symbol | jezyk |
---|---|
1/1576 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
-rozszerzenie i pogłębienie zakresu wiedzy z historii muzyki poprzez zaznajomienie studentów z rozwojem gatunków i form muzycznych oraz kierunków, stylów i technik kompozytorskich w poszczególnych epokach historycznych; -wyrobienie u studentów nawyku wiązania rozwoju muzyki z całokształtem przemian kultury duchowej i materialnej | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Ukończenie kursu historii muzyki na poziomie zakresu nauczania w szkolnictwie muzycznym II stopnia | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
Obecność studentów na realizowanych przez Instytut Teorii Muzyki AM w Gdańsku wykładach, seminariach i konferencjach naukowych | |
bibliografia podstawowa | |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS Michał Chomiński „Historia muzyki” t. 1, Kraków 1989 Enrico Fubini „Historia estetyki muzycznej”, Kraków 1997 John Harper „Formy i układ liturgii zachodniej od X do XVIII wieku”, Kraków 1997 Zofia Dobrzańska-Fabiańska „Polifonia Średniowiecza”, Kraków 2000 Katarzyna Morawska "Historia muzyki polskiej. Średniowiecze 1320-1500”, Warszawa 1998 Piotr Poźniak "Muzyka XV-XVI wieku i pojęcie renesansu w histografii muzycznej", Kraków 2000 Katarzyna Morawska "Historia muzyki polskiej. Renesans 1500-1600”, Warszawa 1994 Curt Sachs „Historia instrumentów muzycznych”, Warszawa 1975 --- BAROK Bukofzer M., Muzyka w epoce baroku. Od Monteverdiego do Bacha, przekł. E. Dziębowska, Kraków 1970. D. Szlagowska, Muzyka baroku, Gdańsk 1998. --- KLASYCYZM J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Pomiędzy barokiem a klasycyzmem, w: Historia muzyki, cz. I, Kraków 1989 J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Klasycy wiedeńscy, w: Historia muzyki, cz. II, Kraków 1990 J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Oświecenie i klasycyzm. Przedświt romantyzmu, w: Historia muzyki polskiej, cz. I, Kraków 1995 A. Nowak-Romanowicz, Klasycyzm 1750-1830 (Sutkowski Edition, Historia muzyki polskiej, t. IV), Warszawa 1995 M. Piotrowska, Paradygmat europejskiej muzyki klasycznej. O niektórych przejawach klasyczności w muzyce polskiej, w: Dziedzictwo europejskie a polska kultura muzyczna w dobie przemian, red. A. Czekanowska, Kraków 1995 --- ROMANTYZM J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Romantyzm, w: Historia muzyki, cz. II, Kraków 1990 J. Chomiński, K. Wilkowska-Chomińska, Romantyzm, w: Historia muzyki polskiej, cz. II, Kraków 1996 A. Einstein, Muzyka w epoce romantyzmu, Warszawa 1965 S. Jarociński, Ideologie romantyczne w muzyce i kulturze, Kraków 1979 --- XX WIEK Baranowski T., Estetyka ekspresjonizmu w muzyce XX wieku, Białystok 2006; Botstein L., Modernism, Grove Music Online; H. Danuser, [hasło] Neue Musik, (w:) Die Musik in Geschichte und Gegenwart, Sachteil 7, Kassel 1997; Gołąb M., Dodekafonia. Studia nad teorią i kompozycją pierwszej połowy XX wieku,Bydgoszcz 1987; Idee modernizmu i postmodernizmu w poetyce kompozytorskiej i w refleksji o muzyce,red. A. Jarzębska, J. Paja-Stach, Kraków 2007; Jarzębska A., Spór o piękno muzyki. Wprowadzenie do kultury muzycznej XX wieku,Wrocław 2004; Kostrzewska H., Sonorystyka, Poznań 1994; Kotoński W., Muzyka elektroniczna, Kraków 2002; Kramer J.D., O genezie muzycznego postmodernizmu, „Muzyka” 2000, nr 3, s. 63-72; Krawczyk D., Język i gra czyli o muzyce postmodernistycznej, "Muzyka" 2005 nr 2; Mendyk M., Krótka historia dźwięku czyli propedeutyka spektralizmu, "Glissando" 2004 nr 1; Paja-Stach J., Dzieła otwarte w twórczości kompozytorów XX wieku, Kraków 1992; Palmer Ch., Impressionism in music, London 1973; Pasler J., Postmodernism, Grove Music Online; Piotrowska M., Neoklasycyzm w muzyce XX wieku, Warszawa 1982; Rognoni L., Wiedeńska Szkoła Muzyczna. Ekspresjonizm i dodekafonia, Kraków 1978; Skowron Z., Teoria i estetyka awangardy muzycznej drugiej połowy XX wieku,Warszawa 1989; | |
bibliografia uzupełniająca | |
ŚREDNIOWIECZE, RENESANS Ks. Edward Hinz „Zarys muzyki kościelnej”, Pelplin 2008 Ks. Edward Hinz „Chorał gragorański”, Pelplin 1999 Mirosław Perz "Cechy socjologiczne polskiej kultury muzycznej XVI stulecia" w: Musica Antiqua II, Bydgoszcz 1969 Agnieszka Leszczyńska „Melodyka niderlandzka w polifonii Josquina, Obrechta i La Rue”, Warszawa 1997 Tomasz Jasiński „Muzyczna retoryka Lassa i Palestriny. Figura – Styl”, Muzyka 1995/4 Danuta Popinigis „Muzyka Andrzeja Hakenbergera” Zygmunt Szweykowski „Muzyka we Włoszech II. Technika polichóralna” Mirosław Perz „Mikołaj Gomółka” Zygmunt Szweykowski „Muzyka we Włoszech III. Madrygał wielogłosowy” Tomasz Jeż „Madrygał w Europie północno-wschodniej” Izabela Bogdan „Niemiecka pieśń polifoniczna” Piotr Poźniak „Repertuar polskiej muzyki wokalnej w epoce renesansu” --- BAROK Buelow G.J., Rhetoric and Music, w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, London 2001. Jasiński T., Imaginatio Crucis in the Baroque Music, “Musica Jagellonica” 2005. Malczewska B., Wyznaczniki programowe twórczości François Couperina, Zeszyty Naukowe 6, Akademia Muzyczna Poznań 1984. Patalas A., W kościele, w komnacie i w teatrze, Kraków 2010. Pelc J., Barok: epoka przeciwieństw, Warszawa 1993. Przybyszewska-Jarmińska B., Barok I. 1595-1696, Warszawa 2006. Rolland R., Z pierwszych wieków opery, przekł. J. Kozłowski, Kraków 1971. Szweykowski Z.M. (red.), Historia muzyki XVII wieku. Muzyka we Włoszech. I-V, Kraków 2000-2008. Szweykowski Z.M., Między kunsztem a ekspresją, I. Florencja, II. Rzym, Kraków 1992, 1994. --- KLASYCYZM J. Chomiński, Formy muzyczne, t. 1-5, Kraków 1974-90 E. Fubini, Oświecenie i encyklopedyści, w: Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997 S. Łobaczewska, Styl klasyczny, w: Style muzyczne, t. I, Kraków 1960 Ch. Rosen, Clasical Style. Haydn, Mozart, Beethoven, New York-London 1997 J. Rushton, Classical Music.A Concise History from Gluck to Beethoven, London 1994 --- ROMANTYZM J. Chomiński, Formy muzyczne, t. 1-5, Kraków 1974-90 C. Dalhaus, Idea muzyki absolutnej i inne studia, Kraków 1988 E. Fubini, Romantyzm. Muzyka i synteza sztuk. Reakcja na romantyzm i narodowy pozytywizm, w: Historia estetyki muzycznej, Kraków 1997 M. Tomaszewski, Od wyznania do wołania. Studia nad pieśnią romantyczną, Kraków 1997 Z dziejów polskiej kultury muzycznej, cz. II, Kraków1966 --- XX WIEK Helman Z., Neoklasycyzm w muzyce polskiej XX wieku, Kraków 1985; Miklaszewska J., Polski minimalizm, 2005; Muzyka polska 1945-1995, red. K. Droba i in., Kraków 1996; Skowron Z., Nowa muzyka amerykańska, Kraków 1995; wybrane monografie kompozytorów; hasła dotyczące nurtów XX wieku w: Encyklopedia Muzyczna PWM, The New Grove Dictionary of Music and Musicians, Die Musik in Geschichte und Gegenwart; | |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 30.00 | 2.5 | wykład | egzamin | dr hab. Danuta Popinigis, | 1/1576/4411 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- dziedzictwo antyku w kulturze muzycznej Średniowiecza - kultura muzyczna Średniowiecza i Renesansu (przemiany idei estetycznych, teoretycznych oraz cechy życia muzycznego obu epok) - średniowieczna monodia liturgiczne i nieliturgiczna - rozwój polifonii religijne i świeckiej do 1600 (przemiany stylistyczno-techniczne, zróżnicowanie gatunków i form muzycznych, wiodące ośrodki rozwoju, przedstawiciele) | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
wykład ilustrowany przykładami muzycznymi w postaci partytur, nagrań CD | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- wysoka frekwencja studenta na wykładach - pozytywne zaliczenie kolokwium ze znajomości zagadnień omawianych podczas zajęć |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 30.00 | 2.5 | wykład | kolokwium | dr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, | 1/1576/4429 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- muzyka baroku: chronologia, idee estetyczne, różnorodność stylistyczna – stile moderno, antico i misto, concertato i concerto, styl bel canto, teatralny, kościelny i kameralny, style narodowe; retoryka muzyczna; geneza, powstanie i rozwój nowych gatunków i form muzycznych (opera, kantata, oratorium, koncert wokalny, koncert instrumentalny, suita, sonata, canzona, wariacje, fantazja, preludium, toccata), tańce; instrumentarium; systemy dźwiękowe; praktyka wykonawcza
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład ilustrowany przykładami muzycznymi w postaci partytur, nagrań CD i DVD | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- znajomość zagadnień omawianych na wykładach oraz wybranych fragmentów literatury przedmiotu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3 | 30.00 | 2.5 | wykład | egzamin | dr Jolanta Woźniak, | 1/1576/4445 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia terminologiczne, periodyzacja okresu klasycyzmu w muzyce Charakterystyka stylów wczesno-klasycznych. Styl galant i sentymentalny w twórczości kompozytorów francuskich, włoskich i niemieckich Charakterystyka dojrzałego klasycyzmu z uwzględnieniem „ Hochklassik” na przykładzie twórczości klasyków wiedeńskich Muzyka polska w okresie klasycyzmu
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład ilustrowany przykładami muzycznymi (nagrania CD, DVD, partytury)
| |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wysoka frekwencja studenta na wykładach Pozytywne zaliczenie egzaminu ze znajomości: - treści programowych wykładów - problematyki literatury przedmiotu w zakresie bibliografii podstawowej - zagadnień przedstawionych w wybranej przez studenta pozycji literatury w zakresie bibliografii uzupełniającej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4 | 30.00 | 2.5 | wykład | egzamin | dr Jolanta Woźniak, | 1/1576/4460 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Zagadnienia terminologiczne. Periodyzacja okresu romantyzmu i neoromantyzmu w muzyce Główne nurty rozwojowe gatunków i form muzycznych XIX wieku w różnych ośrodkach europejskich Gatunki i formy muzyki polskiej XIX wieku | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Wykład ilustrowany przykładami muzycznymi (nagrania CD, DVD, partytury) | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Wysoka frekwencja studenta na wykładach Pozytywne zaliczenie egzaminu ze znajomości: - treści programowych wykładów - problematyki literatury przedmiotu w zakresie bibliografii podstawowej - zagadnień przedstawionych w wybranej przez studenta pozycji literatury w zakresie bibliografii uzupełniającej |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
5 | 30.00 | 2.5 | wykład | kolokwium | dr hab. Danuta Szlagowska, prof. AM, | 1/1576/4476 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
- muzyka pierwszej połowy XX wieku: idee estetyczne, style i kierunki – stosunek do tradycji i rozwiązania awangardowe, język dźwiękowy – nowe zjawiska w sferze rytmu, melodii, harmonii, barwy, kształtowania mikro- i makroformy, koncepcji dzieła muzycznego; nowe techniki; najwybitniejsi twórcy amerykańscy, rosyjscy, francuscy, angielscy, włoscy | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- wykład ilustrowany przykładami muzycznymi w postaci partytur, nagrań CD i DVD | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
- znajomość zagadnień omawianych na wykładach oraz wybranych fragmentów z literatury przedmiotu |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
6 | 30.00 | 2.5 | wykład | egzamin | dr hab. Violetta Kostka, | 1/1576/4491 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
1. Modernizm 2. Ekspresjonistyczna moderna 3-4. Klasycystyczna moderna. Kierunek neotonalny 5. Klasycystyczna moderna. Kierunek dodekafoniczny 6. Muzyka środka 7-8. Moderna po II wojnie światowej 9. Minimalizm, muzyka medytacyjna i performance 10-11. Postmodernizm 12. Spektralizm Po tym kursie historii muzyki student powinien mieć wiedzę na temat najważniejszych prądów i tendencji w muzyce XX wieku, kompozytorów, którzy w sposób znaczący ukształtowali obraz tych czasów i dzieł, które wyróżniają się spośród innych wartościami moralnymi i estetycznymi. Przytaczanie różnych stanowisk badawczych, zwłaszcza dotyczących muzyki ostatnich dziesięcioleci powinno studentom uzmysłowić, że interpretacja historii muzyki omawianego okresu nie jest jeszcze skończona. | |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
Podstawową metodą dydaktyczną jest wykład wsparty różnego rodzaju pomocami, jak tabele, zdjęcia, cytaty i przykłady z partytur różnych kompozytorów. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
1. Znajomość materiału wykładów 2. Znajomość wybranych lektur 3. Praca pisemna 4. Egzamin - omówienie wybranych zagadnień z zakresu historii muzyki XX wieku |