symbol | jezyk |
---|---|
1/1595 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
| |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Opanowanie przedmiotów: Dyrygowanie, Czytanie partytur, Emisja głosu, Chór, Harmonia, Kontrapunkt, Formy muzyczne. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Dyrygowanie, Czytanie partytur, Emisja głosu, Chór, Harmonia, Kontrapunkt, Formy muzyczne. | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
Posiada wiedzę na temat teoretycznego przygotowania do pracy w charakterze organizatora i dyrygenta zespołów chóralnych. | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
Potrafi opracować od podstaw do prezentacji publicznej utwór na zespół chóralny | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
Posiada kompetencje i jest przygotowany pod względem praktycznym do wykonywania zawodu dyrygenta chóralnego w różnych instytucjach kulturalnych i w szkolnictwie |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.0 | wykład | zaliczenie | prof. dr hab. Aleksandra Grucza-Rogalska, | 1/1595/4483 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
a/ Organizacja życia muzycznego w Polsce. b/ Rozwój śpiewu chóralnego w Polsce. c/ Dyrygowanie – krótki rys historyczny. d/ Dyrygowanie jako dyscyplina artystyczna – najważniejsze problemy techniki manualnej. e/ Dyrygent chóru. f/ Przygotowanie dyrygenta do próby. g/ Klasyfikacja kandydatów do chóru. h/ Rodzaje chórów i ich wewnętrzna organizacja. i/ Przygotowanie chórzystów do śpiewu wielogłosowego. j/ Praca dyrygenta nad nowym utworem. k/ Rozśpiewanie chóru. Przykłady ćwiczeń. l/ Próby i ich rodzaje. ł/ Wokalne kształcenie zespołu chóralnego. m/ Muzyczne kształcenie zespołu chóralnego. n/ Praca z chórem nad utworem współczesnym. o/ Dobór repertuaru dla chóru. p/ Tekst słowny w utworze chóralnym. r/ Organizacja koncertu i układ programu koncertowego. s/ Współczesna notacja muzyczna. t/ Konkursy i festiwale chóralne. Literatura chóralna Program przedmiotu jest realizowany również przez słuchanie i analizowanie nagrań z muzyką chóralną a cappella z różnych epok kompozytorów polskich i obcych.
Student powinien opanować cały szereg zagadnień dotyczących pracy z chórem amatorskim jak również z zawodowym w aspekcie chórów o głosach jednorodnych i mieszanych. Musi być przygotowany do przeprowadzenia prób samodzielnie oraz analizować metodycznie wszystkie błędy podczas pracy z chórem. Musi umieć przygotować i poprowadzić koncert. Końcowy efekt kształcenia, to merytoryczne przygotowanie do pracy z chórami i zespołami wokalnym.
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład, dyskusja, analiza materiałów źródłowych, prezentacje multimedialne | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Kolokwium – praca pisemna z całego przerobionego materiału przed pedagogiem. |