symbol | jezyk |
---|---|
1/1575 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu | |
Głównym celem zajęć jest: 1. umożliwienie studentowi zastosowania w praktyce środków harmoniki funkcyjnej; 2. zdobycie i opanowanie techniki umiejętności doboru i użycia tychże środków; 3. rozwijanie wewnętrznego słuchu harmonicznego i wyobraźni muzycznej poprzez granie na fortepianie ćwiczeń zawierających omawiane kolejno problemy harmoniczne i zjawiska brzmieniowe oraz poprzez słuchanie realizowanych przykładów; 4. kształcenie umiejętności rozumienia i analizowania języka harmonicznego oraz rozpoznawania struktur brzmieniowych użytych w danym utworze muzycznym (analiza wybranych przykładów z literatury muzycznej w różnych fakturach); 5. kształcenie umiejętności praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy harmonicznej z zastosowaniem różnych typów akompaniamentu. Nauczanie przedmiotu trwa dwa semestry I roku studiów. Zajęcia prowadzone są w grupach dwuosobowych i odbywają się w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Cotygodniowe ćwiczenia domowe studentów (realizowane na fortepianie) są omawiane i analizowane na zajęciach wraz z koniecznymi wyjaśnieniami i korektą. | |
sposób realizacji | |
zajęcia stacjonarne | |
wymagania wstępne i dodatkowe | |
Znajomość podstaw harmonii tonalnej w zakresie teoretycznym i praktycznym. | |
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu | |
harmonia (wykład) | |
bibliografia podstawowa | |
| |
bibliografia uzupełniająca | |
| |
efekty kształcenia - wiedza | |
efekty kształcenia - umiejętności | |
efekty kształcenia - kompetencje społeczne | |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 7.50 | 1.5 | ćwiczenia | zaliczenie | as. mgr Beata Kotłowska, | 1/1575/4410 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Realizowane treści w formie ćwiczeń obejmują następującą problematykę harmoniki systemu tonalnego dur-moll:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- metoda eksponująca (przy instrumencie) połączona z analizą (wzrokową i słuchową) danego zjawiska harmonicznego oraz treści harmonicznej dzieła muzycznego; - metoda praktyczna - ćwiczenia (na fortepianie i pisemne) realizujące kolejne problemy. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie wszystkich ćwiczeń, przygotowanych do realizacji w danym semestrze (zaliczenie z oceną). |
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | 7.50 | 1.5 | ćwiczenia | kolokwium | as. mgr Beata Kotłowska, | 1/1575/4428 | |||
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia | |||||||||
Realizowane treści w formie ćwiczeń obejmują następującą problematykę harmoniki systemu tonalnego dur-moll:
| |||||||||
metody dydaktyczne | |||||||||
- metoda eksponująca (przy instrumencie) połączona z analizą danego zjawiska harmonicznego oraz treści harmonicznej dzieła muzycznego; - metoda praktyczna - ćwiczenia (na fortepianie i pisemne) realizujące kolejne problemy. | |||||||||
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania | |||||||||
Warunkiem zaliczenia jest czynne uczestnictwo w zajęciach oraz zaliczenie wszystkich ćwiczeń, przygotowanych do realizacji w danym semestrze (zaliczenie z oceną). |