Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Instrument główny - wiolonczela
symbol | jezyk |
2/1631 | |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Głównym celem nauczania studentów gry na wiolonczeli jest pełne
przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty,
kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu.
Bardzo ważne jest, aby procesowi temu towarzyszyła praca nad rozwojem
artystycznej osobowości wykonawcy.
Zakres treści nauczania obejmuje cztery główne obszary:
- Poszerzenie praktycznej znajomości repertuaru zróżnicowanego pod względem epoki i stylu.
- Wszechstronny rozwój i doskonalenie techniki instrumentalnej polegający
na gruntownym poznaniu zagadnień teoretycznych i następnie
przeniesieniu ich w praktykę.
- Doskonalenie umiejętności samodzielnego zarządzania procesem realizacji wyznaczonych zadań.
- Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym - koncertach,
konkursach oraz upowszechnianie wartości estetycznych sztuki muzycznej.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia. |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych
przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Zajęcia praktyczne z Techniki
Alexandra. |
bibliografia podstawowa |
- M.Eisenberg - Współczesna sztuka gry na wiolonczeli
- R.Suchecki – Wiolonczela od A do Z
|
bibliografia uzupełniająca |
- W. Boettcher - Das Violoncello
- G. Piatigorski - Mein Cello und ich
- G. Mantel - Cello uben
- Ruch Muzyczny
|
efekty kształcenia - wiedza |
student posiada ogólną znajomość literatury wiolonczelowej związanej ze swoją specjalnością student posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą sztuki wykonawczej |
efekty kształcenia - umiejętności |
student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru wiolonczelowego zróżnicowanego stylistycznie student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów student posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego oraz umie wykorzystać informacje z zakresu analizy dzieła muzycznego do odpowiedniej interpretacji formalno-wyrazowej utworu student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu wiolonczelowej sztuki wykonawczej student posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania czasem w ramach realizacji zadań i projektów student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań, w które włączeni zostają współwykonawcy (akompaniator, zespół kameralny, orkiestra, inny współwykonawca) student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji |
Semestry
Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
1 | 30.00 | 12.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1631/4643 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student
powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę
solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze
technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to:
- w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
- doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
- rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
2 | 30.00 | 11.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1631/4648 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka
orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój
odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student
powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę
solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze
technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to:
- w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
- doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
- rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
3 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1631/4645 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka
orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój
odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student
powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę
solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze
technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to:
- w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
- doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
- rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
4 | 15.00 | 8.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1631/4646 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka
orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój
odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student
powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę
solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze
technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to:
- w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
- doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
- rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 15.00 | 7.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1631/4647 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka
orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój
odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
Wymagania programowe:
w trakcie piątego semestru każdy student
powinien opanować: dwie etiudy lub kaprysy oraz program do wyboru: utwór na wiolonczelę
solo lub/i formę sonatową lub/i utwór dowolny.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to:
- w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
- doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
- rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;
styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 15.00 | 11.0 | wykład | egzamin | dr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, | 2/1631/4649 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
Treści programowe:
- zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
- wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
- rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
- rozszerzenie repertuaru wykonawczego
- przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty, muzyka
orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój
odpowiednich cech interpersonalnych
Wymagania programowe:
w trakcie szóstego semestru każdy student
powinien opanować: koncert solowy i utwór dowolny.
Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości
ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w
grze na instrumencie.
Główne założenia pracy dydaktycznej to:
- w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
- doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
- rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
- przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
- rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
|
metody dydaktyczne |
Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:
- wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
- wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
- niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Egzamin Dyplomowy Licencjacki składający się z egzaminu praktycznego i obrony pracy licencjackiej.
Program egzaminu praktycznego: koncert solowy oraz utwór dowolny. |