Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Instrument główny - kontrabas
symbol | jezyk |
2/1632 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Najważniejszym celem kształcenia jest wszechstronne
przygotowanie studenta klasy kontrabasu do wykonywania zawodu muzyka
solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego oraz nauczyciela
Główne założenia to:
- poznawanie repertuaru kontrabasowego
- doskonalenie czytania a vista
- rozwijanie techniki kontrabasowej
- pobudzanie wyobraźni muzycznej
- rozwijanie umiejętności współpracy z akompaniatorem
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. |
bibliografia podstawowa |
- Tadeusz Pelczar - Kontrabas od A do Z
|
bibliografia uzupełniająca |
- Roman Suchecki - Wiolonczela od A do Z
- Ruch Muzyczny
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada ogólną znajomość literatury kontrabasowej związanej ze swoją specjalnością student posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą sztuki wykonawczej |
efekty kształcenia - umiejętności |
student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru kontrabasowego zróżnicowanego stylistycznie student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów student posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego oraz umie wykorzystać informacje z zakresu analizy dzieła muzycznego do odpowiedniej interpretacji formalno-wyrazowej utworu student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu kontrabasowej sztuki wykonawczej student posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania czasem w ramach realizacji zadań i projektów student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań, w które włączeni zostają współwykonawcy (akompaniator, zespół kameralny, orkiestra, inny współwykonawca) student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji |
Semestry
Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, mgr Sebastian Wypych, | 2/1632/4650 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, mgr Sebastian Wypych, | 2/1632/4651 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Koncert oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, mgr Sebastian Wypych, | 2/1632/4652 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, mgr Sebastian Wypych, | 2/1632/4653 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Koncert oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 7.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, mgr Sebastian Wypych, | 2/1632/4654 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin techniczny - dwie etiudy/kaprysy w dowolnym terminie przed egazminem semestralnym
Egzamin semestralny - Sonata oraz utwór dowolny |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 11.0 | wykład | egzamin | st. wykł. Janusz Dobrowolski, mgr Sebastian Wypych, | 2/1632/4655 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- kształcenie osobowości artystycznej studenta
- rozwój wrażliwości i wyobraźni muzycznej
- poznawanie oraz umiejętność interpretacji literatury kontrabasowej różnych epok
- kształcenie pamięci muzycznej
- uwrażliwienie na intonację, poczucie rytmu, dynamikę, artykulację
- umiejętność współpracy z akompaniatorem, w zespole kameralnym i w orkiestrze
- opanowywanie tremy podczas występów solowych i egzaminów
- poznanie metod efektywnego ćwiczenia
- przygotowanie wybitnie uzdonionych studentów do udziału w konkursach i występach z orkiestrą
Efekty kształcenia:
- poznanie repertuaru kontrabasowego zgodnie z założniami programowymi
- umiejętność przedstawienia własnych pomysłów interpretacji utworów
- doprowadzenie poziomu wykonawczego pozwalającego na grę solistyczną, pracę w zespole kameralnym czy w orkiestrze
- umiejętność czytania tekstu nutowego, żeby móc swobodnie uczestniczyć w wykonywaniu dzieła muzycznego
|
metody dydaktyczne |
- indywidualna praca pedagoga ze studentem
- demonstrowanie przez pedagoga sposobu wykonywania trudniejszych fragmentów utworów
- współpraca studenta z akompaniatorem w obecności pedagoga
- nagrywanie prezentacji studenta w celu wyszukiwania, omawiania i korygowania błędów wykonawczych
- zachęcanie studenta do wzmożonego ćwiczenia na instrumencie poprzez zapoznanie go z nagraniami wybitnych kontrabasistów
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Praca licencjacka złożona przed zagraniem recitalu w obowiązującym terminie.
Recital dyplomowy:
- etiuda solo lub z frotepianem
- sonata
- koncert
- utwór dowolny
|