Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - obój

symboljezyk
2/1634
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy zawodowej w najszerszym tego słowa znaczeniu. W okresie studiów licencjackich student nabywa umiejętności upoważniające go do samodzielnej pracy zawodowej w różnego rodzaju zespołach instrumentalnych, a także do prowadzenia pracy pedagogicznej w szkołach szczebla podstawowego i średniego.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywnie oceniony egzamin wstępny, który polega na przedstawieniu trzech utworów zróżnicowanych pod względem wyrazu i epoki, w tym formy sonaty, koncertu i miniatury instrumentalnej. Kandydat, a później student powinien wykazać się podstawowymi umiejętnościami technicznymi (intonacja, artykulacja, poczucie czasu, pamięć, czytanie a’vista itp.), które dać mogą pewną gwarancję dalszego rozwoju. Bardzo ważnym elementem jest zdobycie umiejętności konstrukcji stroika. Studenci podczas studiów

mają możliwość praktycznego kontaktu z obojem miłosnym i rożkiem angielskim.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Poza stałymi obowiązkami wynikającymi podczas wykładów indywidualnych studentom stwarza się możliwość uczestniczenia w praktyce estradowej podczas różnego rodzaju koncertów organizowanych przez Katedrę. Wskazane jest również uczestniczenie w charakterze słuchacza podczas koncertów nie tylko w uczelni, lecz także na innych, profesjonalnych estradach (Filharmonia, Opera). Ważnym elementem w kształceniu instrumentalisty jest  kontakt z mikrofonem. Uczelnia stwarza również warunki do uczestnictwa w kursach mistrzowskich, a studenci mają ogromny wybór różnego rodzaju warsztatów instrumentalnych zarówno w kraju jak i za granicą.

bibliografia podstawowa

Głównym materiałem bibliograficznym  służącym podczas  kształcenia jest ogromny wybór literatury muzycznej. Są to etiudy, sonaty, koncerty, miniatury instrumentalne. Zakres tej literatury obejmuje okres od baroku po muzykę współczesną.

bibliografia uzupełniająca

Materiałem uzupełniającym w procesie kształcenia jest wydanie dotyczące instrumentu – „Obój od A do Z„- Bate. Wskazane jest poznanie biografii kompozytorów, nad których dziełami aktualnie trwa praca jak również informacje zawarte na wielu wydaniach  nutowych, gdyż dotyczą one genezy i okoliczności powstania dzieła.

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na oboju. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji stroika niezbędną do jego budowy.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na oboju. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na oboju. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi samodzielnie zbudować stroik.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań.

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1634/4662
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów (postawa, oddech, intonacja) w początkowej fazie studiów.

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

-prawidłowej techniki oraz ekonomiki oddychania (wdech, wydech, oddech wymienny i permanentny)

-prawidłowego ustawienia aparatu – usta, gardło

-zwiększenia możliwości dynamicznych i artykulacyjnych

-przygotowanie kondycji i odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej

-właściwe wykorzystanie wszystkich tych umiejętności podczas pracy nad  muzyką

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej.

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Nauka budowy i produkowania stroików obojowych (obój, obój miłosny, rożek angielski).

Konserwacja instrumentu.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr I-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od   1 do 25.

 

- egzamin techniczny  

Program: gamy Dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały- tercje i kwinty, pasaże oraz 5 etiud ( w tym jedna na pamięć)                                                  

- egzamin w sesji    

Program: prezentacja dowolnego programu wyznaczonego przez pedagoga. Stopień trudności zależny od możliwości grającego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1634/4663
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

-prawidłowej techniki oraz ekonomiki oddychania (wdech, wydech, oddech wymienny i permanentny)

-prawidłowego ustawienia aparatu – usta, gardło

-zwiększenia możliwości dynamicznych i artykulacyjnych

-przygotowanie kondycji i odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej

-właściwe dostosowanie wszystkich tych umiejętności do pracy nad  konkretnymi dziełami muzycznymi

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej.

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Nauka budowy i produkowania stroików obojowych (obój, obój miłosny, rożek angielski).

Konserwacja instrumentu.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr I-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od  1 do 25.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy Dur i moll, chromatyczna, całotonowa, interwały- kwarty, oktawy,  pasaże z przewrotami, również zmniejszone i zwiększone. 5 wybranych etiud (1 na pamięć)

- egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, koncert klasyczny, miniatura z fortepianem lub solowa.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1634/4664
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

-prawidłowej techniki oraz ekonomiki oddychania (wdech, wydech, oddech wymienny i permanentny)

-prawidłowego ustawienia aparatu – usta, gardło

-zwiększenia możliwości dynamicznych i artykulacyjnych

-przygotowanie kondycji i odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej

-właściwe dostosowanie wszystkich tych umiejętności do pracy nad  konkretnymi dziełami muzycznymi

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej.

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Nauka budowy i produkowania stroików obojowych (obój, obój miłosny, rożek angielski).

Konserwacja instrumentu.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr I-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od   1 do 25.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy dur i moll, wszystkie interwały, ćwiczenia arpeggiowe w pochodach  diatonicznych i chromatycznych. 5 etiud (1 na pamięć)

- egzamin w sesji

Program: 3 utworu z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury instrumentalnej z fortepianem lub solowej

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1634/4665
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

-prawidłowej techniki oraz ekonomiki oddychania (wdech, wydech, oddech wymienny i permanentny)

-prawidłowego ustawienia aparatu – usta, gardło

-zwiększenia możliwości dynamicznych i artykulacyjnych

-przygotowanie kondycji i odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej

-właściwe dostosowanie wszystkich tych umiejętności do pracy nad  konkretnymi dziełami  muzycznymi

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej.

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Nauka budowy i produkowania stroików obojowych (obój, obój miłosny, rożek angielski).

Konserwacja instrumentu.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr I-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy dur i moll, wszystkie interwały, ćwiczenia arpeggiowe w pochodach  diatonicznych i chromatycznych. 5 etiud (1 na pamięć)

- egzamin w sesji

Program: 3 utworu z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury instrumentalnej z fortepianem lub solowej

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.007.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1634/4666
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

-prawidłowej techniki oraz ekonomiki oddychania (wdech, wydech, oddech wymienny i permanentny)

-prawidłowego ustawienia aparatu – usta, gardło

-zwiększenia możliwości dynamicznych i artykulacyjnych

-przygotowanie kondycji i odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej

-właściwe dostosowanie wszystkich tych umiejętności do pracy nad  konkretnymi dziełami muzycznymi

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej.

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Nauka budowy i produkowania stroików obojowych (obój, obój miłosny, rożek angielski).

Konserwacja instrumentu.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr I-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy Dur moll z wszystkimi interwałami, pasaże w przewrotach. 5 zróżnicowanych pod względem charakteru etiud (1 na  pamięć)

- egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata barokowa z klawesynem, forma koncertu wirtuozowskiego, miniatura z fortepianem lub solowa

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.0011.0wykładegzaminprof. dr hab. Józef Raatz, dr Marta Różańska, 2/1634/4667
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Doskonalenie sztuki wykonawczej w  zakresie:

-prawidłowej techniki oraz ekonomiki oddychania (wdech, wydech, oddech wymienny i permanentny)

-prawidłowego ustawienia aparatu – usta, gardło

-zwiększenia możliwości dynamicznych i artykulacyjnych

-przygotowanie kondycji i odporności zarówno fizycznej jak i psychicznej

-właściwe dostosowanie wszystkich tych umiejętności do pracy nad  konkretnymi dziełami muzycznymi

-przygotowanie do wykonania recitalu dyplomowego, licencjackiego

-propedeutyka pracy licencjackiej

metody dydaktyczne

Zajęcia indywidualne z udziałem studentów klasy.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej.

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego – recitalu czy koncertu solowego z orkiestrą.

Nauka budowy i produkowania stroików obojowych (obój, obój miłosny, rożek angielski).

Konserwacja instrumentu.

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, angielskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

W ramach zajęć (semestr I-VI) wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury obojowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od   1 do 25.

 

- egzamin w sesji w formie recitalu + prezentacja tematu zatwierdzonego uprzednio przez kierownika katedry.

Program:  minimum 3 pozycje z różnych epok z uwzględnieniem formy XX wiecznej.

wykonanie: www.ansta.pl