Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Metodyka nauczania rytmiki

symboljezyk
1/1604polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu Rytmika
  • kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć Rytmiki z dziećmi
  • poznanie różnych form ćwiczeń z zakresu Rytmiki
  • wyrabianie twórczej i świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
  • pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną - zachęcenie do samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności zawodowych
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
  • praktyczne umiejętności realizacji ćwiczeń z zakresu Rytmiki
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
  • konferencje, sesje naukowe, metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z dziedziny rytmiki
  • zajęcia związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy, taniec współczesny, zespoły rytmiki
bibliografia podstawowa
  1. Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
  2. Jaques-Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992.

  3. Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.

  4. Skazińska M., Rytmika i problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży [w:] Muzyka  środkiem uspołecznienia młodych, Pro Sinfonika, 1979.

  5. Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka, PWN, Warszawa, Poznań 1981.

  6. Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak", Warszawa 1995. 

 

bibliografia uzupełniająca
  1. Materiały informacyjno-dyskusyjne, COPSA ( wybrane pozycje)

  2. Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały   z ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane pozycje)

  3. Skazińska M., Znaczenie interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna, Łódź.

  4. Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, PWN, Warszawa 1966.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
530.001.5wykładzaliczeniedr hab. Małgorzata Malgeri, 1/1604/4510
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
  1. Kształcenie dyspozycji ruchowych z uwzględnieniem właściwości motorycznych dzieci w wieku przedszkolnych i wczesnoszkolnym.

  2. Kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej u dzieci.

  3. Sposoby realizacji ćwiczeń słuchowo-ruchowych na zajęciach rytmiki z dziećmi.

  4. Rytmika w szkołach muzycznych I st. w klasach I-III (analiza programu nauczania, rozkład materiału, scenariusze lekcji).
  5. Zagadnienie korelacji rytmiki i kształcenia słuchu w klasach I-III.
  6. Wstępny cykl lekcyjny:

          - ćwiczenia uwrażliwiające na zmiany w muzyce
          - ćwiczenia z przerwą w muzyce
          - ćwiczenia porządkowe
          - ćwiczenia poczucia tempa
          - ćwiczenia poczucia metrycznego
          - ćwiczenia gimnastyczne usprawniające aparat ruchowy.

metody dydaktyczne
  • problemowa
  • pokazu
  • werbalna
  • praktyczna
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Znajomość oraz praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych problemów.

wykonanie: www.ansta.pl