Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Rytmika

symboljezyk
1/1603polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu
  • rozwijanie ekspresji muzyczno - ruchowej studentów, 
  • doskonalenie praktycznych umiejętności oraz pogłębianie i poszerzanie wiadomości z zakresu Rytmiki E. Jaques - Dalcroze'a, 
  • rozwijanie świadomej i twórczej postawy w rozwiązywaniu zadań muzycznych.
sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe
  • koordynacja słuchowo-ruchowa,
  • predyspozycje ruchowe.
  • zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu
    • warsztaty i  kursy taneczne,
    •  warsztaty teatralne.
    bibliografia podstawowa
    • Brzozowska - Kuczkiewicz M., Emil Jaques - Dalcroze i jego Rytmika, WSiP, Warszawa 1991. 
    • Jaques - Dalcroze E., Pisma wybrane, WSiP, Warszawa 1992. 
    • Porte D., Podstawy metody E.J. Dalcroze'a, Le Rythme 1974. Materiały Informacyjno - Dyskusyjne COPSA, zeszyt 162, Warszawa.
    • Sztuka - Kultura - Edukacja - Rocznik naukowy Akademii Muzycznej w Gdańsku (wybrane pozycje), Gdańsk 2010.
    bibliografia uzupełniająca

     

    • Gloton R., Cero C., Twórcza aktywnośc dziecka, WSiP, Warszawa 1985.
    • Przychodzińska - Kaciczak M., Wychowanie Muzyczne - idee, treści kierunki rozwoju, WSiP, Warszawa 1989.
    • Wychowanie Muzyczne w Szkole, Czasopismo dla nauczycieli (wybrane artykuły).
    efekty kształcenia - wiedza

    • student definiuje elementy dzieła muzycznego ;
    • student różnicuje budowę formalną utworów muzycznych ;
    • student rozpoznaje struktury rytmiczne i metro - rytmiczne;
    • student w oparciu o podstawy teorii muzyki rozpoznaje procesy dotyczące dzieła muzycznego;
    • student rozróżnia style muzyczne w obrębie repertuaru literatury dziecięcej;
    • student rozpoznaje i definiuje wzajemne relacje zachodzące pomiędzy teorią a praktyką.

    efekty kształcenia - umiejętności

    • student potrafi wykorzystać swoją intuicję, emocjonalność i wyobraźnię w realizacji zadań muzyczno-ruchowych;
    • student porządkuje wiedzę teoretyczną i świadomie wykorzystuje ją w realizacji zadań metro – rytmicznych;
    • student potrafi świadomie panować nad własnym ciałem;
    • student potrafi reagować ruchem ciała na wszelkie zmiany metro-rytmiczne;
    • student potrafi odzwierciedlić w ruchu zagadnienia wynikające z realizacji treści programowych;
    • student potrafi wyrazić w ruchu ekspresję muzyki;
    • student potrafi radzić sobie ze stresem podczas indywidualnych realizacji zadań przedmiotowych.

    efekty kształcenia - kompetencje społeczne

    • student pracuje samodzielnie, a w razie potrzeby kieruje pracą grupy;
    • student współpracuje w zespole;
    • student wykazuje kreatywność w indywidualnych realizacjach zadań przedmiotowych;
    • student wykazuje kreatywność w realizacji zadań grupowych;
    • student podejmuje działania integrujące pracę mniejszych grup zespołów przy realizacji zadań przedmiotowych ;
    • student świadomie i profesjonalnie prezentuje własne rozwiązania przestrzenno-ruchowe w ramach realizacji zadań przedmiotowych.

    Semestry

    Kompozycja i Teoria Muzyki
    Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    130.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 1/1603/4506
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • Emil Jaques - Dalcroze - twórca metody Rytmiki - życie i działalność,
    • Metoda E.Jaques - Dalcroze'a: rytmika, plastyka ożywiona, solfeż i improwizacja fortepianowa - główne założenia,
    • Realizacja ruchowa podstawowych ćwiczeń dalcrozowskich.

              Student powinien:

    • wykazać się podstawową wiedzą na temat metody Rytmiki Emila Jaques-Dalcroze'a, 
    • realizować podstawowe ćwiczenia dalcrozowskie.
    metody dydaktyczne
    • analityczno-percepcyjna,
    • problemowo - analityczna,
    • problemowo - odtwórcza,
    • problemowo - twórcza,
    • waloryzacyjna.

     

     

     

     

    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

    • czynny udział w zajęciach,
    • aktywnośc podczas zajęć,
    • realizacja indywidualnych  i grupowych prac studenckich,
    • udział w koncertach interpretacji ruchowych.
    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    230.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 1/1603/4507
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • Doskonalenie umiejętności realizacji zagadnień z I semestru.
    • Realizacja ćwiczeń uświadamiających poczucie własnego ciała, poszczególnych jego części.

              Student powinien:

    • realizować podstawowe ćwiczenia Rytmiki dalcrozowskiej,
    • wykazać się wyczuciem własnego ciała w realizacji poszczególnych zagadnień muzyczno-ruchowych.
    metody dydaktyczne
    • analityczno-percepcyjna,
    • problemowo - analityczna,
    • problemowo - odtwórcza,
    • problemowo - twórcza,
    • waloryzacyjna.
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

    • czynny udział w zajęciach,
    • aktywnośc podczas zajęć,
    • realizacja indywidualnych  i grupowych prac studenckich,
    • udział w koncertach interpretacji ruchowej.
    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    330.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 1/1603/4508
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • Doskonalenie realizacji zagadnień z I i II semestru (większy stopień trudności).
    • Realizacja ruchowa literatury dziecięcej - tworzenie interpretacji ruchowych muzyki.

    Student powinien:

    • z większą łatwością wykonywać podstawowe ćwiczenia dalcrozowskie,
    • wykazać się kreatywnością w procesie tworzenia interpretacji ruchowych muzyki.
    metody dydaktyczne
    • analityczno-percepcyjna,
    • problemowo - analityczna,
    • problemowo - odtwórcza,
    • problemowo - twórcza,
    • waloryzacyjna.
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

    • czynny udział w zajęciach,
    • aktywnośc podczas zajęć,
    • realizacja indywidualnych  i grupowych prac studenckich,
    • udział w koncertach interpretacji ruchowych.
    semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
    430.002.0ćwiczeniazaliczenieprof. dr hab. Anna Galikowska-Gajewska, 1/1603/4509
    treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia
    • Doskonalenie realizacji zagadnień z poprzednich trzech semestrów.
    • Realizacja ćwiczeń ekspresyjnych - poszukiwanie różnych rozwiązań ruchowych do wyrażania ekspresji muzycznej.

     

    Student powinien:

    • wykazać się wrażliwością muzyczną w realizacji wszelkich ćwiczeń dalcrozowskich,
    • wykazać się twórczym podejściem w realizacji ruchowej zagadnień muzycznych.
    metody dydaktyczne
    • analityczno-percepcyjna,
    • problemowo - analityczna,
    • problemowo - odtwórcza,
    • problemowo - twórcza,
    • waloryzacyjna.
    warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

    Podstawą zaliczenia przedmiotu jest:

    • czynny udział w zajęciach,
    • aktywnośc podczas zajęć,
    • realizacja indywidualnych  i grupowych prac studenckich,
    • udział w koncertach interpretacji ruchowej i innych związanych z ruchem.
    wykonanie: www.ansta.pl