Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - wiolonczela

symboljezyk
2/1631
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Głównym celem nauczania studentów gry na wiolonczeli jest pełne przygotowanie absolwentów do pracy zawodowej w charakterze solisty, kameralisty, muzyka orkiestrowego czy też nauczyciela przedmiotu. Bardzo ważne jest, aby procesowi temu towarzyszyła praca nad rozwojem artystycznej osobowości wykonawcy.

 

Zakres treści nauczania obejmuje cztery główne obszary:

  • Poszerzenie praktycznej znajomości repertuaru zróżnicowanego pod względem epoki i stylu.
  • Wszechstronny rozwój i doskonalenie techniki instrumentalnej polegający na gruntownym poznaniu zagadnień teoretycznych i następnie przeniesieniu ich w praktykę.
  • Doskonalenie umiejętności samodzielnego zarządzania procesem realizacji wyznaczonych zadań.
  • Przygotowanie do czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym - koncertach, konkursach oraz upowszechnianie wartości estetycznych sztuki muzycznej.

 

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Zdany egzamin wstępny i pomyślnie ocenione kolejne etapy kształcenia.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Udział w koncertach, mistrzowskich kursach muzycznych organizowanych przez rodzimą uczelnię oraz poza nią. Zajęcia praktyczne z Techniki Alexandra.

bibliografia podstawowa
  • M.Eisenberg - Współczesna sztuka gry na wiolonczeli
  •  R.Suchecki – Wiolonczela od A do Z
bibliografia uzupełniająca
  • W. Boettcher - Das Violoncello
  • G. Piatigorski - Mein Cello und ich
  • G. Mantel - Cello uben
  • Ruch Muzyczny
efekty kształcenia - wiedza

student posiada ogólną znajomość literatury wiolonczelowej związanej ze swoją specjalnością
student posiada ogólną znajomość stylów muzycznych i związanych z nimi tradycji wykonawczych
student dysponuje podstawową wiedzą dotyczącą sztuki wykonawczej

efekty kształcenia - umiejętności

student posiada znajomość i umiejętność wykonywania reprezentatywnego repertuaru wiolonczelowego zróżnicowanego stylistycznie
student posiada umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej podstawowych kryteriów stylistycznych wykonywanych utworów
student posiada umiejętność właściwego odczytania tekstu nutowego oraz umie wykorzystać informacje z zakresu analizy dzieła muzycznego do odpowiedniej interpretacji formalno-wyrazowej utworu
student posiada umiejętność współpracy z akompaniatorem co przejawiać się powinno poprzez równoczesne słuchanie siebie i współwykonawcy oraz odpowiednie reagowanie na jego działania i intencje
student jest w stanie swobodnie zastosować podstawowe środki techniczne umożliwiające realizację właściwej dynamiki, agogiki i artykulacji
student posiada umiejętność opracowania muzycznego utworu na poziomie pozwalającym na prezentację w ramach występu publicznego

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

student umie gromadzić, analizować i w świadomy sposób interpretować potrzebne informacje z zakresu wiolonczelowej sztuki wykonawczej
student posiada umiejętności z zakresu organizacji pracy i zarządzania czasem w ramach realizacji zadań i projektów
student posiada umiejętność współpracy i integracji podczas realizacji zadań, w które włączeni zostają współwykonawcy (akompaniator, zespół kameralny, orkiestra, inny współwykonawca)
student posiada umiejętność samooceny, jak też jest zdolny do budowania konstruktywnej krytyki w obrębie działań muzycznych i artystycznych
student realizuje własne koncepcje artystyczne oparte na zróżnicowanej stylistyce, wynikającej z wykorzystania wyobraźni, ekspresji i intuicji

Semestry

Pedagogika Instrumentalna
Gra na instrumentach orkiestrowych (licencjackie, niestacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1631/4643
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty,  muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0011.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1631/4648
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty,  muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
315.008.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1631/4645
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty,  muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
415.008.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1631/4646
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty,  muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

w trakcie jednego roku nauczania (dwóch semestrów) każdy student powinien opanować: cztery etiudy lub kaprysy, utwór na wiolonczelę solo, formę sonatową, koncert solowy, utwór dowolny o charakterze technicznym i utwór dowolny o charakterze kantylenowym.

 

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

kwiecień - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

czerwiec - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
515.007.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1631/4647
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty,  muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

 

Wymagania programowe:

Wymagania programowe:

w trakcie piątego semestru każdy student powinien opanować: dwie etiudy lub kaprysy oraz program do wyboru: utwór na wiolonczelę solo lub/i formę sonatową lub/i utwór dowolny.

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

listopad - egzamin techniczny: dwie etiudy bądź kaprysy;

styczeń/luty - egzamin semestralny: zróżnicowany technicznie program trwający około 30-40 min.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
615.0011.0wykładegzamindr hab. Błażej Goliński, prof. dr hab. Tadeusz Samerek, prof. zw. dr hab. Krzysztof Sperski, dr hab. Jerzy Wujtewicz, prof. AM, 2/1631/4649
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

 

Treści programowe:

  • zapoznanie z podstawowymi technikami pracy z ciałem
  • wielopłaszczyznowy rozwój techniki wiolonczelowej
  • rozwijanie wiedzy na temat różnych stylów wykonawczych dostosowanych do charakteru i okresu pochodzenia konkretnego utworu
  • rozszerzenie repertuaru wykonawczego
  • przygotowanie do zawodu muzyka solisty, kameralisty,  muzyka orkiestrowego i nuczyciela przedmiotu wiolonczela - w tym rozwój odpowiednich cech interpersonalnych

Wymagania programowe:

w trakcie szóstego semestru każdy student powinien opanować: koncert solowy i utwór dowolny.

 

Wymagania wobec studentów zależą od ich indywidualnych możliwości ruchowo-manualnych i intelektualnych a także od poziomu zaawansowania w grze na instrumencie.

 

Główne założenia pracy dydaktycznej to:

  • w razie konieczności przeprowadzenie korekty aparatu gry na instrumencie
  • doskonalenie możliwości technicznych poprzez odpowiedni dobór programu
  • rozwój umiejętność właściwej interpretacji dzieła muzycznego uwzględniającej wymogi formy i stylu kompozytorskiego
  • przekazanie umiejętności samodzielnej pracy nad utworem
  • rozwijanie wyobraźni muzycznej i umiejętności estradowych
metody dydaktyczne

Indywidualne zajęcia praktyczne opierające się na:

 

  • wspólnej analizie prezentacji studenta pod kątem jej pozytywnych i negatywnych aspektów
  • wyborze odpowiednich metod dalszej pracy i demonstracji przez prowadzącego zajęcia, poszczególnych etapów wdrażania umiejętności
  • niezależne rozmowy ze studentem mające na celu świadomy rozwój cech psychicznych właściwych dla osobowości artysty
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Egzamin Dyplomowy Licencjacki składający się z egzaminu praktycznego i obrony pracy licencjackiej.

 

Program egzaminu praktycznego: koncert solowy oraz utwór dowolny.

wykonanie: www.ansta.pl