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa - pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci - trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu. Jeden utwór na trąbce D lub Es. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25). Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 11.0 | wykład | egzamin | Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, | 2/1637/4685 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Recital i pisemna praca licencjacka. - trzy pozycje z wykorzystaniem dwóch rodzajów trąbek uwzględniające różne epoki | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce. Pod koniec każdego semestru koncerty | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Studia kończy egzamin dyplomowy złożony z recitalu i pracy pisemnej. |