Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka nauczania rytmiki
symbol | jezyk |
1/1604 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
- poznanie teoretycznych podstaw nauczania przedmiotu Rytmika
- kształcenie praktycznych umiejętności prowadzenia zajęć Rytmiki z dziećmi
- poznanie różnych form ćwiczeń z zakresu Rytmiki
- wyrabianie twórczej i świadomej postawy w realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych
- pogłębianie zainteresowań pedagogiką muzyczną
- zachęcenie do samodzielnej pracy nad doskonaleniem swoich umiejętności zawodowych
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- podstawowa znajomość metody Emila Jaques-Dalcroze’a
- praktyczne umiejętności realizacji ćwiczeń z zakresu Rytmiki
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
- konferencje, sesje naukowe,
metodyczne i warsztatowe oraz seminaria poświęcone zagadnieniom z
dziedziny rytmiki
-
zajęcia związane z ruchem - rytmika, technika ruchu, taniec ludowy,
taniec współczesny, zespoły rytmiki
|
bibliografia podstawowa |
- Brzozowska-Kuczkiewicz M., Emil Jaques-Dalcroze i jego
rytmika, WSiP, Warszawa 1991.
-
Jaques-Dalcroze E., Pisma
wybrane, WSiP, Warszawa 1992.
-
Ławrowska R., Muzyka i ruch, WSiP, Warszawa 1991.
-
Skazińska M., Rytmika i
problem jej wykorzystania w procesie wychowania dzieci i młodzieży
[w:] Muzyka środkiem uspołecznienia młodych, Pro
Sinfonika, 1979.
-
Skazińska M., Rola rytmiki w przygotowaniu dzieci i
młodzieży w percepcji sztuki [w:] Sztuka i dorastanie dziecka,
PWN, Warszawa, Poznań 1981.
- Skowrońska-Lebecka E., Dźwięk i gest, Wyd. "Żak",
Warszawa 1995.
|
bibliografia uzupełniająca |
-
Materiały informacyjno-dyskusyjne,
COPSA ( wybrane pozycje)
-
Rytmika w kształceniu muzyków,
aktorów, tancerzy i w rehabilitacji – materiały z
ogólnopolskich sesji naukowych, Akademia Muzyczna w Łodzi (wybrane
pozycje)
-
Skazińska M., Znaczenie
interpretacji ruchowej utworów muzycznych w kształceniu
nauczycieli rytmiki, [w:] Zeszyt Naukowy XVIII, Akademia Muzyczna,
Łódź.
-
Red. Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i
młodzieży, PWN, Warszawa 1966.
|
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 30.00 | 1.5 | wykład | zaliczenie | dr hab. Małgorzata Malgeri, | 1/1604/4510 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
-
Kształcenie dyspozycji ruchowych
z uwzględnieniem właściwości motorycznych dzieci w wieku przedszkolnych i wczesnoszkolnym.
-
Kształcenie koordynacji słuchowo-ruchowej u dzieci.
-
Sposoby realizacji ćwiczeń słuchowo-ruchowych na zajęciach rytmiki z dziećmi.
- Rytmika w szkołach muzycznych I st. w klasach I-III (analiza programu
nauczania, rozkład materiału, scenariusze lekcji).
- Zagadnienie korelacji rytmiki i kształcenia słuchu w klasach
I-III.
- Wstępny cykl lekcyjny:
- ćwiczenia uwrażliwiające
na zmiany w muzyce - ćwiczenia z przerwą w muzyce - ćwiczenia porządkowe - ćwiczenia poczucia tempa - ćwiczenia poczucia metrycznego - ćwiczenia gimnastyczne usprawniające aparat ruchowy. |
metody dydaktyczne |
- problemowa
- pokazu
- werbalna
- praktyczna
|
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
Znajomość oraz praktyczna umiejętność realizacji zadań z zakresu omawianych problemów. |