Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - trąbka

symboljezyk
2/1637polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Nadrzędnym celem nauczania jest przygotowanie studenta do studiów magisterskich. Należy przy tym pamiętać by tak ukierunkować kształcenie, które umożliwi absolwentowi grę w orkiestrze i występy solowe. Studia te mają także przygotować do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych pierwszego stopnia.

Zajęcia realizowane są w trybie indywidualnym przez sześć semestrów w liczbie 180 godzin. W każdym semestrze należ przygotować co najmniej trzy utwory z akompaniamentem oraz dziesięć etiud /utworów solowych/.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywny wynik uzyskany podczas egzaminów wstępnych, podczas których kandydat powinien się wykazać opanowaniem gry na trąbce B w całej skali, z uwzględnieniem wszystkich rodzajów artykulacji, czytaniem a’vista oraz umiejętnością transpozycji.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

W trakcie nauki student winien zapoznać się z odmianami trąbek, grać w zespołach kameralnych, orkiestrze, brać udział w zajęciach teoretycznych a także uczestniczyć w seminariach związanych z kierunkiem studiów, historią muzyki i kierunkami w sztuce.  Słuchanie  „na żywo” koncertów symfonicznych i spektakli operowych.

bibliografia podstawowa

Literatura trąbkowa powinna zawierać: szkoły gry na trąbce, koncerty, sonaty, utwory solowe, etiudy. Należy wykorzystywać utwory oryginalne oraz transkrypcje z innych instrumentów.

bibliografia uzupełniająca

Zalecane są następujące pozycje:

- A. Vizutti – „Trumpet Method”

- R. Quinque – “Atmung Stütze Ansatz

- H.L. Clarke – “Technical Studies”

- T. Dokshizer – “System of studus for trumpeters”

- J. Pawłowski – “Trąbka od A-Z”

Należy też zapoznać się z bibliografią twórców utworów na trąbkę.

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na trąbce. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na trąbce. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na trąbce. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`vista i w transpozycjach. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1637/4680
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwinty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1637/4681
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, tercje, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.008.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1637/4682
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program:

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu. Jeden utwór na trąbce C lub D.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.008.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1637/4683
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, kwarty, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu. Jeden utwór na trąbce C lub D.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów                (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.007.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1637/4684
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Program:

- gamy Dur  i moll, chromatyczna, całotonowa, oktawy, pasaże zmniejszone i zwiększone, dominanta septymowa

- pięć etiud, w tym jedna wykonana z pamięci

- trzy utwory wyznaczone przez pedagoga, zróżnicowane pod względem stylistycznym, z towarzyszeniem fortepianu. Jeden utwór na trąbce D lub Es.

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Każdy semestr kończy się egzaminem, który należy zaliczyć na minimum 11 punktów (skala 1-25).  Warunkiem przystąpienia do ww. egzaminu jest zaliczenie egzaminu technicznego na który składają się gamy i etiudy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.0011.0wykładegzamin Roman Gryń, kw. II st. Szymon Pawłowski, prof. AM, mgr Adam Stachowiak, 2/1637/4685
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Recital  i pisemna praca licencjacka.

- trzy pozycje z wykorzystaniem dwóch rodzajów trąbek uwzględniające różne epoki

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne (nauczyciel-student). Dobór repertuaru uzależniony jest od indywidualnych predyspozycji studenta. Prezentacja poszczególnych pozycji przez pedagoga, wykorzystywanie nagrań klasyków gry na trąbce.  Pod koniec każdego semestru koncerty

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Studia kończy egzamin  dyplomowy złożony z recitalu i pracy pisemnej.

wykonanie: www.ansta.pl