symbol | jezyk |
---|---|
1/1577 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
1. Zdobycie gruntownej wiedzy z zakresu instrumentoznawstwa i zasad instrumentacji. 2. Kształcenie umiejętności instrumentowania poprzez twórcze opracowania utworów fortepianowych na różnorodne składy instrumentalne - od zespołów kameralnych do orkiestry symfonicznej. 3. Kształcenie świadomości ewolucji czynnika instrumentacyjnego i fakturalnego w kontekście historycznym. 4. Ugruntowanie umiejętności poprawnego zapisu dla różnych instrumentów (z uwzględnieniem odpowiednich kluczy, transpozycji oraz specyficznych oznaczeń technicznych i artykulacyjnych). Nauczanie przedmiotu trwa cztery semestry. Student - poza przyswojeniem wykładanych treści programowych - powinien wykazać się umiejętnością ich praktycznego i twórczego wykorzystania. Służą temu systematycznie realizowane ćwiczenia instrumentacyjne konsultowane z pedagogiem podczas zajęć. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość zasad muzyki ze szczególnym uwzględnieniem kluczy i innych elementów notacji muzycznej. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Czytanie partytur, Podstawy kompozycji. | |
bibliografia podstawowa | |
Kazimierz Guzowski, Podstawowe zagadnienia instrumentacji. Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Gdańsku 2005. | |
bibliografia uzupełniająca | |
Mieczysław Drobner, Instrumentoznawstwo i akustyka, PWM Kraków 1963. Włodzimierz Kotoński, Instrumenty perkusyjne we współczesnej orkiestrze, PWM Kraków 1981. Kazimierz Sikorski, Instrumentoznastwo, PWM Kraków 1950. | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7.50 | 2.0 | wykład | zaliczenie | dr Tadeusz Dixa, | 1/1577/4412 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów. 2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji. 2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Pozytywne zaliczenie testu obejmującego wybrane zagadnienia instrumentoznastwa. 2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej. 3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 7.50 | 2.0 | wykład | kolokwium | dr Tadeusz Dixa, | 1/1577/4430 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z podstawami instrumentoznastwa, specyfiką poszczególnych instrumentów oraz grup instrumentów. 2. Nauka właściwego instrumentowania utworów oraz przekształcania faktury utworów fortepianowych w fakturę kameralną lub orkiestrową. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Wykłady z zakresu instrumentoznastwa i zasad instrumentacji. 2. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 3. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną lub orkiestrową. Ewentualnie: kompozycja krótkiego utworu zawierającego istotne problemy instrumentacyjne bądź aranżacja utworu na dowolny skład. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Pozytywne zaliczenie kolokwium. 2. Systematyczna realizacja uzgodnionych z pedagogiem instrumentacji utworów fortepianowych. Ocenie podlegają jakość i zakres pracy oraz poprawność notacji muzycznej. 3. Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 7.50 | 2.0 | wykład | zaliczenie | as. mgr Agata Krawczyk, | 1/1577/4447 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ćwiczenia polegające na opracowaniu utworów fortepianowych (głównie z literatury XX-wiecznej) na różnorodne składy kameralne | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 2. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę orkiestrową.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonywanych systematycznie w ciągu semestru Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy. |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 7.50 | 2.0 | wykład | kolokwium | as. mgr Agata Krawczyk, | 1/1577/4462 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Ćwiczenia polegające na opracowaniu utworów fortepianowych z różnych epok (chronologicznie, od klasycyzmu do XX wieku) na skład orkiestrowy z uwzględnieniem założeń danej epoki | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
1. Zapoznanie studentów z przykładami z literatury muzycznej (w formie partytury i nagrania). 2. Przekształcanie faktury uzgodnionego wspólnie ze studentem utworu fortepianowego w fakturę kameralną lub orkiestrową.
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Zaliczenie na podstawie ćwiczeń wykonywanych systematycznie w ciągu semestru Odpowiedni stosunek studenta do zajęć obejmujący frekwencję, zaangażowanie oraz systematyczność pracy. |