Europejski System Akumulacji i Transferu Punktów
Metodyka harmonii
symbol | jezyk |
1/1567 | polski |
założenia, cele oraz charakterystyka przedmiotu |
Przygotowanie do pracy pedagogicznej w zakresie prowadzenia przedmiotu harmonia w szkołach muzycznych II stopnia, a w szczególności:
- Zapoznanie, analiza i ocena aktualnych rozporządzeń ministerialnych dotyczących planów nauczania i programu nauczania przedmiotu w średnim szkolnictwie muzycznym,
- Opracowanie podziału treści programowych przedmiotu harmonia i kolejności ich realizacji z uwzględnieniem specyfiki organizacji roku szkolnego w szkołach muzycznych II stopnia,
- Przygotowanie do właściwego korzystania z literatury metodycznej i materiałów pomocniczych,
- Umiejętność tworzenia szczegółowych scenariuszy lekcji, wykorzystujących różnorodne formy, metody kształcenia i środki dydaktyczne,
- Nabycie umiejętności kontroli i oceny pracy ucznia, z uwzględnieniem specyfiki przedmiotu,
- Nabycie umiejętności prowadzenia lekcji szkolnej z przedmiotu harmonia.
|
sposób realizacji |
zajęcia stacjonarne |
wymagania wstępne i dodatkowe |
- znajomość zasad muzyki,
- znajomość problematyki harmonicznej w dziejach muzyki, ze szczególnym uwzględnieniem harmoniki systemu tonalnego dur-moll,
- posiadanie podstawowych wiadomości z zakresu pedagogiki i psychologii.
|
zalecane fakultatywne komponenty przedmiotu |
hospitacje lekcji harmonii w szkolnictwie muzycznym II stopnia |
bibliografia podstawowa |
- Dobrowolski A., Metodyka nauczania harmonii w szkołach muzycznych II stopnia. PWM. Kraków 1967,
- Konaszkiewicz Z., Szkice z pedagogiki muzycznej. Wyd. AMiFC. Warszawa 2002,
- Podręczniki i materiały do nauczania harmonii dostępne na krajowym rynku wydawniczym (wybór),
- Rozporządzenie Ministra Kultury w sprawie ramowych planów nauczania w publicznych szkołach i placówkach artystycznych (część dotycząca przedmiotu harmonia)
|
bibliografia uzupełniająca |
T.A. Zieliński, Podstawy harmoniki nowoczesnej, Kraków 2009
A. Jarzębska, Z dziejów myśli o muzyce. Musica Iagellonica, Kraków 2002 |
efekty kształcenia - wiedza |
|
efekty kształcenia - umiejętności |
|
efekty kształcenia - kompetencje społeczne |
|
Semestry
Kompozycja i Teoria Muzyki
Teoria Muzyki (licencjackie, stacjonarne, obowiązuje od: 10/zimowy)
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
5 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/1567/4399 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Elementy dydaktyki ogólnej,
- Analiza krytyczna podstawy programowej oraz – w ich kontekście – przykładowych szkolnych programów nauczania, podręczników i materiałów pomocniczych do nauczania harmonii i ćwiczeń harmonicznych dostępnych na krajowym rynku wydawniczym,
- Analiza literatury metodycznej i propozycji metodycznych w zakresie harmonii i ćwiczeń harmonicznych,
- Kształcenie umiejętności układania zadań harmonicznych odpowiadających przyjętym założeniom problemowym,
- Przygotowanie własnych środków dydaktycznych,
- Kształcenie umiejętności planowania dydaktycznego oraz realizacji poszczególnych etapów lekcji szkolnej,
|
metody dydaktyczne |
wykład, metody praktyczne i eksponujące, ćwiczenia |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Przygotowanie jednego seminarium nt przydatności wybranych podręczników do nauki harmonii w średnim szkolnictwie muzycznym lub publikacji dotyczących metodyki nauczania tego przedmiotu,
- Przygotowanie zestawu własnych pomocy i środków dydaktycznych,
- Opracowanie szczegółowych scenariuszy lekcji z wybranego zakresu tematów obowiązujących w programie nauczania harmonii w średnich szkołach muzycznych,
- Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnych (po 1 w semestrze) w grupie studentów,
|
semestr | wymiar godzin | wycena ects | forma | zaliczenie | pedagog | symbol |
6 | 30.00 | 3.0 | wykład | kolokwium | prof. dr hab. Elżbieta Frołowicz, | 1/1567/4400 |
treści programowe wraz z opisem efektów kształcenia |
- Opracowanie systemu oznaczeń, używanych przy kontroli prac uczniów,
- Sugestie metodyczne dla pedagoga harmonii,
- Praktyczna realizacja wybranych zagadnień z metodyki harmonii. Wybór konkretnych treści programowych uwzględnia specyfikę kształcenia w średnim szkolnictwie muzycznym. Na tym poziomie muzycznej edukacji przyjmuje się konieczność hierarchizacji treści: za podstawowe przyjmuje się połączenia ścisłe, akordy poboczne i zboczenia modulacyjne. Teoretyczna i praktyczna znajomość powyższych zagadnień doskonalona jest przez odpowiedni zestaw ćwiczeń (przygotowywanych indywidualnie bądź grupowo).
|
metody dydaktyczne |
wykład, metody praktyczne i eksponujące, ćwiczenia |
warunek zaliczenia kursu wraz z metodami i kryteriami oceniania |
- Uczestnictwo w zajęciach i przeprowadzenie lekcji próbnych (po 1 w semestrze) w grupie studentów,
- Hospitacje zajęć u pedagoga szkoły muzycznej II stopnia wskazanego przez prowadzącego zajęcia,
- Przeprowadzenie lekcji pokazowej – dyplomowej z wybraną klasą. Oceny lekcji dokonuje pedagog wybranej klasy wraz z pedagogiem uczelni.
|