symbol | jezyk |
---|---|
2/1635 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Celem nauczania jest wykształcenie wysokokwalifikowanego muzyka – klarnecisty, solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego, artysty przygotowanego do pracy pedagogicznej w szkołach muzycznych pierwszego st. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywny wynik uzyskany w trakcie egzaminów wstępnych, podczas których kandydat winien wykazać się opanowaniem techniki gry (sprawność manualna, intonacja, artykulacja), a także umiejętnościami czytania a’vista i transpozycji oraz wrażliwością muzyczną i ogólną wiedzą w dziedzinie muzyki. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Wszelkie dodatkowe zajęcia mające związek z rozwojem intelektu, charakteru i merytorycznej wiedzy studenta takie jak: propedeutyka muzyki współczesnej, zespoły kameralne, dodatkowe zajęcia z teorii muzyki, a także wszelkie inne seminaria mające związek z dziedziną muzyki i innych sztuk oraz szeroko pojętą ideą humanizmu. | |
bibliografia podstawowa | |
Wybór szerokiego zakresu literatury klarnetowej – szkoły, etiudy, koncerty solowe, utwory kameralne, sonaty, miniatury. Zakres literatury obejmuje utwory oryginalnie pisane na klarnet, a także transkrypcje kompozycji przeznaczonych na inne instrumenty. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Literatura dotycząca biografii twórców utworów klarnetowych, a także wydawnictwa metodyczne takie jak „The clarinet” autorstwa J. Brymera, „The clarinet of the twenty-firsth century” E. Michael’a Richards’a, „The Cambridge Companion to the Clarinet” wyd. Cambridge University Press i in. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na klarecie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą doboru właściwych stroików. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na klarnecie. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na klarnecie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista oraz w transpozycji. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Umie właściwie dobrać stroik. | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1635/4668 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwarty, pasaże oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin semestralny Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1635/4669 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwarty, pasaże oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin semestralny Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1635/4670 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwinty, pasaże oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin semestralny Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1635/4671 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwinty, pasaże 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin semestralny Program: prezentacja repertuaru wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 15.00 | 7.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1635/4672 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny – techniczny (forma zaliczenia) i programowy w sesji (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25), obejmujące utwory repertuaru solistycznego i kameralnego na zakończenie semestru.
- egzamin techniczny Program: gamy dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały - tercje i kwinty, pasaże oraz 5 etiud w tym jedna wykonywana z pamięci.
- egzamin semestralny Program: prezentacja programu wyznaczonego przez pedagoga, dobranego pod kątem możliwości wykonawczych studenta, obejmującego minimum trzy utwory zróżnicowane pod względem stylistycznym. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 15.00 | 11.0 | wykład | egzamin | prof. dr hab. Bogdan Ocieszak, dr hab. Grzegorz Wieczorek, prof. AM, dr hab. Andrzej Wojciechowski, prof. AM, | 2/1635/4673 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zakres treści nauczania powinien zapewnić realizację podstawowych celów nauczania poprzez wszechstronny rozwój techniki gry, doskonalenia pamięci i wrażliwości muzycznej, umiejętności samodzielnej pracy, a także praktycznego zapoznania ze zróżnicowanym repertuarem, stylami twórczymi. Treści programowe winny być dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości danego studenta. Doskonalenie techniki gry pod względem: - prawidłowej techniki oddechu - prawidłowego układu zadęcia - pracy nad dźwiękiem (poszerzenie spektrum barw, wolumen, zróżnicowanie artykulacyjne) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Zajęcia prowadzone są indywidualnie. Obejmują szeroki zakres tematyki dydaktycznej: ćwiczenia mające na celu poszerzenie możliwości technicznych, dobór repertuaru pod kątem indywidualnych predyspozycji, bądź niedomagań studenta, praca nad stroną formalną i wyrazową studiowanych utworów. Metody samodzielnego rozwiązywania problemów technicznych. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Studia kończy egzamin dyplomowy złożony z recitalu i prezentacji. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywnie zdany egzamin semestralny w formie recitalu (podlegający weryfikacji punktacyjnej w skali 0-25). W ocenie końcowej uwzględniana jest także pozytywna ocena pracy licencjackiej oraz średnia ocen z całego toku studiów.
- egzamin semestralny w formie recitalu, a także prezentacja uprzednio zatwierdzonego tematu. Program: minimum 3 pozycje zróżnicowane pod względem stylu z uwzględnieniem formy XX wiecznej. |