Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
» Strona główna

Instrumentacja

symboljezyk
1/1577polski
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu

1. Zdobycie gruntownej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa i zasad instrumentacji.

2. Kształcenie umiejętności instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów fortepianowych na różnorodne składy instrumentalne - od zespołów kameralnych do orkiestry symfonicznej.

3. Kształcenie świadomości ewolucji czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym.

4. Ugruntowanie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych).

Nauczanie przedmiotu trwa cztery semestry. Student - poza przyswojeniem wykładanych treści programowych - powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć.

sposób realizacji
zajęcia stacjonarne
wymagania wstępne i dodatkowe

Znajomość zasad muzyki ze szczególnym uwzględnieniem kluczy i innych elementów notacji muzycznej.

zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu

Czytanie partytur, Podstawy kompozycji.

bibliografia podstawowa

Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005.

bibliografia uzupełniająca

Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963.

Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981.

Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950.

efekty kształcenia - wiedza

efekty kształcenia - umiejętności

efekty kształcenia - kompetencje społeczne

Semestry

Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
17.502.0wykładzaliczeniedr Tadeusz Dixa, 1/1577/4412
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów.

2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie testu obejmującego wybrane zagadnienia instrumentoznastwa.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
27.502.0wykładkolokwiumdr Tadeusz Dixa, 1/1577/4430
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów.

2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną lub orkiestrową.

metody dydaktyczne

1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji.

2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną lub orkiestrową. Ewentualnie: kompozycja krótkiego utworu zawierającego istotne problemy instrumentacyjne bądź aranżacja utworu na dowolny skład.

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

1. Pozytywne zaliczenie kolokwium.

2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej.

3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
37.502.0wykładzaliczenieas. mgr Agata Krawczyk, 1/1577/4447
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia polegające na opracowaniu utworów fortepianowych (głównie z literatury XX-wiecznej) na różnorodne składy kameralne

metody dydaktyczne

1. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

2. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę orkiestrową. 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonywanych systematycznie w ciągu semestru

Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

semestrwymiar godzinwycena ectsformazaliczeniepedagogsymbol
47.502.0wykładkolokwiumas. mgr Agata Krawczyk, 1/1577/4462
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia

Ćwiczenia polegające na opracowaniu utworów fortepianowych z różnych epok (chronologicznie, od klasycyzmu do XX wieku) na skład orkiestrowy z uwzględnieniem założeń danej epoki

metody dydaktyczne

1. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania).

2. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną lub orkiestrową. 

 

warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania

Zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonywanych systematycznie w ciągu semestru

Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy.

wykonanie: www.ansta.pl