Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - fagot

symboljezyk
2/1636
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem dydaktycznym przedmiotu głównego, jest dążenie do wyposażenia studenta w teoretyczne podstawy wiedzy muzycznej oraz praktyczne umiejętności w formie trwałych nawyków w zakresie posługiwania się sztuką wykonawczą.

W tym:

- nabycie umiejętności gry na fagocie, umożliwiających poprawną grę na instrumencie: solo, w zespołach kameralnych i w orkiestrze, na poziomie odpowiadającym ukończeniu studiów muzycznych I stopnia oraz zdanie egzaminu wstępnego na studia uzupełniające II stopnia.

 

- rozwijanie wrażliwości muzycznej studenta i umiejętności dokonania prawidłowej samooceny związanej z grą na fagocie.

 

- wskazanie metod pracy służących samodzielnemu rozwiązywaniu problemów wykonawczych i interpretacyjnych, występujących w literaturze fagotowej przewidzianej dla studiów I stopnia

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Kandydat na studia winien wykazać się techniką gry na fagocie na poziomie odpowiadającym ukończeniu szkoły muzycznej II stopnia, zdolnościami ogólno-muzycznymi, wrażliwością, inteligencją i zdrowiem umożliwiającymi jego dalszy rozwój.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Występy publiczne, udział studenta w koncertach Katedry,

Rozwijanie uzdolnień, wyobraźni muzycznej i wrażliwości na różnorodne środki wyrazu artystycznego. Praca nad pogłębianiem potencjału intelektualnego studenta, poprzez uaktywnianie wrażliwości na inne dziedziny sztuki / literaturę piękną, sztuki plastyczne, teatr, film/.

bibliografia podstawowa

Jopping Gunther  Oboe & Fagott, Schott, Mainz 1980

bibliografia uzupełniająca

Wojciech Turek Fagot w duecie instrumentalnym. Historia i specyfika gatunku, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2008

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na fagocie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji stroika niezbędną do jego budowy.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na fagocie. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na fagocie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi samodzielnie zbudować stroik.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1636/4674
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:

- w uzasadnionym przypadku przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta. W dużej części, studenci rozpoczynający naukę na I roku wymagają konkretnych działań korekcyjnych ze względu na rozmaite zaniedbania dotyczące aparatu gry wyniesione ze szkoły średniej.

- doskonalenie warsztatu technicznego poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku (kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, stacc. pojedyncze, podwójne,)

- pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,.

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z i bez fortepianu.

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją granego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego ( zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

-  samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także po kolokwium w sesji zimowej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb   wykonawczych

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób. Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, Kontrola obecności.

1) egzamin praktyczny - stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci

2) zaliczenie wewnętrznego egzaminu technicznego (gamy i etiudy) – dotyczy semestrów I-V.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1636/4675
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:

- w uzasadnionym przypadku przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta. W dużej części, studenci rozpoczynający naukę na I roku wymagają konkretnych działań korekcyjnych ze względu na rozmaite zaniedbania dotyczące aparatu gry wyniesione ze szkoły średniej.

- doskonalenie warsztatu technicznego poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku (kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, stacc. pojedyncze, podwójne,)

- pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,.

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z i bez fortepianu.

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją granego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego ( zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

-  samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także po kolokwium w sesji zimowej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb   wykonawczych

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób. Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, Kontrola obecności.

1) egzamin praktyczny - stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci

2) zaliczenie wewnętrznego egzaminu technicznego (gamy i etiudy) – dotyczy semestrów I-V.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1636/4676
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:

- w uzasadnionym przypadku przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta. W dużej części, studenci rozpoczynający naukę na I roku wymagają konkretnych działań korekcyjnych ze względu na rozmaite zaniedbania dotyczące aparatu gry wyniesione ze szkoły średniej.

- doskonalenie warsztatu technicznego poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku (kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, stacc. pojedyncze, podwójne,)

- pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,.

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z i bez fortepianu.

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją granego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego ( zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

-  samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także po kolokwium w sesji zimowej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb   wykonawczych

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób. Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, Kontrola obecności.

1) egzamin praktyczny - stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci

2) zaliczenie wewnętrznego egzaminu technicznego (gamy i etiudy) – dotyczy semestrów I-V.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1636/4677
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:

- w uzasadnionym przypadku przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta. W dużej części, studenci rozpoczynający naukę na I roku wymagają konkretnych działań korekcyjnych ze względu na rozmaite zaniedbania dotyczące aparatu gry wyniesione ze szkoły średniej.

- doskonalenie warsztatu technicznego poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku (kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, stacc. pojedyncze, podwójne,)

- pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,.

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z i bez fortepianu.

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją granego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego ( zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

-  samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także po kolokwium w sesji zimowej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb   wykonawczych

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób. Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, Kontrola obecności.

1) egzamin praktyczny - stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci

2) zaliczenie wewnętrznego egzaminu technicznego (gamy i etiudy) – dotyczy semestrów I-V

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.007.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1636/4678
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:

- w uzasadnionym przypadku przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta. W dużej części, studenci rozpoczynający naukę na I roku wymagają konkretnych działań korekcyjnych ze względu na rozmaite zaniedbania dotyczące aparatu gry wyniesione ze szkoły średniej.

- doskonalenie warsztatu technicznego poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku (kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, stacc. pojedyncze, podwójne,)

- pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,.

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z i bez fortepianu.

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją granego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego ( zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

-  samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także po kolokwium w sesji zimowej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb   wykonawczych

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób. Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność, Kontrola obecności.

1) egzamin praktyczny - stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci

2) zaliczenie wewnętrznego egzaminu technicznego (gamy i etiudy) – dotyczy semestrów I-V

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1636/4679
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:

- w uzasadnionym przypadku przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta. W dużej części, studenci rozpoczynający naukę na I roku wymagają konkretnych działań korekcyjnych ze względu na rozmaite zaniedbania dotyczące aparatu gry wyniesione ze szkoły średniej.

- doskonalenie warsztatu technicznego poprzez odpowiedni dobór ćwiczeń, etiud czy też inny materiał dydaktyczny.

- pracę nad jakością dźwięku (kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

- pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, stacc. pojedyncze, podwójne,)

- pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych,.

- doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

- świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z i bez fortepianu.

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją granego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego ( zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

-  samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także po kolokwium w sesji zimowej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb   wykonawczych

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób. Ćwiczenia – praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

 

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin w sesji w formie recitalu, praca pisemna licencjacka            

Program:  minimum 3 pozycje z różnych epok z uwzględnieniem formy XX wiecznej.

wykonanie: www.ansta.pl