Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrument główny - fagot

symboljezyk
2/1612
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

Założeniem dydaktycznym przedmiotu głównego, jest dążenie do wyposażenia studenta w teoretyczne podstawy wiedzy muzycznej oraz praktyczne umiejętności w formie trwałych nawyków w zakresie posługiwania się sztuką wykonawczą.

W tym:

- nabycie umiejętności, umożliwiających poprawną grę na instrumencie: solo, w zespołach kameralnych i w orkiestrze, na poziomie odpowiadającym ukończeniu studiów muzycznych I stopnia oraz zdanie egzaminu wstępnego na studia uzupełniające II stopnia.

 

- rozwijanie wrażliwości muzycznej studenta i umiejętności dokonania prawidłowej samooceny związanej z grą na fagocie.

 

- wskazanie metod pracy służących samodzielnemu rozwiązywaniu problemów wykonawczych i interpretacyjnych, występujących w literaturze fagotowej przewidzianej dla studiów I stopnia,

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Kandydat na studia winien wykazać się techniką gry na fagocie na poziomie odpowiadającym ukończeniu szkoły muzycznej II stopnia, wrażliwością, inteligencją, zdrowiem  i zdolnościami ogólnomuzycznymi, umożliwiającymi jego dalszy rozwój.

 

Warunkiem rozpoczęcia studiów licencjackich jest pozytywnie oceniony egzamin wstępny, który polega na przedstawieniu trzech utworów /jeden na pamięć/ zróżnicowanych pod względem wyrazu i epoki, w tym: formy sonaty, koncertu i miniatury instrumentalnej

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Występy publiczne, udział studenta w koncertach Katedry,

Rozwijanie uzdolnień, pobudzanie wyobraźni muzycznej i wrażliwości na różnorodne środki wyrazu artystycznego.

Praca nad pogłębianiem potencjału intelektualnego studenta, poprzez uaktywnianie wrażliwości na inne dziedziny sztuki - literaturę piękną, sztuki plastyczne, teatr, film.

 

Wskazane jest również uczestniczenie w charakterze słuchacza  podczas koncertów nie tylko w uczelni, lecz także na innych, profesjonalnych estradach (Filharmonia, Opera). Ważnym elementem w kształceniu instrumentalisty jest kontakt z mikrofonem. Uczelnia stwarza również warunki do uczestnictwa w kursach mistrzowskich, a studenci mają ogromny wybór różnego rodzaju warsztatów instrumentalnych zarówno w kraju jak i za granicą.

bibliografia podstawowa

Głównym materiałem bibliograficznym służącym podczas kształcenia jest ogromny wybór  fagotowej literatury muzycznej. Są to różnego rodzaju Szkoły, Etiudy, Sonaty, Koncerty i niezliczona grupa miniatur oraz tzw. „Utworów dowolnych” na fagot solo lub z towarzyszeniem fortepianu. Zakres tej literatury obejmuje okres od baroku po muzykę współczesną.

Materiał ten nie stanowi zamkniętego zbioru utworów lecz jest stale uzupełniany innymi ciekawymi propozycjami z dziedziny dydaktyki fagotowej

Właściwego wyboru utworów, realizujących założenia programowe dla danego studenta - dokonuje pedagog prowadzący klasę fagotu.

bibliografia uzupełniająca

-Jopping Gunther  Oboe & Fagott, Schott, Mainz 1980 

-Wojciech Turek Fagot w duecie instrumentalnym. Historia i specyfika gatunku, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2008

Materiałem uzupełniającym w procesie kształcenia są wydane zeszyty naukowe dotyczące technik pracy również innych instrumentów (skrzypce, fortepian).

-Wydawnictwa dotyczące zagadnień związanych z grą na instrumentach dętych.

 

Wskazane jest poznanie biografii kompozytorów, nad których dziełami aktualnie trwa praca jak również informacje zawarte na wielu wydaniach nutowych, gdyż dotyczą  one genezy i okoliczności powstania dzieła.

efekty kształcenia - wiedza

Student posiada wiedzę o prawidłowym zadęciu, oddechu i higienie związanej z grą na fagocie. Zna podstawowy repertuar swojej specjalności. Rozróżnia stylistykę języka muzycznego różnych epok, potrafiąc odnieść ją do wykonywanych utworów. Posiada wiedzę dotyczącą konstrukcji stroika niezbędną do jego budowy.

efekty kształcenia - umiejętności

Student dysponuje warsztatem technicznym potrzebnym do profesjonalnej prezentacji muzycznej i jest świadomy specyfiki problemów w grze na fagocie. Posiada umiejętność wykorzystania własnej muzykalności i wyobraźni. Posiada umiejętność wykonywania części reprezentatywnego repertuaru w zakresie gry na fagocie. Umie sprawnie czytać zapis nutowy a`Vista. Potrafi kontrolować struktury rytmiczne z uwzględnieniem rodzajów metrum oraz aspektów wykonawczych dotyczących frazowania i artykulacji. Potrafi samodzielnie zbudować stroik.

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Student posiada umiejętność organizowania pracy indywidualnej i zespołowej w ramach realizacji zadań i projektów. Umie zaprezentować swoją działalność artystyczną publicznie. Potrafi poddać krytycznej ocenie dokonania artystyczne własne i innych muzyków. Umie w sposób analityczny i krytyczny słuchać wzorcowych nagrań.

Semestry

Instrumentalistyka
Instrumenty orkiestrowe (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
130.0012.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1612/4552
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła /bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne

 

- egzamin techniczny 

Program: gamy Dur i moll, chromatyczna i całotonowa, interwały- tercje i kwinty, pasaże oraz 5 etiud ( w tym jedna na pamięć)                                     

 

- egzamin w sesji    

Program: prezentacja dowolnego programu wyznaczonego przez pedagoga. Stopień  trudności zależny od możliwości grającego.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
230.0012.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1612/4553
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

 - egzamin techniczny

Program: gamy dur - moll, chromatyczna, całotonowa, interwały- kwarty, oktawy, pasaże z przewrotami, również zmniejszone i zwiększone.  5 wybranych etiud (jedna na pamięć)

 

 - egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, koncert klasyczny, miniatura z fortepianem lub solowa.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
330.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1612/4554
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy dur - moll, wszystkie interwały, ćwiczenia arpeggiowe w pochodach diatonicznych i chromatycznych. 5 etiud (jedna na pamięć)

 

- egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury solowej lub instrumentalnej z fortepianem

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
430.008.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1612/4555
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin techniczny

Program: gamy dur -   moll, wszystkie interwały, ćwiczenia arpeggiowe w pochodach   diatonicznych i chromatycznych. 5 etiud (jedna na pamięć)

 

 - egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury solowej lub instrumentalnej z fortepianem

 

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.0013.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1612/4556
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin techniczny 

Program: gamy Dur - moll z wszystkimi interwałami, pasaże w przewrotach oraz pięć zróżnicowanych pod względem charakteru etiud (jedna na  pamięć)

 

- egzamin w sesji

Program: 3 utwory z różnych epok – sonata z klawesynem, forma koncertu klasycznego, forma miniatury solowej lub instrumentalnej z fortepianem

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
630.0013.0wykładegzaminprof. dr hab. Wojciech Orawiec, 2/1612/4557
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Do głównych zadań programowych należy zaliczyć:    

Rozpoznanie podstawowych niedoskonałości technicznych studenta oraz praca nad rozwiązywaniem zauważonych problemów

- w uzasadnionym  przypadku  przeprowadzenie korekty aparatu gry studenta.

- doskonalenie warsztatu technicznego.

-   pracę nad jakością dźwięku ( kontrola emisji strumienia powietrza, jego skupienia i formowanie gęstego, otwartego i pełnego dźwięku) poprzez świadomą pracę aparatu oddechowego a skończywszy na prawidłowym zadęciu (układ szczęki, gardła, ust, języka, warg)

Pomoce: spirometr, oddechowy worek anestezjologiczny itp.

-  pracę nad prawidłowym kształceniem artykulacji, (legato, staccato pojedyncze, podwójne)

-  pracę nad techniką manualną czyli aplikaturą stosowną dla fagotu, a także znajomość chwytów alternatywnych

-  doskonalenie realizacji zróżnicowanych struktur metryczno – rytmicznych, w żądanych tempach

-  świadome kształcenie intonacji (sposoby realizacji, ćwiczenia, i stała uwaga nad treningiem słuchowym – kontrola interwałów, z towarzyszeniem bez i z towarzyszeniem fortepianu

- umiejętność analizy prezentowanego dzieła, skutkuje świadomą realizacją wykonywanego utworu (konstrukcja napięć, budowa kulminacji, frazowanie, itp.)

- praca nad interpretacją dzieła prezentowanego (zrozumienie tempa, odczytanie intencji kompozytora, kreatywność, właściwy dobór środków wyrazu)

- samodzielna praca nad zadanymi utworami (etiudy, ćwiczenia, utwory z zakresu lit. fagotowej) w okresie przerwy wakacyjnej a także przerwy międzysemestralnej.

- umiejętność samodzielnej budowy i obróbki stroika fagotowego oraz dostosowania go do własnych potrzeb wykonawczych.

metody dydaktyczne

Wykłady – prowadzenie indywidualne  z poszczególnymi studentami oraz z udziałem akompaniatora. Lekcje zbiorowe – możliwość poglądowej dyskusji nt. wykonań innych osób.

Ćwiczenia warsztatowe zwiększające możliwości techniki instrumentalnej. Praca nad konkretnymi elementami muzyki, środkami wyrazu oraz ich syntezą, dostosowana do indywidualnych możliwości i potrzeb studenta

Praca nad przygotowaniem utworów do występu – analiza formalna, geneza i okoliczności powstania dzieła, informacje o kompozytorze i jego epoce.

Metody samodzielnego przygotowywania się do występu publicznego

Nauka budowy i obróbki stroików fagotowych

Uczestnictwo w konkursach i warsztatach krajowych i zagranicznych.

Bieżąca konserwacja instrumentu

Możliwość prowadzenia zajęć w językach: polskim, niemieckim, czeskim i rosyjskim.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie:

Ocena ciągła - bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność,

Kontrola obecności.

Podczas każdego semestru odbywa się w początkowej fazie egzamin techniczny wobec komisji, w wyniku którego następuje wpis do indeksu informujący o zaliczeniu, a w sesji egzaminacyjnej w terminie wyznaczonym przez kierownika Katedry występ przed komisją oceniany w punktacji od 1 do 25.

 

Egzamin praktyczny - komisyjne stwierdzenie opanowania repertuaru (przewidzianego w danym semestrze) w stopniu umożliwiającym występ publiczny, w tym umiejętności wykonania przynajmniej jednego utworu z pamięci.

W ramach zajęć wymagane jest opanowanie podstawowego repertuaru literatury fagotowej różnych epok od baroku do muzyki XX wieku, wykorzystującej niekonwencjonalne techniki instrumentalne.

 

- egzamin w sesji w formie recitalu, prezentacja tematu związanego wykonywanym repertuarem, zatwierdzonego wcześniej przez kierownika katedry.          

Program:  minimum 3 pozycje z różnych epok z uwzględnieniem formy XX wiecznej.

wykonanie: www.ansta.pl